Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor-Höns  (läst 3102 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
Ankor-Höns
« skrivet: 09 okt-11 kl 11:25 »
Har funderat på att skaffa två Ankor men frågan är kan de gå i hop med Höns ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ankor-Höns
« Svar #1 skrivet: 09 okt-11 kl 12:47 »
Japp.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 09 okt-11 kl 12:50 »
Jag upplever också att det fungerar bra  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 09 okt-11 kl 15:49 »
Gud vad bra tack !!!

Misonten

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-11 kl 09:39 »
Jag har 13 höns och 2 ankor (mignon), de är oskiljbara  ;D Mysig liten flock!
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 10 okt-11 kl 10:24 »
Frågan har varit uppe många gånger förut. Det finns en bra sökfunktion här på alternativ.nu, prova den. Att ha dem tillsammans ute är inget problem, att ha dem i samma hus innebär problem. Ankor skvätter ut allt vatten de kommer åt, och höns gillar att bo torrt. Dessutom är det förbjudet att ha höns och ankor tillsammans. Bra länkar finns i tidigare trådar i denna fråga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 10 okt-11 kl 17:16 »
Frågan har varit uppe många gånger förut. Det finns en bra sökfunktion här på alternativ.nu, prova den. Att ha dem tillsammans ute är inget problem, att ha dem i samma hus innebär problem. Ankor skvätter ut allt vatten de kommer åt, och höns gillar att bo torrt. Dessutom är det förbjudet att ha höns och ankor tillsammans. Bra länkar finns i tidigare trådar i denna fråga.

Juste att jag inte tänkte på det på en gång ja tack i alla fall !!!

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 okt-11 kl 17:32 »
Är det någon som vet VARFÖR det är förbjudet? Att det är opraktiskt förstår jag, men förbud?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 10 okt-11 kl 17:57 »
Det finns visst en ökad smittrisk om man har dem tillsammans. Reglerna är ofta inte anpassade till hobbybesättningar, och i större besättningar kan man ju förstå att det är olämpligt att blanda dem.

Men oavsett regler så anser jag det olämpligt att ha dem på samma yta inomhus, av flera skäl, men mest för att ankor häller ut allt vatten de kommer åt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 10 okt-11 kl 17:58 »
Är det någon som vet VARFÖR det är förbjudet? Att det är opraktiskt förstår jag, men förbud?
Det har att göra med att ankor kan vara friska smittbärare av vissa sjukdomar. Förbudet gäller naturligtvis alla men i praktiken så tror jag inte någon myndighet bryr sig om någon som har djuren som hobby blandar höns och ankor.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #10 skrivet: 10 okt-11 kl 18:04 »
Vi har ju ankor och höns tillsammans, men då måste ju ytorna vara såpass stora att ankorna kan skvätta utan att hönsen berörs av det. Hos oss är också ankorna och hönsen åtskillda på natten för att vara tillsammans på dagen. Vissa höns/ankor bryter dock mot detta engagemang och rör sig lite hur som.
Men visst krävs det ytor som är stora nog.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser