Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon är tillbaka...  (läst 876 gånger)

Majasmamma

• Gästrikland
Hon är tillbaka...
« skrivet: 05 okt-11 kl 19:16 »
Trodde vi misst en av våra favvo-hönor kallad Ettan.
Hade inte sett henne på ett antal ca 4-5 dagar men döm om min förvåning när hon kom springande över gräsmattan idag  :o

Hon gick glatt in i hönsgården och åt och drack sen ville hon promt ut
och gissa om man blev förvånad när min stora kärlek senare hittade henne liggandes på 11 ägg!  :o

Nu har vi flyttat in henne till ett rede i hönshuset.
hon var väl inte helt glad över allt ståhej men jag hoppas hon accepterar situationen.

Nu till frågan, är det vanligt att hönor lägger sig och värper nu? På hösten?
Hur skall jag avgöra när det blir kläckning???
Vill man så kan man ;P

Fuglemakeren!

• Norge
SV: Hon är tillbaka...
« Svar #1 skrivet: 10 okt-11 kl 15:46 »
En av mina var försvunnen i över tre veckor, jag såg inte skymten av henne. Plötsligt en dag stod hon i ankgården med fem nykläcta små. De är en vecka nu och jag låser in dom i hönshuset på natten men annars går dom helt fritt hela familjen. Det är en dam med stor integritet och att hålla henne i bur är inte att tänka på. Hon är uppvuxen i buskarna utanför en väns hönsgård, två år gammal och har aldrig varit inomhus förut.
Hennes syster försvann för en vecka sedan men henne hittade jag ruvandes i en blomkruka. Jag hade vattnat både henne och äggen flera gånger innan jag hittade henne  :o
Ingen andra hönor hade fått lov att gå helt lösa med kycklingar nu på hösten, jag brukar ta in dom i köket första veckan och sedan får de vara i hönshuset. Eventuellt avskärmade, det beror på hur duktig mamman är.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser