Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första kläckningen med frågor  (läst 1286 gånger)

Harakullen

• Halland
Första kläckningen med frågor
« skrivet: 15 sep-11 kl 15:54 »
Är en Nybörjare på området angående kläckning och kycklingar och nu väntas det 3 kycklingar i tre ägg med liv i. Tyvärr med några dagars mellanrum då jag helt missförstådde min "sura" höna som lärde mig ett och annat om vad hon höll på med.
Min fråga är dock hur det är dem sista dagarna innan kläckningen. Emellan 18-21 dagarna av äggets utveckling.
Det äldsta ägget har det varit liv i och idag är det 21 dagar sedan jag märkte att det var liv i ägget. Kycklingen inuti verkar helt utvecklad men igår rörde det sig inte, hönan hade råkat trampa så själva äggskalet hade spruckit men hinnan inuti är hel. Luftfickan antar jag är något stor, men från bilder jag sett ligger den emellan normal och för stor...  ???

Så min fråga, eller frågor är...
Hur vet man om kycklingen lever dem sista dagarna? Behöver det röra sig och vara livligt inuti eller kan dem helt enkelt vara knäpptysta medan dem drar in sig gulan, eller har kycklingen dött?
Och om hönan skulle råka trampa på ägget, det blir en mindre skada och innersta hinnan är hel, hur påverkar det kycklingen?

Tackar för svar!  :)

tringeling

• Gäst
SV: Första kläckningen med frågor
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 09:26 »
Hej och välkommen till alternativ och till kycklingkläckandets underbara värld.

Jag vet inte riktigt hur du menar med 21 dagar sedan du märkte att det var liv i ägget. Från det att ruvningen d.v.s. fostertillväxten börjar så tar det ju några dagar innan man kan se att en kyckling är på gång. Om man till det lägger 21 dagar så bör ju din kyckling ha kommit ut redan. Låg temperatur under ruvningen kan visserligen göra att fosterutvecklingen går långsammare men det kan inte gå hur långsamt och dra ut på tiden hur länge som helst. Det finns ett bäst-före-datum.

Under de sista dagarna före kläckning kan man ofta både se och höra att kycklingen lever, om den gör det. Är allt tyst och stilla kanske den sover just då men det kan dessvärre också betyda att den dött.

Jag kan inte ge dig några precisa och perfekta svar på dina frågor men det finns många trådar här som behandlar problemen just runt kläckning så du får väl kika runt lite.

Lycka till och skriv och berätta hur det går med kläckningen.

Harakullen

• Halland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-11 kl 10:51 »
Tack för ditt svar!
Fick svar på det som jag åtminstone mest var intresserad av och ute efter med livet inuti ägget!  :)

Kycklingen visade sig vara död i alla fall, och vad jag förstod så hade inte gulan dragits in helt.
Men det får helt enkelt bli nya tag! Har två ägg till med mycket liv och rörelser i och hönan ruvar vidare! :)

Tack för dina svar! :)

tringeling

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 12:48 »
Ledsamt att kycklingen var död men det är sådant som händer. Det kan beror på så många olika saker att ett foster dör under ruvningen och det är inte alltid lätt att räkna ut vad som var orsaken i det enskilda fallet.

Sett ur en positiv synvinkel kanske oddsen för kycklingarna i de två kvarvarande äggen blir bättre nu. En duktig ruvhöna är programmerad att i princip ligga kvar i redet så länge det finns ägg under henne, särskilt om hon känner att det är liv i dem. Samtidigt säger hennes instinkter henne att redan kläckta kycklingar bör tas ut på mat- och vattenpromenad senast efter 2-3 dagar. Så om det förflyter alltför lång tid mellan första och sista äggets kläckning blir det svårt för hönan att veta vad som är bäst att göra. Det kan hända att hon då lämnar kvarvarande ägg under för lång stund och/eller helt och hållet.

Vi håller alla tummar för dina återstående två ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser