Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182364 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #780 skrivet: 08 maj-13 kl 00:29 »

Uppdatering av gul lista,

Gul
KAJ
Travelhorses (nöjd för i år)
Mayla (avstår på egen begäran)
sparxxx (nöjd för i år)
djeen (nöjd för i år)
Vicky-G
javill  skickat till Grekland den 5/5
Grekland
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vicky-g

• Västmanland
« Svar #781 skrivet: 20 maj-13 kl 10:37 »
Hej!

Satt här och tog en paus i odlandet och kom att tänka på frölistorna. Kollade och det verkar som om alla gått iväg till Grekland. Har de kommit fram?

Är lätt irriterad på mig själv eftersom jag har samlat på mig för lite bönor. Har problem med grobarheten. Det var lika förra året. Vet inte om det beror på att jag blötlägger fröna. I vilket fall så ruttnar eländet trots att jag sår inne och det är varmt och mysigt. De få bönor jag hade kvar har kommit ner i jorden utan blötläggning och jag hoppas de tar sig.
Jag hade ju drömt om brytbönor i olika färg, olika sorters blomsterbönor och några roliga kokbönor.  :'(  Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Men allt är inte illa. Som det ser ut nu så kommer det skördas morötter i regnbågens alla färger... nästan. De gror jättefint ute och de jag sådde i hink (lila/gul/orange) gallrade jag i går och kunde mumsa i mig små små delikatesser.

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #782 skrivet: 20 maj-13 kl 15:52 »
Jag tror att du har för bråttom med att sätta ut bönorna. Jordtemperaturen skall vara 12 grader. Jag har tidigare haft samma problem med bönfrö som du, och det berodde på att jag var för ivrig.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #783 skrivet: 20 maj-13 kl 20:40 »
Jag tror att du har för bråttom med att sätta ut bönorna. Jordtemperaturen skall vara 12 grader. Jag har tidigare haft samma problem med bönfrö som du, och det berodde på att jag var för ivrig.

Jag har inte satt ut dem än. Sådde inne och de har stått i rumstemperatur som nu är 23-24 grader skulle jag tro. Så för kallt borde det inte vara.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #784 skrivet: 20 maj-13 kl 23:53 »
Hej Christinaki och allihopa! Ser att jag ännu står kvar på Gröna listan, trots att jag hoppade av på senvintern..:D
Men nu är jag sugen på en runda igen, om det finns någon lista igång, med ledig plats? :)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

djeen

• Ångermanland
« Svar #785 skrivet: 21 maj-13 kl 11:13 »
Är lätt irriterad på mig själv eftersom jag har samlat på mig för lite bönor. Har problem med grobarheten. Det var lika förra året. Vet inte om det beror på att jag blötlägger fröna. I vilket fall så ruttnar eländet trots att jag sår inne och det är varmt och mysigt. De få bönor jag hade kvar har kommit ner i jorden utan blötläggning och jag hoppas de tar sig.
Jag hade ju drömt om brytbönor i olika färg, olika sorters blomsterbönor och några roliga kokbönor.  :'(  Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Jag skippar numera att blötlägga bönorna innan sådd. Har märkt att de gror mycket bättre om de bara kommer i jorden. Precis som du skriver så ruttnar de annars lätt. Överallt står det att man skall blötlägga bönorna innan, men det är ett dumt tips. Det blir verkligen så mycket sämre.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #786 skrivet: 22 maj-13 kl 20:19 »
Kära fröälskare!!!
Idag var det julafton. 3(!!!!) fröpaket i brevlådan!!!! hehe....
Har så det räcker i typ 10 år nu.
Så....alla kedjor e i mål nu.
Jag önskar nu att alla som vill vara med på en "sommar" kedja mailar mig så kör jag ihop ett paket (eller 2 om fler är intresserade). Annars kanske det e dax att ta en liten paus och sen köra igång i vinter igen inför nästa säsong???
Hör av er innan ca 5juni MAX.
Soliga super varma hälsningar!!! Ps.... Det rosa paketet var roligt att få tebax med allas hälsningar och meddelanden på. :)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #787 skrivet: 22 maj-13 kl 23:43 »
så kul att läsa att det har funkat i år =) någon sommarrunda känner jag inte jag vill vara med på för jag har överfullt med frö nu men vi får se till vintern igen, ha en riktigt skön sommar allihopa =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Anemona

• Skåne
« Svar #788 skrivet: 23 maj-13 kl 13:55 »
Vad roligt! Ja, jag är gärna med på en sommarkedja! Har skickat PM till dig, Christinaki :)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

ulricaviola

• Västergötland
« Svar #789 skrivet: 23 maj-13 kl 14:05 »
Jag som precis hittat hit till denna underbara sida undrar lite försynt...hur funkar dessa frökedjor? Om det är någonting man tycker verkar bra hur kommer man med?

4-ever

• Skåne
« Svar #790 skrivet: 24 maj-13 kl 22:27 »
Jag är gärna med på en sommarlista  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #791 skrivet: 24 maj-13 kl 22:29 »
Jag kan också tänka mig en sommarrunda. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #792 skrivet: 25 maj-13 kl 07:35 »
Jag vill oxå va med på en sommarrunda. Har mailat!

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #793 skrivet: 26 maj-13 kl 21:23 »
Jag har mailat, hoppas det funkade den här gången, för det här är ju hur kul som helst  :)
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

vicky-g

• Västmanland
« Svar #794 skrivet: 27 maj-13 kl 19:37 »
Jag skickade ett PM för ett tag sedan för det är självklart att jag vill ha mer frön... och bli av med det som inte går åt.

Sen kan jag även meddela att blötläggning av bönor är ett minne blott. De jag sådde om grodde 10 av 10 frön av 2 olika sorter. De första som jag sådde av samma 2 sorter så kom 0 av 12 frön upp. Synd bara att några ovanliga sorter hade jag så få frön att jag blötlade och sådde alla i första omgången och de har gått förlorade. Men de kanske kommer i min väg igen. Frölistorna har ju en förmåga att bjuda på överraskningar.

djeen

• Ångermanland
« Svar #795 skrivet: 28 maj-13 kl 08:29 »
Jag skickade ett PM för ett tag sedan för det är självklart att jag vill ha mer frön... och bli av med det som inte går åt.

Sen kan jag även meddela att blötläggning av bönor är ett minne blott. De jag sådde om grodde 10 av 10 frön av 2 olika sorter. De första som jag sådde av samma 2 sorter så kom 0 av 12 frön upp. Synd bara att några ovanliga sorter hade jag så få frön att jag blötlade och sådde alla i första omgången och de har gått förlorade. Men de kanske kommer i min väg igen. Frölistorna har ju en förmåga att bjuda på överraskningar.

Om det är någon av bönorna jag bidrog med kan jag kanske skicka nya åt dig.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #796 skrivet: 29 maj-13 kl 15:22 »
Om det är någon av bönorna jag bidrog med kan jag kanske skicka nya åt dig.

Vet inte vart ifrån bönorna kommer, men det är Cobra, Borlotto (utan namn), Lämmel och Eva som det inte blev något av. Är väll inte akut att skicka nya just nu. Jag hade ju tur som hade kvar av en vaxböna och en grönböna som jag kunde så om. Kokbönor är egentligen bara lite bonus. Har för liten plats för att kunna odla så att det blir någon mängd. Men varje år ramlar jag dit eftersom de är så vackra.  ;D

Av dig tror jag att jag fick Rödhakeägg. Så söta bönor. De grodde ganska bra så av dem har jag några plantor. Nu är det bara att vänta och hoppas på en bra bönsommar.

Anemona

• Skåne
« Svar #797 skrivet: 01 jun-13 kl 20:53 »
Hoppas det blir en sommarkedja...  :D
Christinaki! Har sått av dina Santorinifrön från förra året och både cherrytomaterna och favabönorna gror fint och spirar!  :D
Hoppas på koriandern också!

tuulis

• Uppland
« Svar #798 skrivet: 03 jun-13 kl 15:05 »
Jag röstar också för en sommarrunda! :D Har skickat ett mail.

MissT

• Västergötland
« Svar #799 skrivet: 05 jun-13 kl 00:04 »
Jag skulle gärna vilja vara med, om det inte är för sent.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser