Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungshantering 2011 (ympning, tappning, burkar, etiketter, försäljning)  (läst 36174 gånger)

Lindell

• Gäst
Man kan förstås inte märka sina etiketter med ett bäst före datum, då kan man inte handla på sig etiketter och få ner priset per etikett.

Det finns regler för bäst före datum. På ren honung utan tillsatser som förväntas ha en hållbarhet längre än 18 månader behöver man bara märka med årtal året den skall vara förbrukad.

Tiden 2 år är en rekommendation.

Man märker t ex på locket med en liten prismärkare t ex 2013 vilket betyder att honungen har sista förbrukningsdatum 2013-12-31. Det finns billiga prismärkare med förtryckta små etiketter att använda.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/branschriktlinjer/Branschriktlinje_saker%20honung.pdf

Lindell

• Gäst
Många honungsburkar har inte något datum i butik.

Många säljer honung med tillsatser utan tillstånd.

Det är anarki i systemet.

Lindell

• Gäst
Jag har nu provat att ympa på ett tiotal sätt i småburkar och ser att man behöver inte alls ympa med raps eller med en SBR processad burk med fina kristaller.
Den smarrigaste honungen blev faktiskt den som fick sin ymp via vanlig rörd ljunghonung. Honungen blev heller inte lika ljus som när man använder raps eller en SBR burk som bas för ymp.
Ställer man sin honung i en sval ett par dagar innan kylrum +13 grader håller honungen färgen mera än om man ställer den kallt på direkten, man slipper rimfrost och den blir inte som stenhård.

Ser man tillbaka så är den proportion ymp 3% ganska stor. Man kan klara sig med betydligt mindre om man blandar denna mindre ymp med färskhonung och rör kraftigt i ca 5 minuter och låter allt vila i ca 10 minuter. Detta har fungerat förvånansvärt bra till större mängder honung.
En ymp till en 28 kg hink med Ekobi metoden har räckt till 4-5 lika dana hinkar och kristalliseringen har gått lika bra.
Men då måste man låta ympen växa med en lagom mängd färskhonung. 2 liter till 8 liter färskhonung dvs 10 liter ymp efter kraftig omrörning och vila. Har fungerat varje gång.
Tiden från ymptillfället till honungen sätter sig har tagit lika lång tid.

Därför är proportionerna i Ekobi relativt okritiska bara man får till en liten del så kan den fortsätta att kristallisera en betydligt större mängd än den som Ekobi metoden förslår.
Kristalliseringsprocessen startar i alla fall.
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 00:10 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
Har man för lite prylar kan man också inhandla en etikettskrivare med lite prestanda. Nu känns Nicelabel SE som ett skitprogram, det finns bättre verktyg.
Jag kommer att prova olika konsumentförpackningar i små serier och kolla lite utfall i butiker.
Då är det enklare att skriva ut dessa serier på egen skrivare. De stora batcherna kör man med tryckta etiketter.
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 05:18 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
Ett förslag på sigill.

jacobfor

• Uppland
Jag har hittat ett papper för utskrift som säljs som "Dekal" Det har en bra glansig yta på vitt ark och utskriftena blir bra. Det ska enl obekräftade uppgifter gå att värma bort fron burken om man får lite burkar i retur eller gör fel. Har inte testat det ännu.
Skriver man ut skälv är det fiffigt att göra en enkel geometri på etiketten, jag gjorde sexkantiga vilket är snyggt men väldigt opraktiskt när man ska skära etiketterna.
/Jacob
PS Mycket bra tråd Sten-åka, generöst att du delar med dig att dina erfarenheter! Det uppskattas! DS

Lindell

• Gäst
Bäst före märkning! Tekniska mekaniska vidunder - säg något som inte kan strula!!

Lindell

• Gäst
Köpte en pall 500g lådor från LP's, där är det betydligt bättre pass speciellt i höjd.

Leverans inom Bromma butiker. Nu finns det bäst före datum på alla burkar ut.

Satte "2013-12-31" pga honungen är slut innan dess, vem vill ha minst 1 år gammal honung?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Satte "2013-12-31" pga honungen är slut innan dess, vem vill ha minst 1 år gammal honung?

Här missar du en ny marknad , års gångs honung  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
Gör inget, ingen fulhonungsmarknad för mig.

Lindell

• Gäst
Lägger in länken till förra årets ympning av honung. Inget har förändrats, samma som tidigare.
Härifrån och några inlägg fram beskriver hur man enkelt kristalliserar sin honung med EKOBI metoden.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75917.msg846731#msg846731

Sanntos

• Gäst
Nu finns det bäst före datum på alla burkar ut.

Lite fånigt, alla vet att honung har i princip obegränsad hållbarhet, inte borde en biodlare inbilla konsumenterna att den bara håller en kort tid

Lindell

• Gäst
Tror du verkligen att en honungsburk tappad NU överlever 2013-12-31 med en brist på Svensk honung? Det är väl det som är fånigt om något.
Jag uppfyller bara butikskraven och det är viktigt för mig. Ny honung på väg in nästa sommar dessutom.

Man läser uppenbarligen inte livsmedelsverkets bestämmelser.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120739.msg1096637#msg1096637
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 10:37 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
Etiketter är kul, man skall ha kul på jobbet.

Nu kan man köra fram nästan vad som helst, även applicra med maskin. Högblanka etiketter, inget klipp.

Sanntos

• Gäst
Tror du verkligen att en honungsburk tappad NU överlever 2013-12-31 med en brist på Svensk honung? Det är väl det som är fånigt om något.
Jag uppfyller bara butikskraven och det är viktigt för mig.

men du, datummärkning har väl inget att göra med hur stor efterfrågan det är...?

Lindell

• Gäst
Kontrollvägning av 50 st 500g burkar klarar sig inom 5g dvs 1% totalt med burk, honung, lock och etikett.
Tappning med maskin ger en betydligt jämnare spridning av mängden tappad honung.
Ser man till kostnader för tappmaskinen så omräknat i kapacitet, arbetstid och förädlingsvärde så betalar sig en sådan redan första sommaren.

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/890/1/
Ser man till de sk "instruktionsfilmerna" finns inte en enda snutt om honungshantering, men massor av allt annat tänkbart och otänkbart. Det är mycket luft i filmerna.
Det känns nästan överlagt dvs något som man egentligen vill att HF skall sköta om.

Från 1/10 2011 är HF ett fritt företag som kommer att förändras efter resultaträkningen. Det blir stora förändringar och nya bud framöver. En förändrad affärsidé mot lönsamhet påverkar honungspriset.

Flera kommer att distribuera sin honung själv och inse att det är mellan 28kg's behållaren och färdiga honungsburken som man kan göra sig en bättre hacka än att bara skicka sin honung till HF.
Eftersom en vanlig tappmaskin med rundbord har bra kapacitet kommer det att så småningom växa upp små lokala "honungsförädlingar" med enklare transporter och friare val.
Pallar av burkmaterial ger bättre marginaler, för många blir det 2-3 timmars jobb för att tappa typ 300 kg, dvs i runda slängar 100 kg/timme med all overhead.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Hmmmm var det bättre för  ::)
Heathland Beekeeping - 7 - Harvest of Heather Honey in a Skep Apiary

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
Det var definitivt inte bättre förr och jag tror att vem som helst idag klarar av att förbättra den processen som finns på filmen.

Alla dessa "ekologiska" tyska filmer gör mig upprörd!
Med tanke på högen "kupor" i bakgrunden måste detta ha varit en större biodlare med så mycket maskiner och människor. Men väldigt lite honung och mycket jobb/kg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser