Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängder av svampar på tomten, men vilka sorter?  (läst 3559 gånger)

Piratessan

• Småland
    • Ergi by Piratessan
Mängder av svampar på tomten, men vilka sorter?
« skrivet: 27 sep-11 kl 21:48 »
Hej!

Finns det någon svampkunnig här som skulle kunna hjälpa mig (egentligen mina föräldrar, det är deras tomt) med vad det är för svampar som dykt upp?

Tycker det är svårt att få någon ordning på det med svampböcker etc, och varken jag eller föräldrarna är några experter... Jag har tagit bilder på de jag hittat, bilderna finns här: http://eva.dejmo.com/2011/09/hjalp-mig-satta-namn-pa-svamparna/

Vågar man äta några av dessa? (Kantarellerna är de enda jag är säker på :P) Det är sådana mängder med svamp att det vore synd att inte ta vara på dem.

Tack för hjälpen! :)

tinna.m

• Skåne
SV: Mängder av svampar på tomten, men vilka sorter?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 23:30 »
Hej!
Vågar man äta några av dessa? (Kantarellerna är de enda jag är säker på :P) Det är sådana mängder med svamp att det vore synd att inte ta vara på dem.

Tack för hjälpen! :)

Det vore synd att ta vara på dem.. :P
Några är med tvekan tjänliga, några oätliga och några klart giftiga. Svampkurs?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 21:06 »
Svampguiden finns som app till en del telefoner, praktisk att ha i skogen.

Tänk om de kunde få till att man tar en bild och så känner telefonen igen svampen.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 28 sep-11 kl 21:46 »
Jag skulle nog med glädje äta några av dem, men du ska nog vänta med att äta av dem tills du lärt dig lite mer.

Soppar. En trolig brunsopp. Utmärkt matsvamp. Soppar är lätta att identifiera och i Sverige finns inga särskilt giftiga men några få oätliga.

Ser en riska, men kan inte identifiera den. Riskor har broskartad fot (ej trådig, en egenskap de delar med kremlor men som andra skivlingar saknar) och ofta koncentriska ringar på hatten samt avger vätska när man bryter av en bit av hatten. Är saften morotsfärgad är det en blodriska och ätlig.

Ser flera olika kremlor, varav en kanske mandelkremla, som är delikat. Kremlor har broskartad fot., går att bryta tvärt av utan att den trådar sig (se ovan) och ofta färgglad hatt. Mandelkremla har tjocka och glesa skivor. Om du lär dig känna igen kremlor kan du, om du gitter, plocka dem förutsatt att du smakar på dem först UTAN ATT SVÄLJA. För just kremlor, men bara för kremlor, gäller regeln att smakar de milt så är de ätliga. Bryt av en liten bit av hatten med skivor och tugga. Spotta ut.

Tittade igen på dina bilder och upptäckte en stensopp, en av de bästa svamparna i den svenska svampskogen, kallas även Karl-Johan. Utsökt god, men bäst torkad. Kan förväxlas med gallsopp, som smakar illa. Mycket illa, har jag hört.

En av dem kan vara citrongul slemskivling, en bra nybörjarsvamp. Slemmig gråbrun hatt (flå av den slemmiga hinnan) med vit fot som blir illgul längst ner. Svarta sporer. Går inte att ta fel på. Bra blandsvamp, växer ofta med soppar.

Utöver dessa (potentiella) matsvampar har du några olika flugsvampar (giftiga, en del dödligt giftiga), och sannolikt några spindelskivlingar, som kan vara dödligt giftiga.

Grundregeln är att inte äta svampar man är osäker på, så du har några roliga år framför dig när du lär dig grunderna och alltmer utvidgar dina kunskaper. Sen är regeln att undvika vita svampar med vita skivor och bruna svampar med bruna skivor, så klarar du dig ifrån de mest dödligt giftiga, men som sagt, lägg inte en svamp i pannan som du inte vet vilken sort det är.

Skaffa dig en svampbok eller två och kolla på Svampguiden på nätet. Mycket nöje!
snus? vad är priset på en pris?

Piratessan

• Småland
    • Ergi by Piratessan
« Svar #4 skrivet: 28 sep-11 kl 23:28 »
Tack för alla svar! :) Än så länge är det bara kantareller jag vågar äta...

Appen ska jag kolla upp, tack för tipset!

Jag ska gå igenom ditt utförliga svar Vurre och se om jag blir något klokare. Tusen tack! Sedan är det nog bäst att hitta någon expert som kan visa mig på plats vad som är vad, innan jag vågar stoppa dem i munnen. :)

K@rin

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 nov-12 kl 17:53 »
Jag rekommenderar att gå en svampkurs, väldigt roligt och lärorikt. Det finns ju också dödliga svampar därute så man bör vara säker och utvidga sitt "säkerhetsområde" successivt.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-12 kl 18:09 »
riskor o kremlor är de enda svampar du kan provsmaka! de skiljer sig från andra svampar med skivor genom att de går rakt av när du bryter foten, en skivling blir det långa trådar av. blöder det från brytstället, en riska, annars en kremla. om den smakar gott är den god! nästan omöjligt att artbestämma, skiljer i färg o form inom samma art.
men jag hade nog rådfrågat någon  svampkunnig innan jag testade.....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 apr-13 kl 12:22 »
Din "lilla lampsvamp" ser ut som en slätskivling av något slag. Liten men alls icke oförarglig. Här finns arter som är giftiga, och även de som innehåller starka hallucigena ämnen (psilocybin) som jag även tror är narkotika klassat. Denna drogen var populär i hippie kulturen under 60-talet då folk vallfärdade till Mexico för att plocka svamp med detta ämne. Det är kanske få som vet att vår egen inhemska slättoppskivling, vanligt förekommande i bl.a. våra gräsmattor, är betydligt mer potent än dess mexikanska motsvarighet. Bra att veta om man har små barn som vankar runt i trädgården och proppar det mesta i munnen - ta bort svampen i gräsmattan!
« Senast ändrad: 20 apr-13 kl 08:55 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser