Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182561 gånger)

djeen

• Ångermanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #560 skrivet: 26 jan-13 kl 12:26 »
BLÅ LISTA:
Znibban
djeen
Peppiga Pia
Vicky-g
Kollotrollet
Anemona
Tamate
Tuulis
Grisslan Paketet anlände idag 25/1-2013  ;D
Grekland

Vad fantastiskt snabbt och smidigt det har gått den här omgången! Jag är impad av båda listorna.  :)

Caija

• Västergötland
« Svar #561 skrivet: 26 jan-13 kl 12:49 »
Har varit ganska flitig på att skriva och påminna alla innan jag satte igång. Alla nya intresserade kan maila mig sin adress så hoppas jag på att kunna göra ytterligare ett kuvert med alla som anmält sig nu på sistonde. Annars så e vi nu 10 pers i tre listor. Ganska maxat enligt min mening och det e många som visat intresse!! Så ännu en gång.... ALLA som e intresserade skicka ett mail till mig så ska vi se vad jag kan göra när paketen kommit i mål om 2-3 veckor. (blåa och gröna...men var inte oroliga alla gamlingar jag plockar inte bort fröer och ni kommer få vice versa paket snart igen då 2 två byter adress lista)

Jag har inte fått något mail (ej heller PM här på sidan), jag är RÄTT säker på att jag lämnat den vid tidigare tillfälle. Men strunt samma.
Du vill ha ett mail med uppgifter, ska det mailas till privatmail eller på PM här på forumet?
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #562 skrivet: 26 jan-13 kl 13:51 »
När jag skriver att jag varit rätt "på" med att påminna folk att anmäla sig så menar jag här på tråden. Kan inte sitta och maila ut till alla personligen. Att alternativ strular med min inbox e inget jag kan göra så mycket åt men alla är välkomna att maila på christie@spray.se, på fbsidan Christina simeonidis (har en blå tröja på mig, finns fler med mitt namn) sen här att man anmäler sig på tråden och inför varje omgång går jag igenom och ser vilka som e nya och ser till att jag har allas adresser.

Jag är oxå skitglad över att blåa och gröna listan har rullat supersmidigt. Men jag ropar inte hej förens de e i mål. :P

Idag har jag ryckt upp små potatisar och klippt ruckola..... :) Några fördelar måste man ju ha för att bo på sydliga breddgrader...hehe... men det blåser storm just nu så det e inte varmt direkt.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #563 skrivet: 26 jan-13 kl 21:25 »
Har nu mailat dig igen, hoppas det kommer fram nu.

fy va avundsjuk jag blir att du kan ta upp potatis och skörda roccula, önskar det vore vår nu!
Längtar så enormt efter att få börja så mina fröer.
hälsningar Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #564 skrivet: 28 jan-13 kl 04:30 »
Tänk på att när ni skickar paketet skriva att det är ömtåligt el att det är fröer för jag fick det bland en massa bokpaket på tradera och höl på  att låta barnen slita upp det. det var fullt med lösa frö i och efter forkat lite så hittade jag 3 påsar som någon hade råkat klippa i som jag bytte ut till små zip bags. jag packade ner påsarna i flera 3 l påsar och virade så om någon skulle läcka så stannade det i påsen istället för i hela brevet

zippåsarna är helt klart dom som är lättast att hålla på med. förra omgången så la jag i en hel påse med massa olika frön för det var bara en sedan skulle påsen till grekland och jag ville att christinak skulle ha mycket att välja på och jag la även ner extra med zippåsar i paketet men jag tror att det paketet försvann har jag för mig. håller tummarna att det fortsätter att gå bra denna gången, verkar ju gå fort och smidigt denna gången =) jag gillar att vara sist för det känns som man har mer att välja bland även om det är väldigt lite i vissa påsar sedan har jag haft tur så jag har fått på fredagar så jag haft lite tid på mig att gå igenom för jag postar på söndagen för dom inte ska ligga i gula lådan och "ruttna" =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #565 skrivet: 28 jan-13 kl 08:18 »
Jippe!! Snart e fröerna hos mig!!!

Ang vårt paket. När sista personen ska skicka till utlandet så bör man nog EJ skriva att det innehåller fröer. Vet faktiskt inte om man får skicka över gränsen.... Att det e ömtåligt kan man skriva. Att ALLA ska vara skitförsiktiga med alla påsar bör vara självklart. Och den stora påsen jag skicka alla frön i var en stor zip påse. Vart den full kanske? :)

Spännande e det i alla fall!! 

Hörrni. Kan ngn förklara varför jag ALDRIG kan få ett enda palsternacka frö att gro? HAr provat sommartid, har provat vintertid, har provat förkultiveringar, har provat direkt sådd. Sådde en hel påse mamma hade köpt och sen reste jag bort och efter 5 veckor var fyrkanten där palsternackor bör funnits bara full med ogräs medans morot, ruckola, spenat, rädisa och rödbeta fint hade kommit upp.

djeen

• Ångermanland
« Svar #566 skrivet: 28 jan-13 kl 11:47 »
Hörrni. Kan ngn förklara varför jag ALDRIG kan få ett enda palsternacka frö att gro? HAr provat sommartid, har provat vintertid, har provat förkultiveringar, har provat direkt sådd. Sådde en hel påse mamma hade köpt och sen reste jag bort och efter 5 veckor var fyrkanten där palsternackor bör funnits bara full med ogräs medans morot, ruckola, spenat, rädisa och rödbeta fint hade kommit upp.

Jag har i alla fall märkt att palsternacka-frön behöver vara helt färska. Är det fjolårspåsen vill fröna inte gro. Men det låter ju som du hade färska frön så jag vet inte vad som kan vara fel för dig..  :-\

grisslan

• Skåne
« Svar #567 skrivet: 28 jan-13 kl 14:12 »
BLÅ LISTA:
Znibban
djeen
Peppiga Pia
Vicky-g
Kollotrollet
Anemona
Tamate
Tuulis
Grisslan Paketet anlände idag 25/1-2013  ;D
Grekland
Paketet går mot Grekland idag!
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

bonntösen

• Halland
« Svar #568 skrivet: 28 jan-13 kl 17:40 »
LISTA GRÖN
AnnaC89
Jonas från Backfors
Lena i Fjollträsk
Svartorkidee
4-ever   
Ingelaopeter
Uffeoanette
Bonntösen Skickat iväg idag 28/1
Flashing22
Grekland
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Mayla

• Västergötland
« Svar #569 skrivet: 28 jan-13 kl 18:47 »

Lista ROSA

KAJ
Travelerhorses
Mayla  SKICKADE VIDARE IDAG 28/1
sparxxx
Miss Khaos
djeen
vicky-g
javill
Christinaki
KAJ

Har inte koll på om någon mer tillkommit på listan?

fastfrusen

• -
« Svar #570 skrivet: 28 jan-13 kl 19:46 »
Christinaki: då har jag mailat dig min framtida adress och en lång och förvirrad förklaring ;)
Hoppas hoppas att det går i lås :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #571 skrivet: 28 jan-13 kl 20:53 »
Fastfrusen...jag har fått ditt mail!! Såklart jag fixar så att du e med och att det blir rätt med datum etc.

Lilla zoo..... har inte fått ngt mail. :(

fastfrusen

• -
« Svar #572 skrivet: 28 jan-13 kl 22:19 »
Fastfrusen...jag har fått ditt mail!! Såklart jag fixar så att du e med och att det blir rätt med datum etc.

Härligt! Jag och sambon glädjer oss redan!  :D :D :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Caija

• Västergötland
« Svar #573 skrivet: 29 jan-13 kl 10:10 »
Christianaki

Nu har jag mailat dig!
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

kollotrollet

• Uppland
« Svar #574 skrivet: 29 jan-13 kl 17:27 »
Palsternacksfrön kan man inte spara för då minskar grobarheten ganska mycket. Det borde ju vara lite bättre förutsättningar i Grekland där det är varmt.Efter den här kalla o blöta sommaren som va så blev ju inte den skörden vad den brukar bli.
Koloniägare som vill ha höns!

flashing22

• Småland
« Svar #575 skrivet: 29 jan-13 kl 18:20 »
Hej, så kom äntligen paketet!! Mkt fint packat, ordning och reda!! Någon har lagt i Gurkfrön Vulkan, men hur jag än söker på det, så hittar jag inget?? Tycker det är kul med gurkor, så jag vore tacksam för lite mer info om dem. Sådd, storlek mm, tack.

Skickar nu paketet vidare till Grekland i morgon.

Hälsningar Helén  flashing22
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #576 skrivet: 29 jan-13 kl 18:47 »
Hej, så kom äntligen paketet!! Mkt fint packat, ordning och reda!! Någon har lagt i Gurkfrön Vulkan, men hur jag än söker på det, så hittar jag inget?? Tycker det är kul med gurkor, så jag vore tacksam för lite mer info om dem. Sådd, storlek mm, tack.

Skickar nu paketet vidare till Grekland i morgon.

Hälsningar Helén  flashing22

jag la i vulkangurka förra omgången men har ingen såanvisning till dom, men ja har skött dom som vanlig gurka :) blir ca 10cm långa och ganska tjocka, mer vet ja inte..
« Senast ändrad: 29 jan-13 kl 18:49 av svartorkidee »

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #577 skrivet: 29 jan-13 kl 19:11 »
Kan det vara Santorini gurka ni snackar om?? Den får små korta gurkor med hårigt skal och måste skalas, har fröna tjocknat till sig tar man bort även dem. Lämnas gurkan för länge blir den gul och söt i smaken. :)
Jippie att båda paketen e på väg t mig!!! Dubbel lycka!!! Det ni!! :)

vicky-g

• Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer (palsternacksådd)
« Svar #578 skrivet: 29 jan-13 kl 20:30 »
Här brukar palsternackorna gro som de vill. Ofta alldeles för ojämnt. Förra året så tog jag helt enkelt och blötte lite hushållspapper och strödde ut fröna och lade det hela i en burk. Varje dag kollade jag igenom fröna och de som precis började gro fick följa med ut i landet och planteras ned med lagom mellanrum. De flesta tog sig och växte bra för att ha varit mitt livs tristaste odlingsäsong. På detta sätt kan man även ta lite äldre palsternacksfrön och se om det finns något liv i dem. I stället för att chansa och hälla ut dem i landet och sen upptäcka att inte ett ända grodde.

flashing22

• Småland
« Svar #579 skrivet: 29 jan-13 kl 20:52 »
Så, packat och klart!! Ska bli spännande med Vulkan-gurkan, kan ju bli hur som helst, kul :)
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser