Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  temperatur i vv-beredaren?  (läst 25523 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: temperatur i vv-beredaren?
« Svar #20 skrivet: 20 sep-11 kl 14:58 »
Jag hade fel på ett styrkort i min panna. Så antingen fick jag ingen värme alls eller så började temperaturen i beredaren närma sig 100grader. Kostade "bara" 4500kr att fixa   >:(
Enligt teknikern som fick rycka ut så skall temperaturen vara Max 65grader, detta bara en gång i månaden (ställbart). Har en IVT elpanna som jag bara använder för att värma varmvatten.

Tyvärr finns det många s k tekniker i branschen som saknar kompetens att laga elektronik på komponentnivå och istället bara byter kompletta kretskort vid misstanke om fel. Det är ytterst sällan ett styrkort till en elpanna eller värmepump är hopplöst totalskadat, det inträffar egentligen bara som följd av t ex åska, grova felkopplingar eller vattenskador.

fräsen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 sep-11 kl 16:20 »
nix det läcker inget nämnvärt.
men efter att ha kollat i en manual, som jag hittade på nätet, röris lämnade ingen kvar, så upptäckte jag att blandningsventilen stod på max.
Så jag antar att den kört ut 65 grader i rören vilket är lite väl onödigt, särskilt med tanke på brännskaderisken för barnen.

Heddan 76, 570 kr räcker bara till den fasta kostnaden här. Såg på elräkningen att jag betalar ca 40 öre/kwh.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 sep-11 kl 16:43 »
Inom industrin har vi haft problem med att vattnet gått bakvägen genom beredare men i en husinstallation känns det osannolikt. Varmvatten kan dock som sagt komma in i kallvattnet i blandare, osv.

Har ni kollat så det inte är jordfel i varmvattenberedaren? Det kan dra väldigt mycket ström i onödan.

fräsen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 sep-11 kl 16:51 »
Inom industrin har vi haft problem med att vattnet gått bakvägen genom beredare men i en husinstallation känns det osannolikt. Varmvatten kan dock som sagt komma in i kallvattnet i blandare, osv.

Har ni kollat så det inte är jordfel i varmvattenberedaren? Det kan dra väldigt mycket ström i onödan.

Hur kollar man om det är jordfel?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 20 sep-11 kl 19:59 »

Men i så fall kommer ju även jordfelströmmen att bidra till att värma upp vattnet. Energi är som bekant oförstörbar, man kan inte ta ut energi som elmätaren registrerar utan att den i slutänden blir värme någonstans.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #25 skrivet: 20 sep-11 kl 20:02 »
Hur kollar man om det är jordfel?

Om du har jordfelsbrytare så skulle den lösa ut långt innan felströmmen blir så hög att den är av någon ekonomisk betydelse.
Om du inte har jordfelsbrytare så kanske det enklaste är att lossa en eller flera ledningar till beredaren (om den är enfasansluten så kopplar du bort nollan, om den är ansluten mellan två faser så kopplar du bort den ena av dem, om den är ansluten till tre faser så kopplar du bort två av dem) och ser efter om den fortsätter dra ström och värma vatten i alla fall. I två- och trefasfallen bör du prova att koppla bort dem i olika kombinationer. Enklaste sättet att koppla bort en fas i taget är att skruva ur säkring respektive slå från automatsäkring.

Kira

• Småland
« Svar #26 skrivet: 20 sep-11 kl 20:21 »
Hej
Din varmvattenberedare drar bara ström då den värmer vattnet sedan slår termostaten i från, däremot datorer, tv-spel och tv mm drar mycket i standby hela tiden. Min elräkning sjönk då ungarna flyttade hemifrån och det beror inte på varmvattnet, vi eldar med ved.  Frosta av kyl och frys, is gör att det går åt mer energi.
Mer tips på länken:

http://www.mappis.se/spara-energi-10-tips/

fräsen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 sep-11 kl 21:29 »
det är riktigt roligt att så många bekymrar sig över min elförbrukning i övrigt, men om ni läser mitt första inlägg så står det där hur jag listade ut vilken apparat som drar ström.
Här står inga elprylar på som inte behöver det, alltså ingen standbye eller mobilladdare som sitter i 24/7.Kyl o frys är nya för i år, sk antifrost. (Tyvär drar de inte ett dugg mindre ström än de gamla som frostade igen stup i kvarten.. så myten om gamla nerfrostade apparater som drar ström är just en myt.)
Inte massa lampor som står o lyser i onödan, bara lågenergi osv. Använder mest vedspis till matlagning. Jag är hårdtrimmad i elspar 8)
Så nu vet ni det.

Jordfelsbrytare har vi. termometer köper jag så fort jag kommer till stan så kanske jag kan lyckas ställa in blandaren iaf ;)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #28 skrivet: 20 sep-11 kl 22:11 »
Hej, har läst igenom tråden och funderat lite. För det första, storleken på beredaren. 300 L är en jättestor beredare. Jag har själv, och även i några lägenheter jag hyr ut, beredare på 60L. Verken jag eller mina hyresgäster har ännu varit utan varmvatten. Men även dessa beredare drar ström. Och de gör de även om du inta använder varmvatten. Detta har jag löst med timer kopplade till beredaren. Dvs. ca: en halvtimme innan du skall duscha slår man på timern då har dessa 60L beredare värmts upp. Efter en timme slår timern av och förbrukningen upphör. Då finns det normalt så mycket varmvatten kvar att det håller hyfsad värme morgonen därpå. Inte heller mina hyresgäster har problem med detta lilla extrajobb då de inser att kan jag hålla kostnaderna nere så blir hyreshöjningarna lägre.
Min bästa ägodel är min vedspis!

fräsen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 sep-11 kl 22:14 »
Hej, har läst igenom tråden och funderat lite. För det första, storleken på beredaren. 300 L är en jättestor beredare. Jag har själv, och även i några lägenheter jag hyr ut, beredare på 60L. Verken jag eller mina hyresgäster har ännu varit utan varmvatten. Men även dessa beredare drar ström. Och de gör de även om du inta använder varmvatten. Detta har jag löst med timer kopplade till beredaren. Dvs. ca: en halvtimme innan du skall duscha slår man på timern då har dessa 60L beredare värmts upp. Efter en timme slår timern av och förbrukningen upphör. Då finns det normalt så mycket varmvatten kvar att det håller hyfsad värme morgonen därpå. Inte heller mina hyresgäster har problem med detta lilla extrajobb då de inser att kan jag hålla kostnaderna nere så blir hyreshöjningarna lägre.

vv-beredaren satte röris in. Vi överlät på honom att välja ngt lämpligt.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #30 skrivet: 20 sep-11 kl 22:29 »
vv-beredaren satte röris in. Vi överlät på honom att välja ngt lämpligt.
Han hade kanske bonus per liter installerad beredare  :)
Min bästa ägodel är min vedspis!

Kira

• Småland
« Svar #31 skrivet: 21 sep-11 kl 00:15 »
Hej!
Våran elräkning har skjutit i höjden och efter att ha testat att stänga ner snabbsäkringarna en efter en upptäckte vi att förbrukningen minskar drastiskt när varmvattenberedaren stängs ner.
(detta testade vi en dag när ingen hade duschat så mängden varmvatten vi använt var mkt liten)
Beredaren är ställd på 65 grader för att undvika legionella bakterier, men är detta för högt kanske?
Googlat runt lite men blir inte mkt klokare.
Hur högt har ni era vv-beredare ställda?
Eller kan det va ngt annat fel på beredaren? Den är bara 5 år så man tycker ju den skulle va ok.. En Nibe på 300 liter som värms helt med el.
mvh fräsen

Nibe rekommenderar över 45 grader se
http://www.nibe.se/FAQ/Blivande-kund/FAQ-bas/Legionella-vad-ar-det-Hur-gor-jag-for-att-undvika-det/
Efter en vidare sväng på Nibe verkar er dimensionering vara gjord för hög varmvattenkomfort (eller dyr kan man också kalla det;). Rörmokaren går efter tabeller då de dimensionerar och säger man att man vill bada flera bad efter varandra så får man en stor beredare. Man kan också ha två som man kopplar efter varandra och bara har den ena på utom då man ska bada flera omgångar. Gäller bara att värma den som töms först, annars fungerar det inte.
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Varmvattenkapaciteter/

Misse

• nr 9424
« Svar #32 skrivet: 21 sep-11 kl 03:17 »
Själv har jag aldrig haft högre än max 45 grader i nån beredare.
Sist jag hade något varmvatten (rätt länge sen..) så mätte jag upp förlusten till ca 1500 kWh per år om jag minns rätt.
Är beredaren varm utanpå?  Om du sänker temperaturen på beredaren så sjunker även värmeförlusterna.

:o :o 800 kWh är i mina ögon en rätt stor förbrukning, bara 10-15 % mindre än vad jag har och då har jag ändå endast bara direktverkande el-element till uppvärmningen av mitt hus.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 21 sep-11 kl 05:00 »
Hej!
Våran elräkning har skjutit i höjden och efter att ha testat att stänga ner snabbsäkringarna en efter en upptäckte vi att förbrukningen minskar drastiskt när varmvattenberedaren stängs ner.
(detta testade vi en dag när ingen hade duschat så mängden varmvatten vi använt var mkt liten)
Beredaren är ställd på 65 grader för att undvika legionella bakterier, men är detta för högt kanske?
Googlat runt lite men blir inte mkt klokare.
Hur högt har ni era vv-beredare ställda?
Eller kan det va ngt annat fel på beredaren? Den är bara 5 år så man tycker ju den skulle va ok.. En Nibe på 300 liter som värms helt med el.
mvh fräsen

En ww beredare på 300 liter kostar en hel del att värma upp speciellt om den är ställd på hög utgående temp!

Jag skulle personligen aldrig installera en så stor ww beredare, vi är 2 vuxna och 2 barn och klarar oss galant på en 100 liters beredare.

Din rörmokare hade nog en beredare som han inte blev av med skullle jag tro.

Nu kan det ju ha blivit ett fel på eran, frågan är ju enkel att besvara om man säkert vet att elförbrukningen tidigare har varit lägre??

I vilket fall som hellst så skulle jag slänga ut beredaren och byta till en mindre.

Ex: en 100 liters beredare ställd på 80grader ger ju 200 liter 40 gradigt vatten !!!!
      En 300 liters beredare ställd på 80 grader ger ju 600 liter 40 gradigt vatten, vem behöver sådana mängder???

Jag har beredaren ställd på ca 50 grader, det ger lite mer än 100 liter varmvatten, och det räcker mer än väl till duch åt 4 pers.

Du kan ju ställa din ww på 40 grader och ändå ta ut ca 300 liter varmvatten, det är inte illa det inte, men det kostar pengar.

Sälj din ww beredare köp en mindre

OBS! kom ihåg att det är blandarventilen som sitter under beredaren som bestämmer vilket gradtal som du vill ha på dit utvatten, dvs du kan ställa beredaren på 80 grader men utgående varmvatten är endast på 40 grader, allt enligt tycke och smak.

Det är bättre att ha en liten ww beredare som är ställd på hög temp, än en stor ww beredare som går på låg temp.
Har man den dessutom inkopplad på 3 fas, så brukar de flesta beredare ge 3kwh/ timmen, då värms vattnet upp ganska fort.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 21 sep-11 kl 05:20 »

Det borde även kunna göra lite grann skillnad på om det är 1-fas istället för 3-fas till vvb, som regel är ju 3-fas mer energieffektivt än 1-fas men denna skillnaden är nog väsentligt mindre än vad isoleringen kan bidra med. Även dåliga slingor för uppvärmningen borde kunna påverka lite grann.

Jag trodde att verkningsgraden för att ändra el till värme var så nära 100% man kunde komma? Då borde inte 1fas eller 3fas påverka energieffektiviteten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 sep-11 kl 06:16 »
Jag trodde att verkningsgraden för att ändra el till värme var så nära 100% man kunde komma? Då borde inte 1fas eller 3fas påverka energieffektiviteten.

Det stämmer, den el beredaren förbrukar blir till värme. Onormal elförbrukning beror på att värme läcker ut, antingen genom att beredaren är dåligt isolerad eller för att det försvinner ut varmvatten någonstans.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 sep-11 kl 07:05 »
Det blir till værme men jag inbillar mig att drifttiden på en trefasværmare blir kortare. Då enfasværmaren måste stå på længre før att værma vattnet går mer av energin ut i værmefærluster. Tænker jag fel? Hænvisar till nær man kør bil då det bidrar till lægre brænsleførbrukning att nå marsfart snabbt snarare æn att smyga upp i fart på høga væxlar. Kan det ha något med det att gøra? Eller en kokplatta som får stå på låg effekt men inte alls få vattnet till rætt temperatur. Då blir energiførbrukningen før att få upp vattet i kok oændlig medan den på høgre effekt hade blivit mindre.

Nu har ju trådskaparen en stor varmvattenberedare och då ær det kanske lønt att sænka temperaturen. Om man bor många på en liten varmvattenberedare kan man høja temperaturen så ræcker vattnet længre.
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 07:07 av bondobjekt »

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 21 sep-11 kl 08:18 »
Det finns bara fördelar med 3-fas. Man får en jämn belastning mellan de tre faserna och man kan därför ta ut högre effekt utan att riskera att sprätta säkringar i tid och otid. För en vv-beredare betyder högre effekt att man kan välja en mindre volym på beredaren eftersom den är snabbare på att värma upp vattnet. Ju mindre ackumulerad volym varmvatten man behöver desto bättre.
En genomströmningsberedare är detta i sin finaste form, den värmer bara precis det vatten som du använder för stunden, dessutom behöver den bara värma till 40 grader för det finns minimal risk för legionella i dessa system...däremot så behöver dessa system hög effekt för att klara av dusch och badkar.

Men någon skillnad i verkningsgrad mellan 1 och 3 fas finns inte...möjligtvis då att 1-fasaren skulle ha någon promilles högre överföringsförluster i kablar i så fall...

fräsen

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 21 sep-11 kl 16:18 »
ja antagligen blev vi väl lurade på beredaren då.. Men han påstod att det gick åt så stor för att fylla badkaret eller att alla duschade efter varandra. När det handlar om nått man själv inte begriper så hoppas man ju att en sån som röris fixar..

Men iaf, den där blandarventilen, jag tror jag lyckats identifiera den, men den har inte gradantal utan bara + och -. Svårt att få in en bra inställning genom det, men som jag skrivit innan ska skaffa en termometer.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 21 sep-11 kl 21:50 »
Jag har en 35 l beredare med 4 kW värmeelement. Den räcker bra för att en person duschar, om man inte gör av med alltför mycket varmvatten kan två duscha efter varandra. Det har aldrig varit några problem med att diskmaskin eller handdiskning har gjort slut på varmvattnet. Och tack vare den höga värmeeffekten så värmer den upp vattnet snabbt om man har lyckats kyla ner den, jag skulle tro att den utan vidare klarar att fyra personer duschar i rad med en paus på 10 minuter mellan varje dusch.

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser