Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni av alla era äpplen  (läst 23568 gånger)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Vad gör ni av alla era äpplen
« Svar #20 skrivet: 14 okt-11 kl 13:41 »
Frysen: äppelmos i stora mängder, äpplekaka i halvstora mängder
I kylen; äppelgelé (underbar) det går m mycket äpplen så det sparas til riktigt goda ögonblick med maken  :-*
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 14 okt-11 kl 13:44 »
... när jag bodde i stan vinterförvarade jag äpplen vi fick på balkongen. jag la in varje äpple i tidnings papper... sen ner i en kartong... sen kartongen i en ny kartong och så tidningar som isolering emellan. Sen ställde jag kartonen/erna så det inte kom allt för mycket snö/regn på dom och äpplena höll bra.
Nu har jag jordkällare och lägger ner äpplena där.. jag har kokat lite saft och alla djuren har mumsat i sig massor med äpplen--- vi *hackar/mosar* sönder dom lite så har fåglarna oxå mummsat :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 14 okt-11 kl 19:32 »
Men det brukar kosta 50 - 100:- för en råsaftscentrifug på loppisarna. Kolla!

Och den här är bäst:
http://www.blocket.se/orebro/Wascator_Fastighetsmodell_Centrifug_32082846.htm?ca=9&w=2

Kan man använda en "vanlig" centrifug som råkostcentrifug, eller va menar du?! Hur gör man??!
man harnte roliare´n man jörse

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 14 okt-11 kl 23:51 »
Kan man använda en "vanlig" centrifug som råkostcentrifug, eller va menar du?! Hur gör man??!
Jo det går. Frusna äpplen som får töa är lättast. Kör dem som de är i centrifugen. Det går att lägga dem i örngott och lägga i centrifugen så blir det mindre grums, men mer pill att få centrifugen att gå jämnt. I en vanlig tvättmaskin funkar det inte för den kommer i obalans hur du än gör.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MissT

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 jul-13 kl 00:19 »
Så många bra tips. Måste skaffa en äppelsvarv. Har ett bra recept på äppledricka. Lägger in det när jag hinner.

Znibban

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 09 jul-13 kl 10:21 »
Förra året investerade jag i en fruktpress och en kompostkvarn på extrapris som bara används till att riva frukt. Jag gjorde äppelmust, päronmust och en blandning av de både - den blev helt underbar!
Plommon blev till vin likaså hela  (absolut hela ...10 kg) vindruvsskörden  gick till vintillverkning.
I år ska jag nog testa äppelvin tror jag. Vinerna blev ju inte så supergoda  :P men man kan ju hoppas att lagring ska ändra detta  :-[.
Annars får jaag väl göra vinäger av allihop!  :D

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #26 skrivet: 11 jul-13 kl 01:34 »
Själv drabbas jag av extrem trötthet när jag tittar upp på den kommande skörden..
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

christelle

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 11 jul-13 kl 08:37 »
Rådjur, stannfåglar, hästar och andra husdjur gillar äpplen - orkar du inte ta reda på dem för egen del så spara dem till djuren som vinterfoder/tillskott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tesåpa

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 19 jul-13 kl 17:26 »
Mina äter väldigt gärna äpplen... Åkerö. Är dina kräsna på att de vill ha en viss sort kanske? ::) ;)
Får gillar äpplen.

MissT

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 18 aug-13 kl 00:12 »
Recept på Äpple MER:

3 liter äpplen i tunna skivor
3 liter kallt vatten
1 struken msk citronsyra
1 tsk natriumbensonat

Slå vattnet över äpplena. Låt stå svalt 3 dygn. Sila och tillsätt 1/2 kg socker. Rör tills allt är smält.

Peter81

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 22 aug-13 kl 20:49 »
Borde man inte kunna göra något romtopf-aktigt av äpplen?
Annars kan jag tippsa om att äpplen och annan frukt funkar jättebra att lägga i en 1-2-3 lag istället för att bara använda gurka, man kan gärna blanda också. Dock ger det väl inte nån jättelång hållbarhet.
Borde man inte kunna göra typ mjölksyrning också?

sizz

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 22 aug-13 kl 20:52 »
Äppelgele, blanda gärna olika sorters äpplen... sååå gott till höstens alla grytor och stekar...

ÄPPELGELÉ MED TIMJAN
2 kg knappt mogna syrliga äpplen eller för mycket vacker gelé, paradisäpplen.
1 l vatten
9 dl strösocker per liter avrunnen saft
2 msk torkad timjan
Skär äpplena i bitar, paradisäpplen i halvor.

Koka upp vattnet, lägg i frukten och låt koka under lock i ca 10 minuter tills frukten är mjuk. Häll massan i en silställning och låt självrinna ca 30 minuter.

Mät upp saft och socker. Koka saften i 2 minuter utan lock. Ta grytan från värmen och tillsätt socker lite i taget och timjan. Rör om tills sockret löst sig.

Koka upp och låt koka kraftigt utan lock och omrörning i 10 minuter. Gör geléprov. Koka eventuellt ytterligare några minuter.

Ta grytan från värmen och låt stå ca 5 minuter. Ös upp gelét i varma väl rengjorda burkar. Fyll ända upp, geléet krymper då det svalnar. Förslut genast.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 22 aug-13 kl 21:02 »
råsaft fryser jag in i petflaskor kör hela rena äpplen från egna träd som naturligtvis inte sprutas
testa jag tycker att det känns som uppåttjack.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 aug-13 kl 21:11 »
Förädla genom jäsning.

Argos

• Småland
« Svar #34 skrivet: 29 aug-13 kl 17:36 »
Nån som provat lägga in äpple i sockerlag? Menar typ som man gör med persikor och päron?? får äpple i en aldrig sinande ström!  ::) snål som man är säger man ju inte nej, PS Mos har jag redan i tonvis, must lika så, så grunna på om det går att lägga in dom på ovan nämnda sätt?

karsan

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 06 sep-13 kl 17:43 »
Argos, jag skulle pröva.  Misstänker att det beror lite på äppelsort.  Transparent Blanche t.ex. blir antagligen mos, men fastare varianter kan funka. Man kan ju också frysa in äppelbitar i snygga bitar, askorbinsyra på för att de inte ska bli bruna, och lägga råa i sockerlagen när det är dags för servering.

Znibban

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 17 okt-13 kl 06:19 »
Förädla genom jäsning.

Jepp, det har jag precis gjort. Det står nu och bubblar för fullt. Enligt receptet skulle jag ha 13 kg äpple - finhackade.  :-[ Nu är jag lite bekväm så jag passade på när vi mustade, att ta 13 kg äpplegegga från kompostkvarnen. Det fyllde nästan hela jäskärlet. Vi får se hur det blir detta. Bubblar gör det ialla fall.

kurt

« Svar #37 skrivet: 17 okt-13 kl 07:08 »
Borde man inte kunna göra något romtopf-aktigt av äpplen?
Annars kan jag tippsa om att äpplen och annan frukt funkar jättebra att lägga i en 1-2-3 lag istället för att bara använda gurka, man kan gärna blanda också. Dock ger det väl inte nån jättelång hållbarhet.
Borde man inte kunna göra typ mjölksyrning också?

Naturligtvis kan man göra det, men det kommer att gå åt enorma mängder alkohol!

Fermenterar man äpplen så får man antingen cider eller vinäger! Inget nytt under solen!

Peter81

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 30 okt-13 kl 12:31 »
Ja, men tänk vad gott med äppelrom som man kan dricka när frukten är uppäten!
Funderade mer på om man kunde syra ringar eller bitar av äpplen som surkål och sen använda som pickles. Är det görbart?

hearted

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 mar-14 kl 14:27 »
Cider på vildäpplen blir gott, naturjäsning liksom... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser