Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man av med räven  (läst 6656 gånger)

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
Hur blir man av med räven
« skrivet: 05 okt-11 kl 21:38 »
Hade besök av räven igår som mördade två vackra brahmatuppar, fyra vackra brahmahönor, fem orpingtonkycklingar och en blandrashöna för mig. Inte roligt alls att komma ut till hönshuset och mötas av denna massaker. :'(
Jag har en rastgård på 35 kvm med nättak, vidare så har jag femtio meter elnät som gör en inhängnad på 160 kvm, 110cm högt nät. Räven har tydligen lyckats hoppa över elnätet och haft sin slaktorgie överallt.

Min fråga är: Hur blir man av med räven som garanterat kommer tillbaka nu när den vet att festbordet är dukat?

Ps, jag har naturligtvis resterande höns inne i rastgården numera, där är de säkra. ds
« Senast ändrad: 05 okt-11 kl 21:43 av Peter Cutter »
Allmänt djurintresserad med fyra hundar,och hönsgård. Flyttar till drömhuset på drömtomten sommaren 2012 tillsammans med sambon. Har planer på att kläcka fram skånegäss till våren 2012.

JBF

• Småland
SV: Hur blir man av med räven
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 21:42 »
Du har alltså en rastgård som är mindre men bättre skyddad och sen en "yttre" rastgård bestående av elnät? Låt hönsen gå ett par veckor i den säkraste rastgården och sätt ett par eltrådar utanför det nätet (eller sätt elnätet utanför det stationära stängslet i säkra rastgården) Har du bra kräm i tråden så borde inte räven göra mer än ett försök...

Edit: Du skrev ju en bra förklaring till hur rastgårdarna ser ut, men ändå fattade jag inte..  ???  :D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
« Svar #2 skrivet: 05 okt-11 kl 21:48 »
Du har förstått helt rätt, jag har en nätad "säker" rastgård och sedan ett större hägn utanför det med elnät runt. Jag trodde att elnätet skulle räcka för att avskräcka räven, det avskräcker i alla fall mig från att ta i det då det känns rejält. men tydligen inte för räven tog sig in i alla fall...
Allmänt djurintresserad med fyra hundar,och hönsgård. Flyttar till drömhuset på drömtomten sommaren 2012 tillsammans med sambon. Har planer på att kläcka fram skånegäss till våren 2012.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 okt-11 kl 21:50 »
Fy vad tråkigt  :(

Säker på att det var räv?

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 21:54 »
Fy vad tråkigt  :(

Säker på att det var räv?

MVH/FM

Jag kan naturligtvis inte vara 100% säker men vad skulle det annars vara som kan nacka nästan fullvuxna Brahmatuppar?

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 okt-11 kl 22:01 »
Mitt råd är att du skjuter räven eller gillrar någon slags fälla.
Det är lite som du säger själv. Nu vet den vad som finns och komma tillbaka kan man nog tyvärr räkna med.

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 okt-11 kl 22:01 »
Hmm jag tror små rovdjur klarar dem med... men kan ha fel... Rovfåglar klar nog det med, de kan ju va jäkligt envisa. Har sett vad de kan ställa till med och hur dem kan ta sig in genom tämligen smala öppningar och sen slå ihjäl djuren. I detta fall om jag kom ihåg rätt var det en hök som tog 2 tuppar som var vuxna den tog sig in genom 10cm springa mellan vägg och bur som annars var täkt. Även hört om katter som lyckats döda stoora kaniner, då tagit dem uppifrån sen har vell kaninerna få en chock... Katter verkar dock inte så intresserade av höns...  Men höns kan nog dö av chock dem med...
Tråkigt hur som haver :(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
« Svar #7 skrivet: 05 okt-11 kl 22:06 »
Hmm jag tror små rovdjur klarar dem med... men kan ha fel... Rovfåglar klar nog det med, de kan ju va jäkligt envisa. Har sett vad de kan ställa till med och hur dem kan ta sig in genom tämligen smala öppningar och sen slå ihjäl djuren. I detta fall om jag kom ihåg rätt var det en hök som tog 2 tuppar som var vuxna den tog sig in genom 10cm springa mellan vägg och bur som annars var täkt. Även hört om katter som lyckats döda stoora kaniner, då tagit dem uppifrån sen har vell kaninerna få en chock... Katter verkar dock inte så intresserade av höns...  Men höns kan nog dö av chock dem med...
Tråkigt hur som haver :(

Såvida inte huvudet trillar av när en höna dör av chock så är det inte chock de dog av  ;D
Nä, jag gissar på räv eftersom det var så många djur som dödats...

Lyckans hönsgård

• Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
« Svar #8 skrivet: 05 okt-11 kl 22:07 »
Mitt råd är att du skjuter räven eller gillrar någon slags fälla.
Det är lite som du säger själv. Nu vet den vad som finns och komma tillbaka kan man nog tyvärr räkna med.

Jag tror tyvärr att du har rätt, får se hur vi löser det...

Dajen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-11 kl 22:09 »
Grävling kan vara ett alternativ också. Förlorade ett par hönor i somras, fast innan alla vettskrämda kommit hem trodde jag att det var tio som blivit tagna, eftersom det låg stora fjäderhögar i olika färger lite överallt. Förbannade räven först, men "experter" har fått mig att tro att det kanske snarare rör sig om grävling. Bl a för att den jagar klumpigare och mindre effektivt än räven och att det därför blir mycket mer spår av fighten. Nu har vi lyckligtvis inte råkat ut för detta någon mer gång än (peppar, peppar...), vi hade hönsen inne i rastgården minst en månad innan vi vågade släppa dem lösa igen, men nu går de fritt åtminstone några dagar i veckan. Fälla och därefter en kula är väl lösningen för att få bukt med grävlingen... >:D

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-11 kl 22:15 »
Kan räven möjligen ha krupit under någonstans? Tror dom hellre kryper än hoppar. Om det är en som hoppat så är det väl bara att sätta upp extra-höga elpinnar -finns 160 cm höga för hopphästar, och några trådar ganska tätt... Men en rävfälla är heller inte dumt. Låt någon skjuta den, eller sätt fällan med räven i på ett släp och kör iväg den låååångt bort. (Lagligt?)

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 22:16 »
Var otydlig som jag oftast är, menade inte att dina dött av chock... Bara att det nog kan hända när farligt djur dyker upp... Var huvudena kvar på kroppen lr bortsläpade?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 06 okt-11 kl 08:15 »
Iller eller mink har inget problem att döda en Brahma. Vi hade en iller på besök innan vårt elstaket kom upp och den hade förmodligen dödat vår ena kalkon om vi inta hade vaknat....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 06 okt-11 kl 08:41 »
Låter som en räv varit framme och ja, den kommer tillbaka.
Kan den ha krupit under elnätet?
Kaninuppfödare och pelargontant.

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 okt-11 kl 09:01 »
Såvida inte huvudet trillar av när en höna dör av chock så är det inte chock de dog av  ;D
Nä, jag gissar på räv eftersom det var så många djur som dödats...
Är det just huvudena som är av?  I så fall kanske det inte är räv utan t.e. mink?

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 okt-11 kl 09:09 »
grävling kan ta markruvande höns i mörker, men dagtid är hönsen snabbare och har dom pinnar att flyga upp på så sitter dom säkert på natten med för grälle hoppar inte särskilt bra...

och är elnätet tätt, helt  och orfentligt nedlagt mot marken så tycker jag det verkar väldigt konstigt at räven skulle gå in, dom är känsliga för el..

Jag har elnät runt både höns och gotlandskaninger som går i hägn och har bara haft problem med rovfåglar i de hägnen.

Men de näten som är 65-70 höga hoppar både verg räv och lo över utan bekymmer, så de högre 90 eller 105 är nog ett måste.

Det du har haft besök av är nog dock en MINK.  Dom tar sin in genom de minsta hål, bryr sig inte mycket om elnät och blir som galna när det börjar flaxa och springa...

En mink kan utan vidare bita ihjäl 10-20 höns på ett par minuter av ren upphetsning, och ja dom kapar oftast av huvudet på bytet, sen äter dom kanske en kyckling eller en halv höna innan dom är mätta och lämnar resten...

Räven däremot kommer, hugger en höna och tar den med sig och flyr, den dödar för födans skull och inte av ren blodtörst.  sen kan en räv komma samma natt och ta flera höns om den tex har  hungriga ungar...
Kennel SweetCaileanz

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 10 okt-11 kl 14:39 »
Undrar samma sak. Har 2 rävungar som kommer hit, totalt orädda o snöt hönor mitt framför mig o hundarna.  Igår satt fanskapet o spanade utanför hönshuset o när jag kom ner var en massa höns borta, även småkykklisarna.  Jag hade öppnat för jag trodde att de kunde gå helt lösa på förmiddan en stund medan jag var borta...
 hittade fjädrar ute på ängen så den har väl ätit o sen återvänt för mer kalas...

Nå hur gör ni?  jag funderade först på att förgifta fanskapet men det är ju inte rätt egentligen, men jag blev så arg.  Finns det rävfällor o mer viktigt, när räven sitter i fällan, vad göra då? Örfila upp den??
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 okt-11 kl 14:54 »
Undrar samma sak. Har 2 rävungar som kommer hit, totalt orädda o snöt hönor mitt framför mig o hundarna.  Igår satt fanskapet o spanade utanför hönshuset o när jag kom ner var en massa höns borta, även småkykklisarna.  Jag hade öppnat för jag trodde att de kunde gå helt lösa på förmiddan en stund medan jag var borta...
 hittade fjädrar ute på ängen så den har väl ätit o sen återvänt för mer kalas...

Nå hur gör ni?  jag funderade först på att förgifta fanskapet men det är ju inte rätt egentligen, men jag blev så arg.  Finns det rävfällor o mer viktigt, när räven sitter i fällan, vad göra då? Örfila upp den??
Hade det vare mina hundar så blide det en död räv hade en på besök för lite sen  så den blev  nergrävd stackarn  Ja det finns räv fällor  prata med skyddsjägare på kommun.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 10 okt-11 kl 19:20 »

Allt är inte svart eller vitt,dödar du Räven får du troligtvis mer Sorkskador och Rådjursskador plus mer Mink. Bästa är att njuta av dom fina vilda djuren och ta hand om sina hobbyhöns på ett vuxet sätt,annars sälja dom eftersom kompetens inte finns för Hönshobbyn.

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 10 okt-11 kl 19:46 »
Ta hand om problemet på ett vuxet sätt: Håll hönsen i rastgård ett par veckor och se till att någon skjuter räven åt dig under tiden  ;) >:D.
Alternativt, koppla in ett elaggregat och låt det skrämma räven. Så orädda rävar hamnar förr eller senare i trubbel ändå.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser