Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni av alla era äpplen  (läst 23565 gånger)

Znibban

• Skåne
Vad gör ni av alla era äpplen
« skrivet: 14 sep-11 kl 18:15 »
Jag har redan fyll frysen med alla andra odlade delikatesser :P
Behöver tips om vad man kan göra som inte kräver kyllagring. Har tyvärr ingen jordkällare (den hade förstås inte varit tillräckligt kall nu heller).
Har någon recept på ex äppelmos som konserveras i ugn så den tål rumstemperatur.
Vad gör ni.
Jag skickade iväg 90 kg till Sövde musteri men det kostar ju att köpa must även om man får 6:- rabatt på varje 65cl flaska, så jag har fortfarande 26 flaskor tillgodo för den kvoten.  Vi plockade bara lite på ett av 4 proppfulla Katjaträd. Har ett jättegammalt matäppleträd som dignar av frukt.
Jag ger hönsen men hur mycket kan de äta?
Hur gör ni?

kurt

SV: Vad gör ni av alla era äpplen
« Svar #1 skrivet: 14 sep-11 kl 18:21 »
Grundrecepten på äppelmos med 2 krm natriumbensoat per 2 kg äpplen ger ett mos som utan problem klarar rumstemperatur, om man bara i övrigt har bra hygien med rena glas och varma burkar.

Det går ju att torka äppelringar, men då skall man ha en tork och de måste hindras från att oxidera.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 18:38 »
Hur gör ditt äppelmos? Mixar eller kokar du bitar ??? Hur mycket socker behövs?

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 14 sep-11 kl 18:52 »
Sitter just nu och dricker äppelsaft som blev otroligt god,kanske kan va en ide att göra.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 19:00 »
Äppelringar är verkligen en hit! Jag bryr mig inte om att de oxiderar. Jag kärnar ur dem, skär i tunna skivor, lägger på plåt åsså in i ugnen på 50 grader en stund. Tar sedan ut plåten, och kör in den igen dagen efter..... efter detta kan man hänga upp dem på snöre i taket om man vill..... eller så kan man fortsätta med ugns-proseduren tills de är torr nog att lägga i burk.

Äppelvin kanske? Eller så kan du ju göra egen äppelmust.... kanske med lite kanel i?..... Äppelglögg :P

..... eller förrästen..... köp en frys till ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 19:11 »
Tack för era snabba svar.  :D
Hoppas detta kan bli en tråd med smaskiga recept för det finns ju egentligen mängder att göra av äpplen.
Man ska ju inte glömma smoothiesar. Mixa apelsinjuice, banan och äpple.  :D
Ska testa att torka äppelringar i ugnen, det är ju inte bara ätbart man kan ju ha det i dekorationer också ::)

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 20:41 »
-Har man en råsaftcentrifug kan man bli av med många äpplen den vägen.  Cider blir det i princip av sig själv när råsaftjuicen fått stå någon vecka.  Och den färska äppeljuicen är himmelsk.
- Mikrar man äppelbitar får man koncentrerat äppelmos  som tar mindre plats i frysen.
-torkade äppen - ingen lag på att det måste vara just ringar - skivor (1 cm tjocka)  av alla fasoner funkar. 50 grader i ugn. Kan klippas i bitar efter torkning och användas som russin. Eller ätas som godis.
- Äppelsaft, dvs slarviga bitar kokta i vatten och silade i trådsil eller spagettigrej, går snabbt att göra. Gott.
- Nästan alla slags grytor och t ex spagettisås blir ännu godare kokt med lite äppelbitar.
- Man kan skiva ner äppelbitar direkt i gröten i stället för att göra mos först.
- Äppelsinmarmelad - massa äppelbitar, socker, koncentrad apelsinjuice, lite strimlat apelsinskal, något citronsyra. Kokas sakta.
- Har man bär i frysen kan man göra hallon-äpple-marmelad, vinbär-äpplemarmelad, etc.
- vinteräpplen omsorgfullt plockade så de inte är stötta håller till jul ungefär (hos oss i alla fall). Förvaras på verandan. Skyddas mot trastar.
- förståss: Klassikerna äppelkräm, äppelpaj, äppelkaka.  Kräm till efterrätt verkar helt bortlagt men går faktiskt i moderna barn. Fast inget av detta gör något större hål i äppelmattan under träden.
- en hög äpplen i ett hörn av trädgården till rådjuren i vinter är också en användning.
- sista utvägen - äpplen och äppelrester av alla sorter i trädgårdslandet blir gödning till nästa års grönsaker. Inte så dumt det heller.

kurt

« Svar #7 skrivet: 15 sep-11 kl 04:03 »
Gör man stora mängder äppelmos så bör man ha utrustning för att passera dem (helst maskin), så att man slipper skala och kärna ur dem. I mindre skala är det mycket effektivt att skala och skiva äpplena och blanda dem med lite socker direkt i grytan (med lite askorbinsyra eller citronsyra, så att de inte oxiderar). Sedan låter man dem stå svalt några timmar. Sockret drar då ut vätska ur äpplena och man kan koka äppelmos utan att tillsätta något vatten och utan att det bränner vid, koktiden blir mycket kortare när äpplen redan är mjuka av sockret.

Turnit

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 08:48 »
Jag har en klassisk vagga när jag gör mos....gick kanon förra året....men i år har jag nog 10 ggr mer äpplen...så nu ska jag ge mig på att göra saft, skiva äpplen och styckfrysa till vinterns äpplekakor....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 21:58 »
Min räddning i äppeltider är en gammal råkostcentrifug inköpt för 60 spänn på loppis - jag och mannen körde genom 30 kg häromdan. Ska man göra cider går det utmärkt att stoppa i hela äpplet med skal, kärnor och allt. Ska man vildjäsa (inte tillsätta någon jäst själv) funkar det superbra eftersom det finns massor av naturlig jäst på skalen.

För all annan äppelhantering finns det en vän i viken. Den fantastiska klassiska mackapären Moster Huldas äppelskalare. Liten och handdriven avverkar den metervis av äpplen genom att i en enda sväng både skala, kärna ur och skiva. Det kan ju inte bli bättre.

http://www.hus-modern.se/appelskalare--moster-huldas--p-397-c-143.aspx

Som man skördar får man skafferi

Borka

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-11 kl 22:10 »
Härligt med massa äpplen! :D Jag håller som bäst på och skär mina i ringar å hänger upp på trådar. Förslagsvis nära taket, fäst på spikar mellan två väggar, så är de inte i vägen. Jag har inte ungnstorkar först utan bara lufttorkat. Funkar bra tycker jag, klara på max en vecka.
Vill bo där jag kan gå ut barfota och utan att låsa ytterdörren.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 20 sep-11 kl 22:17 »
Jag har oxå massa äpplen men jag har problemet att när jag tar in dom i gör nåt med dom så kommer fruktflugor i mängder  :-X hur löser man det problemet .
Kan man göra äppel juice på nåt sätt utan centrifug?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 20 sep-11 kl 22:19 »
Vi äter så mycket vi vill och sen tar jag med mig till jobbet, all fall frukt ger jag till djuren
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 20 sep-11 kl 22:21 »
Har provat att ge hönsen äpplen men dom äter dom inte. :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #14 skrivet: 20 sep-11 kl 22:23 »
Hur gör ditt äppelmos? Mixar eller kokar du bitar ??? Hur mycket socker behövs?
För att äppelmosen skall hålla utan att frysas går det ganska mycket socker. Har inte exakt i skallen, men har för mig att det var 500g/L färdigkokt mos. Utöver detta använder jag askorbinsyra för att den inte skall mörkna och natriumbensoat för att ytterligare öka hållbarheten. Och jag passerar inte mosen, jag tycker om när det är lite struktur med småbitar i. Men det är ju en smaksak.
Min bästa ägodel är min vedspis!

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 20 sep-11 kl 22:26 »
Jag har oxå massa äpplen men jag har problemet att när jag tar in dom i gör nåt med dom så kommer fruktflugor i mängder  :-X hur löser man det problemet .
Kan man göra äppel juice på nåt sätt utan centrifug?

Men det brukar kosta 50 - 100:- för en råsaftscentrifug på loppisarna. Kolla!
Hon här kanske vill byta mot ägg eller ridtur?!
http://www.blocket.se/vastmanland/Juicepress_Rasaftcentrifug_35336810.htm?ca=9&w=1
Fast den här är bättre:
http://www.blocket.se/uppsala/Tvattmaskin_och_centrifug_35848898.htm?ca=9&w=2
Och den här är bäst:
http://www.blocket.se/orebro/Wascator_Fastighetsmodell_Centrifug_32082846.htm?ca=9&w=2
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 20 sep-11 kl 22:37 »
Har provat att ge hönsen äpplen men dom äter dom inte. :-\

Mina äter väldigt gärna äpplen... Åkerö. Är dina kräsna på att de vill ha en viss sort kanske? ::) ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Battlepoodle

• Stockholmare
    • -
    • Odlingspyssel
« Svar #17 skrivet: 04 okt-11 kl 10:49 »
Äppelströssel

Mycket gott, godare än vanliga russin/strössel.

Hittade en bra beskrivning här, det är ungefär så som jag gör: http://frun-pa-landet.blogspot.com/2011/09/appeltider.html

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 okt-11 kl 10:55 »
Äppelringar torkar jag på snören i taket, går på ett par dagar om man skär tunnt. Äppelmos går att efterkonservera, dvs koka burkarna i vatten efter att man fyllt och förslutit dem. Då slipper man tillsätta konserveringsmedel. Använd små burkar, moset blir dåligt ganska fort efter att man öppnat dem.
Äppelvin är en höjdare, men blir riktigt gott först efter att ha lagrats en fem år sådär.
Äppelmust. Låter som om du behöver köpa dig en egen press. Skicka till musteri blir ju fånigt olönsamt.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 14 okt-11 kl 13:28 »
Min räddning i äppeltider är en gammal råkostcentrifug inköpt för 60 spänn på loppis - jag och mannen körde genom 30 kg häromdan. Ska man göra cider går det utmärkt att stoppa i hela äpplet med skal, kärnor och allt. Ska man vildjäsa (inte tillsätta någon jäst själv) funkar det superbra eftersom det finns massor av naturlig jäst på skalen.

För all annan äppelhantering finns det en vän i viken. Den fantastiska klassiska mackapären Moster Huldas äppelskalare. Liten och handdriven avverkar den metervis av äpplen genom att i en enda sväng både skala, kärna ur och skiva. Det kan ju inte bli bättre.

http://www.hus-modern.se/appelskalare--moster-huldas--p-397-c-143.aspx

Vilken fiffig pryl- ska införskaffa en sådan omgående  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser