Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP en TOK galande tupp!!!  (läst 7495 gånger)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: HJÄLP en TOK galande tupp!!!
« Svar #20 skrivet: 01 okt-11 kl 22:28 »
Min ena ungtupp var galen i att gala  ;D Under den tiden hade en av mina hönor i en egen bur med sina kycklingar. Men så blev kycklingarna stora och jag släppte ihop dem. Hon verkade inte vara så förtjust i han eviga galande för hon spöade skiter ur honom så fort kan lät (och annars också för den delen). Fjädrarna flög vida omkring och så fort han såg henne närma sig så slank han snabbt iväg. Nu är allt lugnare, han gal mer måttligt och hon är snällare mot honom  :) . Vi har en till ungtupp som är lika gammal men som inte gal lika mycket och den var hon inte alls lika hård på. Så en äldre dominant höna kanske kan hjälpa. Vet inte om någon annan har liknade erfarenheter eller om det bara är hon som inte gillar skrikiga tuppar.

Gillar ;D Att tuppen fick spö ... Så han lärde sig veta hut ...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #21 skrivet: 01 okt-11 kl 23:04 »
Hon är super! Jättesnäll mot människor. Hon fick ju ägg att ruva och vi var där och pillade o kikade på både ägg och kycklingar, inga problem. Men annars är hon en riktig bitch. Tvekade inte att försöka skrämma våran stora svarta hovawart och spöade skator här om dagen  ;D Det här är  mina första höns så jag vet inte hur de brukar vara men jag bara älskar henne!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 01 okt-11 kl 23:31 »
Jag upplever att en ensam tupp är mycket tystare än om man har flera, för då sätter de igång varandra, speciellt om de är jämnstarka så kan de bli riktiga galnings-tävlingar. Det är ju möjligt att grannarnas tupp ändå skulle sätta igång dem men jag skulle nog försöka att bara behålla den tyste. Hör ni dem inne i hönshuset också? Annars så kan man ju själv välja vilken tid man släpper ut dem. Jag har en automatisk hönslucka som öppnas kl 07 och innan dess så hör jag dem bara om jag står utanför hönshuset. Lugnast så för både familjen och grannarna.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #23 skrivet: 01 okt-11 kl 23:43 »
Jag HADE en ensam tupp med två hönor som också var galen!
Han gal hela tiden oavsätt vad , men inte under nätterna. När han väl satte igång så höllt han på hela tiden.
Sålde honom till en annan som bodde på landet utan grannar :P Eftersom mina klagade

Spookigirl

• Trivs som lant lålla :)
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 02 okt-11 kl 10:13 »
Jag upplever att en ensam tupp är mycket tystare än om man har flera, för då sätter de igång varandra, speciellt om de är jämnstarka så kan de bli riktiga galnings-tävlingar. Det är ju möjligt att grannarnas tupp ändå skulle sätta igång dem men jag skulle nog försöka att bara behålla den tyste. Hör ni dem inne i hönshuset också? Annars så kan man ju själv välja vilken tid man släpper ut dem. Jag har en automatisk hönslucka som öppnas kl 07 och innan dess så hör jag dem bara om jag står utanför hönshuset. Lugnast så för både familjen och grannarna.

Min andra tupp hör man sällan men i dag märkte jag en sak. Tuppen som gal så in i vassen hade kommit över på fel sida av inhängnaden och då va han banne tyst. Jag släpte tillbaka honom till de andra och va hände?! Jooooo han ställer sig och gal. Funderar på att skaffa fler hönor och dela på dem nu. De får bo var för sig. Särbos får de nog bli  ;)
Kan ju inte skada att pröva, de e ju mina första höns med tuppar som jag har nu så jag har ju lite svårt att göra mig av med honom. Jag blir väl en inbiten höns ägare med tiden som kan "släppa" mina djur mera. Nu ska jag ut på blocket och leta efter en lekstuga till mina snart blivande särbos :)
Trivs bäst i öppna landskap där jag kan sitta under min kork ek och lukta på blommorna!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 02 okt-11 kl 10:34 »
Den 15:e oktober kommer det vara en höns/smådjursdag hemma hos min pojkvän en bit utanför Katrineholm. Tänkte att Nyköping ligger ju inte sådär JÄTTELÅNGT ifrån ifall det skulle vara något för er. Har ni tur så kanske det finns några hönor till salu där och fylla ut flocken med (eller jag vet att det kommer finnas hönor där men jag kan ju inte lova att någon annan hinner köpa de före eller att ni hittar den sorten ni söker)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 okt-11 kl 17:24 »
VI hade en sån tupp som din fast han gol dygnet runt. Tog några månder så lugnade han ner sig. Då är det värre iår. VI har nästan 20 ungtuppar som allaihopa börjar gala vid fyra tiden och sen håller de på oavbrutet till klockan börjar närma sig skymningen (just nu tystnar de runt 18). Vissa av tupparna börjar tidigare än fyra men då är det ju bara en eller två så det är så tysssst så. ;)
Jag ahr sagt till grannarna att de får hojta till lite innan de inte står ut långre så jag ahr tid at nacka tupparna. Blicken som jag får då är allt annat än glad och så säger de att "Lite får man väl tåla om man bor på landet" och så ler ajg lite och vet att om ajg sagt att jag skulle sälja de om de klagade så ahde de redan sagt till. ;)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

cinso75

• -
    • CiNsO
« Svar #27 skrivet: 02 okt-11 kl 22:08 »
Min börjar vid 4 på morgonen. Trodde det skulle ge med sig när det blev mörkare, men icke.
Sen håller han på hela dagarna tills de knoppar in vid 19 tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser