Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp mobbar höna  (läst 3127 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Tupp mobbar höna
« skrivet: 02 okt-11 kl 18:57 »

Hej hej!

Jag har en Brahmatupp som precis har blivit könsmogen som precis har bestämt sig för att vara taskig mot en av våra hönor (dvärgkochin). Han är snäll mot alla andra... Är detta ett vanligt beteende?

Hönan ligger och ruvar och jag haffade honom nu ikväll när han stack in huvudet i redet och ryckte fjädrar på henne :(

Behöver jag dessutom vara orolig för parning mellan dessa raser? ÄR det skadligt för lill-hönan?

//Orolig hönsmamma  :-\

cocosbusen

• Bohuslän
SV: Tupp mobbar höna
« Svar #1 skrivet: 03 okt-11 kl 10:09 »

Ingen, inte en endaste en, som har erfarenhet eller tips om detta? :o

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 03 okt-11 kl 10:23 »
Du säger att han är taskig mot EN enda höna? Alla andra får gå oantastade då?

Jag tror, att när lillhönan ligger ner och ruvar, skickar hon en signal till (den omogne) tuppen att hon svarar ja på hans inbjudan.

Det är alltså TUPPEN som tror att "nu är det fritt fram" liksom...

Det farliga i det här, om det nu FINNS nåt farligt, är väl att en dvärghöna är just en dvärg, och en Brahmatupp är ENORMT stor o framförallt TUNG.

Bortsett från vikten på tuppen finns inget som jag ser som farligt i detta. Han KAN ju trampa henne illa menar jag...

Mina erfarenheter från "nyblivna" tuppar, är att dom är väldigt heta på gröten, och tar alla chanser... men det lugnar ner sig med tiden.
« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 10:28 av Brahmagubben Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 03 okt-11 kl 10:31 »
Ja, jag har bara sett han jaga henne, och plocka fjädrar, men kanske är det för att dom andra jag har inte är könsmogna än? Han känner väl av det antar jag...

I min grupp finns det en Brahmahöna (i hans ålder), samt två till som än så länge är ganska små. därtill kommer det tre Dvärgkochins (varav en då är könsmogen och "utsatt").

Såg att han jagade runt lilla hönan igår kväll och till sist fick henne att lägga sig ner...hon var helt slut stackars gumman...funderar på att dela upp gruppen så att stora går för sig, och små för sig. vet inte. Har hört av andra och även hälsat på hos folk som har den här blandningen, och då har det gått bra, men..hmm...nu vet jag inte om mixen är särskilt god.

Tack för ditt svar! :)

Luffsen

• -
« Svar #4 skrivet: 03 okt-11 kl 10:36 »
Att just den här lilla damen har blitt mer utsatt än alla andra, kan oxå bero på att tuppen helt enkelt har utsett henne till sin favorit.

I min flock finns alltid en eller två hönor som blir mer använda än andra.

Att blanda små raser med stora...?

Jag har dvMES tillsammans med stora Brahma, och det har aldrig varit nåt bekymmer... dom sköter sitt på varsitt håll... inte ens tupparna har åsikter om varandra.

Du får ge det lite tid kanske? Blir det så att småhönorna mår väldigt dåligt av uppvaktningen får du kanske dela på gruppen...
« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 12:20 av Brahmagubben Luffsen »

Wildvittra

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-11 kl 15:34 »
Vi har blandat brahma, dvärg kochin och blandisar av mellanstorlek. Här parar sig vår stoora brahmatupp med dvärghönorna utan några problem, han står på marken med ett ben på var sida så hönorna får ingen vikt alls på sig. Då är det värre för brahmahönorna som han ska upp på, de tycker inte alls om att få den bjässen på ryggen.  :-\
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 okt-11 kl 16:37 »
Om jag förstår det hela rätt, så finns det bara en enda könsmogen höna att tillgå för den unge pilske herren? ..... om så är fallet är det inte konstigt att han uppvaktar henne flitigt. Om hon ligger på ägg och du vill att hon ska göra det, så stäng in henne så att hon får vara ifred.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 03 okt-11 kl 17:20 »
Om jag förstår det hela rätt, så finns det bara en enda könsmogen höna att tillgå för den unge pilske herren? ..... om så är fallet är det inte konstigt att han uppvaktar henne flitigt. Om hon ligger på ägg och du vill att hon ska göra det, så stäng in henne så att hon får vara ifred.

Du förstår helt rätt...det är bara så att allt gick så snabbt. Tror han blev könsmogen över en natt! :o Jag var nog inte helt beredd på att han skulle gå på henne direkt eftersom han egentligen bara "hänger" med sin Brahma. Får väl hoppas att hon kommer igång snart hon med. :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-11 kl 17:26 »
Grabbarna måste ju öva ett litet tag innan det är på allvar, vet du ::) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 03 okt-11 kl 17:53 »
Grabbarna måste ju öva ett litet tag innan det är på allvar, vet du ::) ;)

Jahaaa...du tänker så! Precis som oss alltså ;)

Ok..antar att jag får se hur det utvecklas. Nu ligger lilla Elsa och ruvar i sitt rede som jag täckt med lite granris så han inte kommer åt så lätt, och som sagt, förhoppningsvis kommer hans Brahma igång snart.

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 03 okt-11 kl 22:54 »
Det lite tråkiga med Brahma är ju det att dom är lite långsamma i tillväxten... utvecklingen går inte med blixtens fart direkt...

men dom kommer ju ikapp... det gör dom... tar bara lite mera TID för brahma...  :)

Mina brahmatuppar har (än så länge) inte kommit på tanken att ta för sig av dvMES hönorna... som tur är. (för hönorna)

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 31 okt-11 kl 18:40 »
Tillbaka igen med samma bekymmer än...lillhönan har ruvat ett tag nu och vågar inte gå ut i hönshuset när stortuppen är inne. Om det nu är så "illa" att hon är utanför redet när han är i närheten fullständigt flyyyger han fram mot henne och parar sig (skulle vilja säga våldtar...) till hennes stora förtvivlan. Hon skriker, han håller fast.. :(

Tror ni att detta är något som kommer att ge sig eller ska jag fundera på att ta bort henne? Måste ju vara väldigt stressande för min lilla stumpa som har en sådan elak bjässe efter sig hela tiden...

Som sagt, han är schysst mot övriga tjejer i gruppen :/

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser