Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 raser tillsammans utan parning utanför egna rasen?  (läst 1546 gånger)

Linamarie

• Västergötland
2 raser tillsammans utan parning utanför egna rasen?
« skrivet: 22 sep-11 kl 19:43 »
Hej!

Vi har några högt älskade dvärg kochin, men jag är också sugen på att skaffa några Skånsk Blomme.
Vi har haft ett par dvärg wyandottehönor inhysta i sommar och alla hönsen gick tillsammans utan att tycke uppstod mellan dv w och dv kochin tuppen. Brukar det vara så att de håller sig till sin egen ras? Skulle det funka att ha en liten flock av varje ras utan att det blir blandraskycklingar? Hönsen går lösa så skilda rastgårdar är inte aktuellt. Eller ska jag satsa på att bara köpa ett par Skånsk Blommehönor och endast ha dv kochin tuppen? Kanske bra sätt att slippa slagsmål mellan tupparna. Men det ju förstås så roligt med egna kycklingar......

Gert

• Småland
SV: 2 raser tillsammans utan parning utanför egna rasen?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 19:49 »
Om du inte vill ha blandraskycklingar så är enda sättet att ha varje ras för sej själv.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-11 kl 20:11 »
Jag har DvärgKochin och DvärgWyandotte. De bor så att säga grannar. Har varsitt stort område, men ibland kommer de in på varandras. Så ibland får jag en och annan korsningskyckling. Då är det så gott som alltid en K-tupp som varit på en W-höna. W-tupparna är väldigt trogna sin ras,  ja faktiskt rasistiska, de jagar bort  även hönor av annan ras. Med ett undantag, men han uppfostrades av en K-höna.
Men ialla fall, man ser direkt vid kläckningen om det är en korsning. Kommer det i en W-kull en kyckling som har benbefjädring såär det en korsning. Och kommer det i en K-kull en som har roskam så är det en korsning. Enkelt. Och dessa korsningstuppar blir minst lika bra slaktdjur som de rena raserna, ofta växer de snabbare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

_PoLo_

• -
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 19:07 »
Vi har haft en grupp med sabelpoots med några skånska blommehönor, tuppen har nog satt på skåningarna men när det har blivit ruvdax så har jag bara låtit dem ruva fram rena sabelpoots, skåningarnas ägg är ju mycket större så de var ju ganska lätta att plocka bort :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 19:14 »
Hade både wyandotte och hedemora i sommar.
Dock var den enda tuppen wyandotte  han parade sig glatt med alla hönor.
Efterson äggen är så lika tog jag inga kycklingar från den gruppen.
Passade för övrigt alldeles förträffligt  hop då de har samma kynne.
Hedemorahöns

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 15:12 »
Spännande tråd :)

För en hel del år sedan skulle jag köpa in vita leghornägg från en besättning, ägaren berättade att hon ävcen hade RIR och bägge flockarna gick tillsammans.

Vi köpte säkert 150 ägg som vi la i kläckaren, minns inte hur många kycklingar det blev men av dom som kläcktes så var det bara 1 som var korsning med en RIR tupp. Korsningen var väldigt lätt att upptäcka då vita leghorn och RIR skiljer sig åt en hel del i typ.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser