Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betalas arrende inkl. eller exkl. moms.  (läst 16070 gånger)

octavianus

• Uppland
betalas arrende inkl. eller exkl. moms.
« skrivet: 22 sep-11 kl 10:02 »
Det är så att jag är nybliven markägare och har under säsongen arrenderat ut mina åkrar till en närliggande bonde. Nu börjar det bli dags för honom att betala arrendet. Vi kom överens om 13000kr. Nu är frågan, ska han betala bara 13 000 till oss, eller ska han betala 13 000 plus momsen till oss. Hur funkar det?

Anledningen att jag frågar, är dels för att man  ska slippa göra bort sig, plus att gubben är lite lurig, så har man inte på fötterna så finns risken att man får för lite ersättning. Vi har inget skrivet avtal, utan bara ett muntligt som löper under ett år. Hur brukar man göra? Tack på förhand.

Znibban

• Skåne
SV: betalas arrende inkl. eller exkl. moms.
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 10:21 »
momsen kommer alltid till. Mellan två företagare är det alltid utan moms, enbart pris till konsument ingår moms i summan.
Så 13000+ moms.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 sep-11 kl 10:33 »
Moms betalas även mellan företag. Men man räknar ju inte med momsen som företagare eftersom denna får jag ju tillbaka från staten om jag som företagare köper något och säljer jag något så måste jag som företagare ge staten momsen...

Det borde vara 13000+moms. I så fall skall han betala dig 16250:- och du redovisa 3250:- i moms som tillfaller staten. Men han kanske inte vill blanda in kvitton och då är ju inte moms inblandad heller...Men ger du honom ett kvitto skall du lägga på momsen och sedan redovisa denna. Han borde vilja ha kvitto eftersom de flesta bönder begär in stöd osv från EU och då måste de väl kunna redovisa vilka arealer de brukar(är lite osäker på hur detta fungerar).

octavianus

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 sep-11 kl 11:20 »
okej, så jag ska ha in 16250 kr på mitt företagskonto då helt enkelt.
Han har just nu marken i träda och tar bidragen, så allt sker vitt. Vi kommer iaf inte godkänna att det sker på annat sätt.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 11:28 »
Diskuterar man pris företagare emellan så brukar det vanligtvis ske i exkl. moms.
Men när det skall till betalning så skall även momsen betalas. För den skall du sedan redovisa och ta upp i din deklaration.
Momsen skall även vara en separat post på fakturan/kvittot.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 12:12 »
Jag rekommenderar stark att ni skriver ett avtal, alldeles speciellt om han är lite lurig. LRF tex har mallar man kan fylla i.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 12:17 »
Håller helt med Sano. Det borde han vilja ha också med tanke på bidragen. Vad jag förstår så ansöks ju dessa flera år framåt och har man inte avtal på sådant så kan det lätt bli stökigt...

octavianus

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 22 sep-11 kl 14:32 »
jo jag vet att man bör ha det skriftligt. Jag brukar alltid se till att ha det på andra saker. Nu va det mest att han har arrenderat av de tidigare ägarna (dödsbo) så körde vi på samma mellan oss också, för att jag inte vet hur jag vill ha det. Eftersom det bara löper under ett år i taget så gör det inte så mycket för mig iaf om det skiter sig helt. Vi får se hur jag gör i framtiden, antingen odlar jag det själv eller så fortsätter han eller någon annan att arrendera marken. Tack för bra svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser