Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvar i träden!  (läst 6725 gånger)

ingegärdsgårn

Tjuvar i träden!
« skrivet: 17 sep-11 kl 19:01 »
Hej!
På min tomt har jag flera fruktträd samt bärbuskar. I år har det varit många ovälkomna gäster som har försett sig av min frukt. Det är inte barn utan vuxna, och ibland har de haft barn med sig!
För en stund sedan var det två killar i 30-årsåldern som plockade päron- När jag sa till dem så sa de det ligger juså  många på marken! Ok det gör det men de har blåst ner. De på trädet är ok, och det var de som de tog. Tjuveri sa jag och då lade den ene ner sina päron. Den andre bara gick. Fattar inte folk att det är privat? Om de hade frågat så hade de fått p¨äron , men detta att bara gå in på en tomt och plocka! Ska skaffa kamera och fota dem! Vad kan man göra?

Broberg

• Gäst
SV: Tjuvar i träden!
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 19:13 »
Privat-skyltar, elstängsel, stor vovve.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 20:02 »
Jag har två äppelträd och där är det fritt fram för alla som vill plocka att plocka  :-* konstigt nog frågar alla innan dom plockar  :D kan det vara för dom vet att svaret är ja, plocka ni  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Abigail

« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 13:06 »
Jag tycker det överhuvudtaget är otrevligt med människor som utan vidare går in på tomten. Om de gör det så har de bara en väg att gå, enligt mig, och det är fram till dörren och knacka på och tala om vad de har för ärende. Om de rör sig på tomten utan att ge sig till känna så är ju första tanken att det är tjuvar av något slag.

Människor som gör så är enligt min erfarenhet stadsbor eller människor som har sina rötter i staden. Du skriver att du haft många ovälkomna besökare så jag gissar att du bor i stad eller nära stad.

Om du upptäcker dem så fota och hänga ut bilderna på nätet tycker jag är en bra idé. Eller kanske hänga upp bilderna på någon anslagstavla i närheten.

ingegärdsgårn

« Svar #4 skrivet: 18 sep-11 kl 17:57 »
Ja, jag bor i en mindre stad med en liten park i tomtgränsen. Tycker det är ok om man plockar utanför tomtgränsen, men när man upptäcker folk mitt inne på tomten och i full färd med att plocka päron, körsbär och äpplen så blir man förbannad. ett år blev mina vinbärsbuskar länsade...
Grannarna trodde jag hade gett bort bären.Jag ger gärna bort om någon frågar. Säger man till så får man otrevliga svar och får höra att man är otrevlig. En person kastade äpplena i gruset så jag inte skulle kunna använda dem.

Abigail

« Svar #5 skrivet: 18 sep-11 kl 19:15 »
Usch och fy, då är det ju inte att det bara har hänt en gång utan är återkommande. Du kan ju sätta upp skylt med att området är kameraövervakat. Man har ju rätt att filma på sin egen tomt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 18 sep-11 kl 19:41 »
Usch och fy, då är det ju inte att det bara har hänt en gång utan är återkommande. Du kan ju sätta upp skylt med att området är kameraövervakat. Man har ju rätt att filma på sin egen tomt.

det kräver tillstånd (vilket vi har)
Länk till mina lamm 2012

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 sep-11 kl 22:07 »
Har ni staket runt tomten? Om inte hade jag satt upp ett högt sådant, som är svårt att klättra på, ögona böj. Om ni redan har det måste de ju ha nå't fel i tänket! Man går ju inte in i någons trädgård om man inte känner dem!
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ingegärdsgårn

« Svar #8 skrivet: 19 sep-11 kl 07:25 »
Staket finns! Absolut feltänk hos folk. En upplyste mig om att man har rätt att ta det som hänger över staketet. Kruxet var att han hade varit ca 5 meter inne på tomten. Jag såg honom genom köksfönstret. När jag sa det sa han tänk på barnen- han hade med sig fru och barn samt ytterligare ett par. När jag inte gav mig så slängde han äpplena så de gick sönder....Hans fru sa att jag var elak.... :o

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #9 skrivet: 19 sep-11 kl 08:16 »
Men herregud!  :o Vissa saknar verkligen sunt bondförnuft och respekt för andra! Vet fler personer som råkat ut för liknande saker mitt på ljusan dag när de är hemma. Fast fräckast är nog en förbipasserande som (med flit) brukade släppa in sin hund att skita på min fars tomt!  ::)

Det är nästan så man börjar förorda skyddsjakt!  ;D

Annars kanske en rejäl eltråd i överkanten på staketet kan vara något för er?  ;)

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 19 sep-11 kl 08:58 »
Kanske ett litet larm kan göra fruktplockningen mindre behaglig...

http://www.jula.se/larm-med-siren-470012

ingegärdsgårn

« Svar #11 skrivet: 19 sep-11 kl 09:19 »
Gillade larmet! ;D kan se både kajors och människors reaktion framför mig! >:D
Vettigt pris också. Någon som har provat?

Abigail

« Svar #12 skrivet: 19 sep-11 kl 13:53 »
det kräver tillstånd (vilket vi har)

Är det sant? Behöver man verkligen tillstånd för att filma på sin egen tomt?

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 sep-11 kl 15:54 »
Är det sant? Behöver man verkligen tillstånd för att filma på sin egen tomt?

Man behöver tillstånd för en fast kamera som används som övervakning. Filma med vanlig kamera/mobil eller fota behövs inga tillstånd för. Du får fota vad du vill så länge du är på allmän eller din egen mark.
Så var reglerna i alla fall för några år sedan när jag gick foto/film

Men som sagt, övervakningskamera måste du ha tillstånd och skyltning för :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 18:16 »
Man behöver tillstånd för en fast kamera som används som övervakning. Filma med vanlig kamera/mobil eller fota behövs inga tillstånd för. Du får fota vad du vill så länge du är på allmän eller din egen mark.
Så var reglerna i alla fall för några år sedan när jag gick foto/film

Men som sagt, övervakningskamera måste du ha tillstånd och skyltning för :)

tack   :D
och så är det än i dag, den kan man sätta upp skyltar utan att ha kamera (det är lagligt och av skrämmande) även om man som vi har larm med kamera inne i vårt eget hus måste man ha tillstånd och skyltar. Att få tillstånd för kamera i trägården det är mycket svårare
Länk till mina lamm 2012

Hagbard Handfast

• -
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 19:22 »
tack   :D
och så är det än i dag, den kan man sätta upp skyltar utan att ha kamera (det är lagligt och av skrämmande) även om man som vi har larm med kamera inne i vårt eget hus måste man ha tillstånd och skyltar. Att få tillstånd för kamera i trägården det är mycket svårare

Nej. Man behöver INTE ha tillstånd för att övervaka egen tomt med kamera, handmanövrerad eller fast spelar ingen roll.
Däremot har man upplysningsplikt om att området är övervakat.

Tillstånd behövs när man ska övervaka allmän plats men inte plats som allmänheten inte har tillgång till dvs egen tomt.
Dock gäller det verkligen att se till att man inte övervakar en endaste millimeter utanför egen tomt för då åker man dit så det tjongar i Mattisborgen.

Hälsningar
Hagbard Handfast som jobbar med tillträdesskydd

melongurka

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 19:44 »
Jag är så inni hel..... trött på folk som springer in i trädgården bara för att prata skit så fort de ser mig. Jag vill definitivt inte prata med dem och på sistone har man nästan blivit lite otrevlig mot de här personerna. Jag vill vara i fred och även slippa folk som tror att min tomt är någon jä..... genväg. Så nu har jag satt staket hela sommaren och nästa år kan de försöka komma in, staketet är en meter högt så då kanske de får bråck.  ;D

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 08:00 »
FY vad otrevligt! Men det är väl ändå olagligt?! När vi hade en ovälkommen besökare i trädgården (främmande man som stod och tittade in genom vardagsrumsfönstret) ringde jag polisens tipslinje, med tanken att det kanske var inbrott i området som planerades. Polisen upplysde mig då om att det faktiskt var hemfridsbrott, så jag gjorde faktiskt också en polisanmälan. Så om jag var du skulle jag sätta upp en liten skylt på staketet där det står typ "Hemfridsbrott  och stöld anmäls alltid", fota alla du ser och anmäl! För om de faktiskt stjäl din frukt så är det ju dessutom STÖLD, som ju också borde anmälas! Sen må de tycka du är hur småaktig som helst, men man FÅR faktiskt inte gå in olovandes i andras trädgårdar, och man FÅR inte stjäla frukt!

Just_me

• Småland
« Svar #18 skrivet: 23 sep-11 kl 23:15 »
Det där är nog mer svårtolkat än så om det jag lärde mig stämde. Fast kamera som används för övervakning utomhus behöver man tillstånd för. Samt skylltning.
Innomhus behövs inte tillstånd men skylltning och den får inte kunna vinklas så att den övervakar området utanför huset.

Men som sagt det är många år sen jag gick gymnasiet. Mins att jag var  förbannat upprörd över det faktum att vem som helst får filma och fota in i min trädgård och in i mitt hus om de står på allmän mark. Oavsett vad de fotar/filmar.

Nej. Man behöver INTE ha tillstånd för att övervaka egen tomt med kamera, handmanövrerad eller fast spelar ingen roll.
Däremot har man upplysningsplikt om att området är övervakat.

Tillstånd behövs när man ska övervaka allmän plats men inte plats som allmänheten inte har tillgång till dvs egen tomt.
Dock gäller det verkligen att se till att man inte övervakar en endaste millimeter utanför egen tomt för då åker man dit så det tjongar i Mattisborgen.

Hälsningar
Hagbard Handfast som jobbar med tillträdesskydd

Abigail

« Svar #19 skrivet: 24 sep-11 kl 11:29 »
Mins att jag var  förbannat upprörd över det faktum att vem som helst får filma och fota in i min trädgård och in i mitt hus om de står på allmän mark. Oavsett vad de fotar/filmar.

Har varit med om det. Mycket otrevligt med fågelskådare som står med kikare och kameror och siktar in sig på mitt hem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser