Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goda råd önskas ang. nyfödda kycklingar  (läst 7092 gånger)

Ådalajesper

• Skåne
Goda råd önskas ang. nyfödda kycklingar
« skrivet: 21 sep-11 kl 12:18 »
Vi har tre hönor, två tyska dvärg- och en Hedemora, som ligger och ruvar. Den ena tyskan har precis kläckt vår första kyckling, men hade hoppat över till redet bredvid när vi tittade till henne efter en halvtimme och då låg den lilla kycklingen ensam bland ett gäng ägg. Är det normalt att de lämnar sina små? Vi lyfte tillbaka mamman så klart.
Men vi har massor av frågor:
Ska de stanna hos mamman i 48 timmar och sen flyttas till en egen och varmare avdelning?
Hur stor är risken att en nyfödd försöker lämna redet - som är ca 60 cm över marken?
Finns det risk att de andra hönsen och tupparna ger sig på kycklingarna?

Vi tar med stor tacksamhet emot alla råd och tips som ni har kring dessa små toligt söta varelser!

Fjädrans kul är det i alla fall!
 ;D
Life is good in Trustville!

Lycka

• Ångermanland
SV: Goda råd önskas ang. nyfödda kycklingar
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 12:38 »
Du kan sätta nät framför redet så hon håller sig kvar du  får ge henne
mat och vatten. Tills alla kycklingar är kläckta kan ta ngn dag.
Lämnar hon redet dör kycklingarna och äggen som ska kläckas går förlorade.
Vill hon inte får du försöka att lägga över kycklingarna hos ngn av de andra
när de har kycklingar .
Under tiden får du ta dig an kycklingarna med värmelampa.  de behöver 37 grader.
Ha dem inne.
Hoppas att det går bra.
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 13:10 av Lycka »
Hedemorahöns

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 12:59 »
Hej Grattis till småttingen.
Hönan kommer troligtvis ligga ett par dagar till så att de övriga äggen kläcks. Det första dygnet behöver kycklingen inte ngn mat, om det finns plats i redet kan du ställa dit ett burklock m vatten och senar mat. Jag har haft mina kycklingar med hönan helatiden. Hon har vaktat kyckligarna och inte släppt fram de andra hönonrna, tuppen var med och matade de små när det var dax. 
När de flesta eller alla ägga är kläckt (beroende på hur lång tid det tar) kan du flytta ner hönan, eventuella ägg och kycklingarna i ett litet kryp in på mark nivå. (Det brukar inte gå så bra att flytta förtidigt då vill hönan hoppa upp i redet igen....)
Kycklingarna brukar vilja springa runt och let mat andra eller tredje dygnet. förutsatt att du kan mata lite i redet.
Hönan kommer hoppa ner och äta när hon behöver. Det är väll då det finns en risk att ngn kyckling kan trilla ner, så om det går är det bra att mata i redet. Jag gav mina äggröra de första dygnen  men då hadde jag massor med ägg :)
Det svåra är att ha koll men inte springa där för mycket så man stör :)

Lycka till!!!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 13:12 »
Trodde problemet var att hönan lämnade äggen och en kyckling.
Hedemorahöns

Ådalajesper

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 14:39 »
Hon lämnade redet en gång, dvs hon la sig i det tomma bredvid, så vi vet inte ännu om det är ett mönster eller en engångshändelse. Vi får ha koll. Tusen tack till er båda för tips.
Life is good in Trustville!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser