Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylrum  (läst 8139 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Kylrum
« skrivet: 24 sep-11 kl 20:04 »
Jag skulle behöva ett litet kylagregat till mitt kylrum,finns det något hyfsat billigt som klarar att kyla ca 6kvm till 14gr
Tips o förslag tages tacksamt emot.

Bi alive

• Bohuslän
SV: Kylrum
« Svar #1 skrivet: 25 sep-11 kl 09:43 »
 ??? finns det ingen som har ett kylrum som kan hjälpa mej ???

Cyklisten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 10:05 »
Det billigaste jag kan tänka mig är en luft-luft-värmepump med kylfunktion, de kan kosta några tusen. Kolla bara att den kan kyla ner till 14 grader, oftast går de bara till 16 eller 18. En sådan kan du också ha för att värma upp rummet om det behövs.

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 10:32 »
Har man en värmepump hemma, typ frånluft så släpper den ut kall luft rakt ut som är alldeles gratis!!

Ett aggregat som genererar kyla via kondensorn ger värme via förångaren som kan användas till uppvärming samtidigt.
Alla kylaggregat/värmepumpar/inverter etc bygger på samma princip. En varm och en kall sida, ta vara på all energi.

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 11:07 »
Till hembygge får du här ett förslag på ett "riktigt" aggregat som finns att få tag på.
http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/12602000/norcool-kylaggregat-cu-450

CU350 är marginellt billigare, välj därför ett steg högre och kör det lite varsammare. Plus att man får möjlighet att bygga ut om man vill.
Finns också att köpa i redneck butiken (Nima AB). De är bättre än FRIGO aggregaten.
« Senast ändrad: 25 sep-11 kl 11:11 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 11:33 »
Vet inte hur stora mängder du ska kyla , men i väntan kan man köpa flera kylar på blocket om man passa på när någon säljer billigt och pruta  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-11 kl 15:49 »
Det vore intressant att veta hur mycket el ett kylrum drar, självklart är det beroende på hur bra kylrummet är byggt och dess storlek

bondobjekt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 16:11 »
Finns på blocket: http://www.blocket.se/alvsborg/Kylaggregat_35848093.htm?ca=9&w=3
Kolla på lastbilsskrotar. Går både på diesel och el. Priset har jag inte en aning om.

Sanntos

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 16:20 »
Det vore intressant att veta hur mycket el ett kylrum drar, självklart är det beroende på hur bra kylrummet är byggt och dess storlek

Behöver kylrummet hålla en jämn temperatur, så blir förstås lösningen lite annorlunda jämfört med om det räcker att hålla tempen under tex 15 grader. Skulle jag själv byggt ett kylrum som behövde vara igång under längre tider, månader, så skulle jag nog studerat lösningar med värmepump, har man behov av värme i huset och kylrummet inte för långt bort så blir "frikyla" med en sk fläktkonvektor den absolut billigaste lösningen

Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 sep-11 kl 16:58 »

Min lilla vinkyl som håller 13 grader ganska konstant drar el för ca 300 sek/år.
En modern frys är ganska energieffektiv och bra isolerad och drar mindre energi än man tror.
Diskmaskin och torktumlare är större bovar.

Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 sep-11 kl 17:23 »
Har man så pass produktion att man behöver ett kylrum så måste en biodling få kosta för att produktionen skall bli rationell.
Man kan hålla nere kostnaderna genom att göra en del arbete själv. Strul kostar tid och energi. Billigast, begagnat, blocket luktar strul lång väg.
Är man företagare vinner man på att köpa ett fungerande kylsystem.
Antingen ett kylaggregat för inbyggnad eller något fläktkonvektorbaserat som klarar +12 till +14 grader.

För den lilla produktionen fungerar en vinkyl, läskkyl, en eller två. Några tusenlappar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jul-15 kl 11:54 »
Nu har jag samlat polyuretanskivor så att jag kan bygga två isolerade rum med ca 8-12 cm polyuretanskivor till väggar och tak.

Det blir ett utrymme med mellanvägg där kallsidan blir kylrum och varmsidan blir frostfritt pumprum. Kylrumsdelen får två sektioner, en för "jakt" och en för honung och livsmedel.

Skivorna är 50x60 och ca 3 cm tjocka. Tänkte limma dem "omlott" med PL200 konstruktionslim.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jul-15 kl 12:43 »
Hmm Ganska smart lösning det här. Flera biodlare använder ungefär den av Gilbert beskrivna metoden för att få ett kylrum och ett värmerum av samma aggregat. Två rum med en luft-luft VP i mellanväggen.
Tänk på att diffusionsspärra kyldelen på utsidan och värmedelen på insidan bara.
Kompletterar man med ventilation så kan respektive del justeras individuellt upp/ner i viss mån.
/M

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jul-15 kl 13:37 »
Ja, att hålla kyla är lite dyrare än värme och då får man hushålla med resurserna så mycket det går. På hösten och vintern när kylrummet behövs som mest pga jakt så är omgivningstempersturen inte så hög att man behöver pressa aggregatet att hålla +12 grader för t ex hängmörat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser