Är en Nybörjare på området angående kläckning och kycklingar och nu väntas det 3 kycklingar i tre ägg med liv i. Tyvärr med några dagars mellanrum då jag helt missförstådde min "sura" höna som lärde mig ett och annat om vad hon höll på med.
Min fråga är dock hur det är dem sista dagarna innan kläckningen. Emellan 18-21 dagarna av äggets utveckling.
Det äldsta ägget har det varit liv i och idag är det 21 dagar sedan jag märkte att det var liv i ägget. Kycklingen inuti verkar helt utvecklad men igår rörde det sig inte, hönan hade råkat trampa så själva äggskalet hade spruckit men hinnan inuti är hel. Luftfickan antar jag är något stor, men från bilder jag sett ligger den emellan normal och för stor...

Så min fråga, eller frågor är...
Hur vet man om kycklingen lever dem sista dagarna? Behöver det röra sig och vara livligt inuti eller kan dem helt enkelt vara knäpptysta medan dem drar in sig gulan, eller har kycklingen dött?
Och om hönan skulle råka trampa på ägget, det blir en mindre skada och innersta hinnan är hel, hur påverkar det kycklingen?
Tackar för svar!