Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haltande höns (igen)  (läst 2028 gånger)

Döden

• Östergötland
Haltande höns (igen)
« skrivet: 27 sep-11 kl 15:50 »
Hej. Såg att detta hade varit uppe som ämne innan men det var inget som direkt kändes logiskt på mitt problem så jag skriver en ny rad. Vore evigt tacksam om nån har några tips till en total nybörjar med höns.

Har 8 st (2 tuppar och 6 hönor). Dom är ca 8 veckor gammla. För ca 5 dagar sen såg jag att en höna hoppade på ett ben. Tänkte att jag väntar lite om det bara var någon stukning eller nåt..... Kommer sen ut igår och ser att en tupp nu också är halt ?!

Jag kan inte se några skador på benen. Hur gör jag för att lättast "kolla benen" utan att stressa ihjäl hönsen?
Och kan det vara så att 2 faktiskt rammlat av pinnen eller liknande`? Hur länge kan jag vänta och se om det blir bättre? Båda äter och dricker som dom ska.

Tacksam för tips.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Haltande höns (igen)
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 16:00 »
Vilket ruskigt användarnamn du har klingar olycksbådande  8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 16:02 »
Hej!

Jag vet inte vad hältan kan bero på. Mina höns har aldrig haltat så jag tvivlar på att de ramlat av pinnen, men det kanske kan ske.

För att undersöka en höna utan att skrämma den alltför mycket tar du den lättast när det är mörkt eller halvmörkt och den satt sig till ro på pinnen. Ledljus går bra att ha. Ta tag runt kroppen och vingarna uppifrån, stadigt så den inte kan flaxa. Sedan kan du hålla den mot kroppen eller lägga den upp-och-ned i famnen som ett barn. Det gillar de sämre, men det brukar gå bra.

Jämför benen och leta efter svullnader, knölar, varma partier. Titta speciellt under fötterna efter bölder/sår och efter benkvalster (ser ut som tjocka, hårda fiskfjäll på benen).

Det var vad jag kunde bidra med, säkert finns det kunnigare folk här med fler tips.

Lycka till.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 16:05 »
Titta speciellt under fötterna efter bölder/sår och efter benkvalster (ser ut som tjocka, hårda fiskfjäll på benen).

Dom sägs vara 8 veckor då har man inte benkvalster,,
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 10:19 »
Hoppsan...  :-[
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Döden

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 16:45 »
Grimla: Hehe det kanske inte är så passande iom min fråga =) Bra då vet jag att det inte är kvalster iaf.

Sano: Får tacka för tipset. Då vet jag hur jag tittar på benen med "minst stress" för man vill ju inte stressa livet av dom.

Tackar för tips. Fick ett bra PM nyss som jag tror hjälper mig lite också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser