Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få drägligt klimat i källaren på miljövänligast vis?  (läst 24196 gånger)

krylla

• Närke
Hej!

Jag har ett 99-årigt hus med källare under halva. Gissar att källaren är något yngre men vet inte när den är gjord. Det är betonggolv och nåt sånt-väggar också som är vitkalkade/putsade. Betonggolvet har spruckit och det är en stor lång men "tät" spricka som det kommer upp vatten ur vissa tider på året. När det är tjäle är det torrt men nu är det blött. Det blir även blött på andra håll i källaren även om där inte är nån spricka. Grundvattennivån är hög (syns på väggarna, nedre halvan är mörkare) och jag vet inte hur dräneringen är runt huset. Uppenbarligen inte så bra. Men vad ska jag göra? Grannen har plastpluppmatta runt om utifrån sen nåt tiotal år och det hjälpte och de har ett rum där nere till och med som sonen bodde i. Helt otänkbart i min källare. Fuktigt och rått. Har dock inte råd med att gräva ur och köpa såna där saker och dessutom undrar jag om det finns andra bättre alternativ? Plast vill jag så gärna undvika... Men måste jag, så...
Hur har ni andra gjort?

Jag har läst runt här på forumet och det verkar vara cellplast med armerad betong på, som gäller? Hur får jag ett drägligt klimat där nere? Nu har jag kyl+frys och mathyllor i ena rummet och dusch, tvättmaskin, vattenpump och varmvattenberedare i det andra. Finns ett skorstensuttag för kamin/eldbykgryta. Men det är alldeles invid tvättmaskinen, har tänkt på att ställa en kamin där men det blir lite varmt för tvättmaskinen. Golvvärme? Luftavfuktare? Jag kommer inte på ett enda miljövänligt alternativ. Hjälp!

Det är inte så mysigt att duscha där nere som det är nu, brrrrr...

Just_me

• Småland
SV: Hur få drägligt klimat i källaren på miljövänligast vis?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-11 kl 23:23 »
Tror själv drenering är ända alternativet. Om jag lärde mig rätt så måste det då grävas upp runt hela huset. läggas i singel och dräneringsrör pluss matta och sen fyllas igen. Dyrt och ja, inte miljövänlig.. Vist kan man ju gräva med spade som förr i tiden men frågan är om du ens hinner på en vår/sommar/höst och sen ska kroppen klara det.

Kanske finns massa kreativa lösningar som jag inte känner till så hoppas fler svarar!

Min pappa blev GRUNDLURAD av en dräneringsfirma.... de använde för svaga rör och använde svartfärg ostället för matta och hela skiten blev kaos. Så efter rättegång fick de göra om det och herre gud, var riktigt läskigt att vara hemma när de surknösarna var där och jobbade :(

krylla

• Närke
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 23:31 »
Hu! Inte roligt alls!  :( Hur blev det sen då? Vad gjorde de för förändring och hur blev klimatet i källaren efteråt?

Ja, suck, dränering. Men jag funderar på att eftersom grundvattennivån är så hög... kommer det att räcka med rör runt om längst ner i höjd med källargolvet? Behövs det fler rör runt om och sen hur blir det med vattnet som kommer upp underifrån under golvet? Kommer det inte fortsätta rakt upp ändå genom golvet och den här sprickan, det kommer väl inte ta vägen ut till dräneringsröret?

Precis, min kompis pappa grävde sitt för hand och vart förstörd efter det. Så det rekommenderas inte.

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 10:48 »
Vi har också ett gammalt hus (åtminstone 40-talet) som har halvkällare. När vi flyttade hit för tre år sen så var källaren fuktig och dålig luft i. Vi fick rådet att sätta ett vanligt el-element där nere. Det gjorde susen, nu är luften helt ok och fukten har försvunnit. Sommartid är tempen ungefär 20 grader och på vintern mellan 10-15 grader.

Det är inte så roligt att ha elementet på eftersom det kostar på elräkningen och är inte så miljövänligt, men vad kan man göra?

Vi har hyfsad dränering.

Jag har funderat på kamin, men kostnaden skulle bli hög, 10000 för renovera skorsten, 10000 för kamin och några tusen för att brandsäkra källaren med gips. Och dessutom jobbet att elda hela tiden...

Så enklast och billigast för tillfället: ett eller två el-element som värmer. 400 kr i kostnad samt elkostnad.

Bättre, men dyrare: luft-luftvärmepump. 7000 kr och uppåt + el.
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 11:04 av Toll »

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-11 kl 11:35 »
I akuta skedet köp en billig vanlig luftavfuktare som "torrbollen" eller liknande. Det gör jag i väntan på mina åtgärder som ju tar tid och pengar... bra förslag tror jag att ge en viss grundvärme som kan torka ur. Finns ju även avfuktare som man kan använda elektroniskt... Dränering runt behövs om marken lutar inåt mot huset, men inte om det rinner från. Kanske täta sprickan i golvet kan löna sig också. Lycka till!
Grangården

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 12:00 »
I akuta skedet köp en billig vanlig luftavfuktare som "torrbollen" eller liknande.

Rådet jag fick var att inte ha en avfuktare i källaren. Inte dra in fukten (det finns ju hur mycket fukt som helst i en källare med murade väggar och i marken runtomkring) utan tryck ut den med värme i stället!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 sep-11 kl 12:57 »
Vare sig man sätter in en luftavfuktare eller värme är ju resultatet att man sänker relativa luftfuktigheten. Hur det skulle gå till att trycka ut fukten förstår jag inte.

poe5

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 sep-11 kl 18:46 »
två olika förslag:
1) Se fukten som en tillgång! Du får värme av den med hjälp av en avfuktare med kompressor. Avfuktaren är då till för att först och främst ge värme.
2)Lägg en självreglerande värmeslinga längs väggen på 10watt per meter. Ger en klar komforthöjning, det känns varmare då fuktigheten sjunker. Lite som "trygghetsvakten för torpargrund". Sådan elslinga man brukar lägga längs vattenrör som frostskydd.

eller kombinera dessa två.

Använder avfukare för uppvärmning (och avfuktning) i mitt gamla fuktiga torp och med värmeslinga längs väggen. När avfuktaren får arbeta i ett mindre utrymme kan jag få upp värmen riktigt bra (dvs min svamptork värmer huset med avfuktningsvärme när det är svamptider).
En alternativ lösning som dock bygger på el...

//pär

_ingemar_

« Svar #8 skrivet: 26 sep-11 kl 22:29 »
för att sänka grundvattnet kan du göra en pumpgrop. Men kolla upp så att det inte kan bli nå annat knas av det

krylla

• Närke
« Svar #9 skrivet: 27 sep-11 kl 21:29 »
Tack för alla tankar!  :-* Intressant att höra!

Tycker att det låter vettigt att trycka ut luften med värme. Så jag har ställt ned ett element nu. Inte kul men... det enda jag kan göra just nu tror jag (eller finns fler förslag?)

Ja, dränera måste jag nog, marken lutar lite neråt på en (två) sida så där kommer det ner vatten säkert. Jag vet inte hur dräneringen är sen innan, om det finns någon eller ej. Kanske är det gamla tegelrör som gått sönder... eller vad hade man till dränering förr? De kanske byggde källaren någon gång på... 50-60-talet? Brukade man lägga dränering då?

Men om jag nu skulle ta och gräva och fixa det där... vad ska jag göra med väggarna då? Det brukar ju stå om nån asfalt att stryka på, och en plastpluppmatta att lägga på. Och så singel. Men det borde inte behövas va? Eller är källare så korkat att ha, att det egentligen inte passar här, så att man måste göra dessa miljöovänliga åtgärder?

Vad tycker ni man ska ha på golvet då? Behöver jag lägga cellplast och armerad betong? Kommer det bli skillnad? Jag menar, det är så långt ner i marken, det är väl inte kallt där egentligen... vattnet frös inte en enda gång förra vintern (har ägt det ett år nu). Eller jo, det är ju kallt... men?

krylla

• Närke
« Svar #10 skrivet: 27 sep-11 kl 21:32 »
Poe, tack för ditt inlägg! Men jag förstod inte så mycket... vad är skillnaden mellan en avfuktare och en avfuktare med kompressor?

Och en självreglerande slinga? På vilket sätt är den självreglerande? Låter dyrt i inköp?

krylla

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 sep-11 kl 21:52 »
Googlat på pumpgrop och det verkar ju intressant! Hmmm... Snurrar runt lite i skallen nu. Har ju avlopp i källaren, kunde det ta med sig vattnet på något vis istället? Bryta upp betonggolvet och lägga perforerade rör och grus..? För jobbigt? Men det verkar lättare än att gräva runt huset.

Vad kan en pumpgrop ställa till med för knas?

poe5

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 sep-11 kl 22:23 »
hmm  Kanske lite kortfattat....

Det finns ett par olika sorters avfuktare, bla en typ som i princip funkar som ett kylskåp. Den varianten ger mycket värme tillbaks när den kondenserar fukten till vatten.
Andra avfuktare ger mindre värme. Detta om man nu vill omvandla fukten till värme och se fukten som något positivt :-)

Självreglerande värmekabel är tyvärr dyra, men inte om man räknar in den låga förbrukningen. Du får värmen längs väggen där fukten finns. 10 meter "FrostGuard värmekabel" kostar cirka 1200 hos Clas O. Drar tio watt per meter, tål att övertäckas
! Gjord för att ligga i komposter, avloppsrör eller andra konstiga platser.

Tänk bara på att du inte bygger in fukten! Får du in fukt i väggen får du inte stänga den inne med ngn matta eller isolering. Antingen helt bort med fukten eller lev med den, mota iväg fukten med värme, torka och ventilation. Tänk på att källaren kan vara byggd för att vara fuktig! I t.ex. rotfruktskällaren skall det vara fuktigt, men en fruktkällaren bör vara torr.

...och skall du isolera golvet med cellplast måste du göra det på undersidan och väggen på utsidan, annars kan betongen tappa bärigheten i framtiden, tar kanske 10-20 år...

//pär

Kapsyl

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 okt-11 kl 01:16 »
Vet inte vad du ska använda källaren till men ska du ha den som boyta så gräv runtom djupare än grunden, rengör väggarna (och eventuellt, beroende på skicket, rappa dem). På med platonmatta, dräneringsslang i botten och fyll med lämpligt grus (själv har jag en förkärlek för makadam till sånt här). Blomrabatter närmast husväggen är ett s-t-ns påfund, lägg hellre en stenrabatt eller plattor. Ska du sen klä innerväggarna och lägga golv så får du se till att du får luftcirkulation närmast betongen annars kommer möglet. Även med en platonmatta kommer det att röra sig fukt i väggen (även om det är mycket mindre än tidigare när väggen väl torkat upp) och har du då en spärr på insidan så blir det blött där. Vanligaste sättet att få luftcirkulation verkar vara att regla upp så att luften kommer att röra sig över hela ytan och ha en fläkt (tänk typ datorfläkt) som får fart på luften. En avfuktare som man ställer in när den skall starta bör man också ha (70% rel. luftfuktighet kör jag på i morsans källare och det fungerar bra)

När folk skriver att man kan trycka ut fukten med värme så har de missuppfattat fysiken bak det hela. Vad man gör med värmen är att luften kan ta upp mer vatten (fukten dunstar alltså) och sedan får man ventilera bort bort luften. Gör man inte det så kommer luften snart att vara mättad och fukten inte att dunsta mer (och så har man djungelklimat)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 01 okt-11 kl 01:37 »
Ett ytterligare alternativ till att värma upp källaren med dyrbar energi (inte bra för vare sig plånbok eller miljö...) är ju att fylla igen källaren.

Fyll den med grus och lägg "byggplast" ovanpå, som man gör när man bygger nytt med krypgrund - eller rättare sagt ska göra, alla följer ju inte regler om sånt.

Källare som inte är vattentäta är ett vanligt problem i äldre hus, och det känns inte rätt att ytterligare öka energiförbrukningen på äldre hus då dessa som regel redan är skitkassa på att hushålla med värmen.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 okt-11 kl 01:49 »
Ett ytterligare alternativ till att värma upp källaren med dyrbar energi (inte bra för vare sig plånbok eller miljö...) är ju att fylla igen källaren.

Fyll den med grus och lägg "byggplast" ovanpå, som man gör när man bygger nytt med krypgrund - eller rättare sagt ska göra, alla följer ju inte regler om sånt.

Källare som inte är vattentäta är ett vanligt problem i äldre hus, och det känns inte rätt att ytterligare öka energiförbrukningen på äldre hus då dessa som regel redan är skitkassa på att hushålla med värmen.

Säljer du grus också?

Ha kvar källaren och använd den på det sätt det är tänkt från början.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 01 okt-11 kl 10:31 »
Om det inte går att använda källaren pga av att den läcker in vatten och betonggolvet fryser sönder så går den ju inte att använda som den är tänkt... då är det ju "obra" att lösa det hela med alternativ som kräver en massa energi - vi ska minska energiförbrukningen hos våra hus, inte öka den.

Att fylla igen källaren är en "passiv" lösning som inte kräver vare sig elelement, värmeslingor eller kraftigt ökad energiförbrukning för husets uppvärmning - klappat och klart och inga driftskostnader som ligger och gräver hål i plånboken.

Att lägga värmeslingor i grunden gjordes relativt frekvent under 80-talet, du kan ju fråga ägaren till ett sådant hus vad h*n anser om den lösningen när elen kostar som den gör  :-X

Är källaren inte vattentät så måste den antingen åtgärdas utifrån, vilket medför risker på gammla hus - hela huset kan sätta sig eller rentav rasa i värsta fall - eller så får man fylla igen den.

Att värma upp källaren i kombination med massor av ventilation är inte en lösning utan är snarare att lägga sten på börda med dagens energipriser plus att vi ska se till att tänka lite på miljön också vilket gör att vi ska spara energi. Det är inte en hållbar lösning att hela tiden låta koldioxidutsläppen öka bara för att folk inte kan fixa energismartare alternativ, vi har ett jordklot och inte de 4,5 jordklot som behövs om alla ska leva som feta jänkare.

När det är -20 ute så kommer elen till elelementen i källaren från tysk brunkol... ett högt pris för några få kvadratmeter under jord.

Däremot att fixa i ordning en matkällare som inte läcker in vatten eller som går att åtgärda utifrån utan att riskera huset är en helt annan femma, den är något som är värt att spara på.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 01 okt-11 kl 11:15 »
En sak, som kanske bara har en marginell effekt, är att leda bort regnvatten. Sätt på hängrännor och led bort vatten från huset. Det kan kanske räcka så att grundvattennivån inte blir fullt lika hög under huset. Och det kanske slutar läcka in underifrån. Beroende på terrängen kan avloppen till regnvattnet dessutom användas för att dränera lite.

Det är inga små mängder vatten som trillar ner på taket på ett hus under ett år. Om marken inte är så naturligt dränerande, och vattnet inte har någon stans att ta vägen, så stiger grundvattennivån.

En annan klassiker är att hus, när de byggs, ofta har marken sluttande bort från huset. Men med tiden leder taksprång och mänsklig aktivitet till att marken höjs runt huset, och det blir lite som en tratt. Marken runt huset kan behöva schaktas så att vatten leds från huset, inte till det. Jag schaktade bort en halvmeter bitvis runt min vedbod. Mycket bös blir det...

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 okt-11 kl 14:38 »
Det kan fungera bra att bara leda vattnet till ett avlopp. Vet hus där det är så. För att bli av med det "råa" så hade jag försökt lösa det där med eldstaden.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 okt-11 kl 20:27 »
Vi har halv källare och det har varit lite rått där nere, vi har satt ventilation och oljefyllda elradiatorer, det har funkar någorlunda. För någon månad sedan satte vi ner luftavfuktaren och skillnaden är verkligen stor.

Vi köpte en ny luftavfuktare till torkrummet som är ganska strömsnål och genererar väldigt mycket värme, Mycket mer värme än den jättedyra som står i källaren, fast på den tiden vi köpte den fanns det inte så mycket att välja på. Vi köpte den på Cheapy (får man skriva så?) och den var inte alls dyr. Kan verkligen rekommendera den, den var tydligen tillverkad inom europa också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser