Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläktar på el-radiatorer= vinst eller förlust?  (läst 4860 gånger)

benring

Fläktar på el-radiatorer= vinst eller förlust?
« skrivet: 14 sep-06 kl 13:36 »
Halloj!

Jag har vanliga el-radiatorer hemma och funderar på om en fläkt på ovansidan av elementen som blåser ner värmen mot golvet kan utgöra nån vinst ELLER förlust?

Det ska vara en sån fläkt som är som en cylinder... inte en traditionel med vingar på... en sån här typ menar jag:
http://www.ekb.se/pictures/fan_dir.gif

Fast den ska vara bred så den blir tyst. ( o kanske snyggare format)

Kan detta orsaka högre energikostnader?

OBS: Jag mäter och styr tempen av värmen mitt i rummet, använder inte elementens vanliga termostater.

400v element, både konvektor & utan.

EDIT: Jag har oljefyllda element, skall tilläggas!

EDIT2:Som denna kanske? http://www.pyrox.se/pdf/flkproduktblad.pdf

/B
« Senast ändrad: 14 sep-06 kl 13:47 av benring »

Vitis

• Skåne
Re:Fläktar på el-radiatorer= vinst eller förlust?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-06 kl 14:58 »
Jag tycker inte att det låter som en bra ide. Anledningen till att radiatorerna nästan alltid sitter under fönstren är att varmluften ska stiga upp och motverka det som kallas kallras. Att luften vid fönstret kyls och rasar neråt helt enkelt, man får en luftstöm som kyls av det kalla fönsterglaset (+ env. kallt drag).

Att hjälpa till att fläkta i samma riktning skulle göra att massor av kall luft dras ner från fönstrets insida, över elementet.

benring

« Svar #2 skrivet: 14 sep-06 kl 15:11 »
Bra poäng!

Om jag blåser uppåt då?

benring

« Svar #3 skrivet: 17 sep-06 kl 00:40 »
Någon? ???

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 17 sep-06 kl 11:19 »
Vinsten skulle kunna vara att du får lite kallare element. Förlusten är att det kostar med fläkt och den ger oljud ifrån sig.

Du har elvärme så någon ekonomisk vinst blir det inte.

Hade du istället haft värmepump så skulle du kunna få lägre energikostnad. VP ger mer värmevinst då den får arbeta med så kalla element som möjligt. VP-hus ska helst ha gamla kampfänselement med jättestora ytor. Att forsera luften med fläkt ger också bättre utbyte från ett element och kan således vara kallare och ändå ge samma värme i rummet.

benring

« Svar #5 skrivet: 17 sep-06 kl 19:06 »
Ok, men om jag kan dra ner effekten på elementet då?
Dvs jag pulsstyr dom så jag kan styra värmen på dom hur jag vill.

Så om jag drar ner värmen på dom och samtidigt blåser runt luften, kan jag vinna nått rent komfortmässigt?

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 17 sep-06 kl 21:16 »
Det är riktigt att det kan vara bättre att köra med så låg temperatur som möjligt men ändå få samma effekt.

Där har du en vinst i att man kan slippa lukten från upphettat damm eller dyl. som jag tycker kan vara nackdel med elvärmeradiatorer som ofta görs med små ytor kompenserade med högre temperatur på elementet.

Komforten störs dock av fläktljudet som aldrig gör någon glad utom möjligen om man har kraftigt nedsatt hörsel.

benring

« Svar #7 skrivet: 18 sep-06 kl 08:39 »
Jag har hellre två element mer och pulsar dessa för låg yttertemp än har ett som går på högtemp.

Ang fläkt så kan jag ju ha en stor en som inte väsnas, Lite låter dom ju, men vill man spara pengar får man lida pin :)

Att sprida luften i rummet för att uppnå en jämnare temp borde göra att man kan dra ner den totala tempen i rummet med nån grad för att man inte upplever att det är kalla delar i rummet/kallt på golvet.

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-06 kl 09:48 »
Jag har också funderat med att montera fläktar på mina el elementen.
Man har ju hört att olje fylda ska vara de bästa men nu i efterhand har jag börjat att bli tveksam. det gäller ju att få fart  på luftrörelsen  så att den inte strålar ut genom väggen. Oljefylda element har ganska stor massa och liten yta att avge värmen på.

Varför får man inte vända på luftdraget vid fönstren?
Om man tar den varma luften i taket och drar förbi fönstren som kyler luften för att sedan passera via elementen och värmas upp så att man får varm och go luft på golvet så man inte behöver frysa om fossingarna. självklart går ju inte detta utan en fläkt som forserar luften den vägen.

Och ja!! det finns människor även på denna sidan som inte har möjlighet att elda ved och på så sätt få ner värmekostnaden.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

benring

« Svar #9 skrivet: 18 sep-06 kl 10:35 »
Det är synd att elementen inte kan göras större med lägre yt-temp.
Visst finns dom men då kostar dom ju massvis.

Jag ska sätta alu-folie bakom mina för att få ner väggtempen.

En tanke jag hade var att bocka till en plåt bakom, likt konvektor men plåten får bli rak, som en låda bakom, med öppet uppe o nere, bakom elementet, och i ett stort hål i den plåten sätter man en platt vanlig fläkt som blåser på elementets baksida och forserar luften både upp och ner genom öppningarna.
Stor fläkt= lågt ljud.

Ang att luften värms på vägen ner så görs ju detta redan nu då den kalla fönsterluften åker neråt, över elementet o värms upp, så det BORDE inte vara problem att göra så.

Vi får prova.

Nu eldar jag visserligen med ved men jag sitter ju inte uppe nätterna igenom och jag jobbar ju om dagarna så el-elementen måste tyvärr gå då o då.
Så JA, det finns el-värmenissar på detta forum ;D

EDIT: Jag anser att en kombination av oljefylda och el-radiatorer med öppna slingor är bäst då dom första håller tempen jämn och dom andra torkar upp.
Givetvis med riktiga termostater.

/B
« Senast ändrad: 18 sep-06 kl 10:36 av benring »

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser