Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omärkta getter  (läst 7292 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Omärkta getter
« Svar #20 skrivet: 04 okt-06 kl 10:28 »
Sund inställning du har.... *not*   ::)

Hästar åsnor o kaniner kan inte få de sjukdomar som klövbärande djur kan få......
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 24 okt-06 kl 18:47 »
Då står denna stackars kvinna där med tre omärkta getter.  Antagligen borde dom skjutas på fläcken och grävas ner någonstans,

Nej det har Länsstyrelsen slutat med   8)

Däremot ansöker dom om ett prodplatsnr och beställer öronmärken till djuren och kommer sedan ut och märker de omärkta djuren.
Kvar till djurägaren att göra blir sedan att betala räkningen som kommer för detta  ;D ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Pia-Lena

« Svar #22 skrivet: 25 okt-06 kl 01:08 »
Förr var det så att om man hade färre djur än tre behövde man inte ha ngt produktionsplatsnummer. Gäller det fortfarande ? Om det gör det och om man köper ett djur från en sådan säljare lär det ju det inte vara märkt. Vad gör man då?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 25 okt-06 kl 11:55 »
Det var länge sedan nått sånt gällde....
Även om du så bara har ett djur ska du ha produktionsplatsnummer -djurjournal-och märkta djur!

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 nov-06 kl 22:44 »
Ciao! Det är alltså inte bara jag som är vilse i pannkakan ang. märkning. Köpte några får (glad i hågen som många andra..) Omärkta, förra ägaren svär på att han har frågat på kommun om det att det inte behövdes...  ::) Tror jag vad jag villpå så här i efterhand.  Jo, jag betalade inte ihjäl mig heller för den delen.
Han försökte spåra upp uppfödaren för att få fram öronmärken, dom hade inte heller prod.nr.
När jag nämnde om att vi får bidragsavdrag så har jag inte hört nåt sen dess... Han kanske trodde att jag försökte bli rik på någon annans bekostnad..eller nåt. Man blir ju nästan miljonär på bidragen  ;D eller hur? o visst är det pengar rakt ner i fickan utan att lyfta ett finger... ;D ;D
Det hade varit jätte enkelt för uppfödaren att fixa det. Har kollat med jordbruksverket o länstyrelsen. Uppfödaren söker om ett tillfälligt nr. som man säger genast upp efter märkena har kommit. Kostar inte en krona o är inte besvärligt o man hamnar inte i finkan ;)
Så ni som kan , utnyttja det!
Jag i min tur får väl be granne att skjuta o gräva ner 3 jätte snälla o fina o underbara tama får  :'(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #25 skrivet: 04 dec-06 kl 13:14 »
Jag gjorde exakt samma sak. Köpte fyra getter, omärkta. Men när jag fick killingar och insåg att det här vill jag hålla på med så har jag nu skaffat produktionsplatsnummer. Ringde idag till jordbruksv. och frågade hur jag skulle agera med de fyra omärkta getterna och efter att de hade disskuterat igenom saken så sa de att de fyra omärkta getterna skulle förbli omärkta om jag inte kan hitta uppfödaren och fixa märken till dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser