Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Envis höna...  (läst 1165 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Envis höna...
« skrivet: 23 sep-11 kl 14:14 »
Vi har en höna som ruvade fram kycklingar tidigare i somras. När hon sedan hade gått med kycklingarna ett tag och börjat att lägga ägg igen så dröjde det inte länge förrän hon la sig att ruva igen. Problemet var bara att vi efterhand hade plockat bort alla ägg.
Nu visade det sig att hon i alla fall låg på ett ägg och vi lät henne ligga kvar. Efter en dryg vecka hittade jag henne i redet bredvid och hennes ägg låg blottat och kallt. Jag lyste det, konstaterade att det var utvecklat och lyfte tillbaka hönan. Efter ytterligare någon dag hittade jag henne i andra redet igen och hennes eget rede var tomt. Gissningsvis hade hennes ägg slutat att utvecklas och hon hade ätit upp det, eller?
Sedan har hon hållit på så där. Hoppa fram och tillbaka mellan redena. En av våra andra höns lägger ägg ungefär varannan dag och då i det rede som för tillfället är tomt.
Häromdagen var den ruvande hönan uppe och spatserade och det låg ett ägg i hennes rede, som hon legat i ett tag. Ägget hade börjat utvecklas och jag beslutade att hon skulle få ligga kvar på det. Nu, innan jag hunnit lyfta ner henne i separat bur så har hon återigen hunnit byta rede och lämna sitt ägg att bli nedkylt igen.
Ägget är bortplockat och hon ligger platt i tomt rede.
Egentligen skulle jag vilja få henne att börja gå med de andra hönsen men eftersom den andra hönan värper är det svårt att få henne på andra tankar och lämna redena. Jag har försökt att plocka bort dem men då lägger hon sig på golvet i stället.
Vad hade ni gjort? Jag vill inte att hon ska ligga i all evighet....
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

sonja på slätten

• Halland
SV: Envis höna...
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 16:23 »
Sätt henne på en helt annan plats där hon inte kan komma tillbaka till redet. Där ska inte finnas någon mysig vrå som kan inbjuda till ruvning. Det brukar räcka med 2 - 3 dagar för att de ska ge upp ruvandet. Sedan börjar hon troligen att rugga, och det är bra så hon har fått tillbaka fjäderdräkten till vintern.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #2 skrivet: 24 sep-11 kl 12:41 »
Tack för svar.
Jag passade på nu när jag var nere i hönsgården och hon var ute och sandbadade att stänga henne ute från hönshuset. Men det betyder å andra sidan att de andra hönsen inte heller kommer in. I morgon och ett par dagar till sätter jag henne sedan i separata kycklingburen.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

skogensrå

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 13:15 »
Sätt henne på en helt annan plats där hon inte kan komma tillbaka till redet. Där ska inte finnas någon mysig vrå som kan inbjuda till ruvning. Det brukar räcka med 2 - 3 dagar för att de ska ge upp ruvandet. Sedan börjar hon troligen att rugga, och det är bra så hon har fått tillbaka fjäderdräkten till vintern.
ndrade hur man skulle få en höna o inte vilja ruva hadde problem i våras ville inte ha fler höns för tillfället men hon gav sig inte så lätt henne ha några men är nu glad då det blev väldigt fina färger så dom blir kvar.men då kan jag ju prova med ditt tipps om det händer fler ggr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser