Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sättet att kärna ur nypon?  (läst 8797 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
Bästa sättet att kärna ur nypon?
« skrivet: 25 sep-11 kl 10:51 »
Har passat på och plockat mängder med små, hårda stennypon och det är dags att ta hand om dem. Jag skulle vilja torka dem i halvor men det är ett sånt jäkla pill och blir ändå inte särskilt bra. Har testat att skrapa med en tesked och det tar en evig tid. Det har den stressade nutidsmänniskan ro till.  ;D

Men hur kärnar ni ur nyponen, finns det hemliga knep som bara mormödrar känner till?  ;) Jag vill helst inte koka och sila eftersom jag vill ha just torkade nypon.

Är det kanske lättare att dela dem, torka dem och sedan kärna ur? Eller finns det något bra verktyg för kärnborttagning? Eller är det lättast att torka dem hela och sedan koka soppa på dem och sila?

Alla erfarenheter mottages tacksamt (helst beprövade knep).

bärplockerskan

• Uppland
SV: Bästa sättet att kärna ur nypon?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-11 kl 11:57 »
Jag torkar mina hela. Det är onödigt att kärna ur, det har jag bara gjort när jag kokat marmelad på nypon.  När jag kärnar ur använder jag en liten spetsig sked.
När man ska koka soppa kan man lägga de torkade hela nyponen iblöt först någon timme eller längre i vattnet de ska kokas i. Då får man ur mer och de behöver inte koka lika länge.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bästa sättet att kärna ur nypon?
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 11:58 »
Jag använder skaldjursskeden, den har en perfekt form. Sen gäller det ju att skopa upp fröerna från "rätt" håll, då får man med alla på en gång. Tycker inte att det är svårt eller pillrigt, men så har jag ju tålamod att rensa maskrosor till 20 liter vin också. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser