Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam myskanka i en park  (läst 76599 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ensam myskanka i en park
« Svar #360 skrivet: 10 apr-13 kl 20:52 »
Hon verkar i alla fall inte tro att hennes ägg är hennes ägg....b
brukar vara så när man flyttar de tyvärr :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #361 skrivet: 11 apr-13 kl 22:17 »
brukar vara så när man flyttar de tyvärr :/

Tja man lär så länge man lever.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #362 skrivet: 20 apr-13 kl 12:19 »
Fruktar att nåt djur tagit Anki för jag har inte sett röken av henne på två dagar nu. :'(  Hoppas hon lagt sig att ruva på nåt otillgängligt ställe, men jag har i princip vänt på varenda sten utomhus. Och kollat i uthusen, iofs så blåste dörren till vårt belamrade garage upp för ett par dagar sedan, men jag har försökt kolla där också.

Är ledsen....
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #363 skrivet: 22 apr-13 kl 12:21 »
Idag flyttade Fräckis- Mysko & Ankis helvita son till ett nytt hem utanför Hässleholm där han får två egna fruar och slipper gå och väsa en massa på sin farsa.

Jag önskar honom lycka till med fruarna och en masa fina barn.
Mörkmårdens Minigrisar

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #364 skrivet: 25 apr-13 kl 19:46 »
Fruktar att nåt djur tagit Anki för jag har inte sett röken av henne på två dagar nu...
:(  Hon har inte kommit tillbaka?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #365 skrivet: 26 apr-13 kl 10:19 »
:(  Hon har inte kommit tillbaka?

Nej tyvärr...
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #366 skrivet: 28 apr-13 kl 21:11 »
De hade ank-race på Lions Familjedag här i Sjöbo idag.   
Men jag valde att inte visa reklamen för ankorna för jag är säker
på att de hade velat vara med, körandes nån liten sportbil eller dylikt.

Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #367 skrivet: 11 nov-14 kl 12:40 »
I april 2012 flyttade Mysko hem till mig på gården utanför Sjöbo.  I går skrevs sista kapitlet om "Ensam Myskanka i en park...".

I söndags när jag skulle ta in djuren på eftermiddagen ville inte Mysko, helt annorlunda mot sin vana så gick han bort från stallbyggnaderna när jag föste in hans nu vuxna son den helvite Albertus. Såg honom i ögonvrån gå vid hästarnas hage och när jag fått i Albertus och skulle fortsätta med mysko så hittade jag honom ingenstans.  Gick ut senare på kvällen och tittade, ingen Mysko- som uppslukad av jorden.  Måndag morgon fortfarande ingen blåvit ankherre i sikte.

När jag kom hem från min utbildning måndag eftermiddag hittar jag Mysko. Då låg han död i en stor hög med halm i en box i stallet som står med dörren öppen och där vi har några halmbalar ståendes.

Jag antar att han känt sig krasslig och gått och gömt sig då på söndagskvällen och sedan när han tillfälligt känt sig bättre nån gång under måndagen så har han gått in i stallet och lagt sig i halmen (ankorna gillar ju att sova på halmhögar). Och där har han somnat in i frid och ro. Det finns inte ett märke på hans kropp så att det är inget rovdjur som har skadat honom.

Så han fick i alla fall två och ett halvt år här på ett ställe med stor trädgård och lugn och ro och inga barn som kastade sten efter honom som i parken där i Svedala, tillsammans med fruar, barn, barnbarn.....

Han efterlämnar sonen Albertus och dottern Plaske samt Plaskes 8 ällingar som nu är lite över en månad gamla.

RIP Mysko jag ska begrava dig på en vacker plats här i trädgården.
« Senast ändrad: 11 nov-14 kl 13:14 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar

Flemming

• Skåne
« Svar #368 skrivet: 11 nov-14 kl 23:22 »
Tragiskt är ordet men jag är glad för att han fick sluta sitt liv på detta vis...
Tänk hur det raka motsatta hade sett ut,kommungubbarna hade hämtat en död Mysk utanför ett källarfönster,lagt honom i en säck och kört iväg med honom !

Tack Kung Tulle för att du såg till att han fick dom sista ljuva åren ute hos dig och tack till er alla som har skrivit och hjälp till i denna tråd.
Låt oss minnas Mysken/Mysko med glädje för han var en rolig krabbat som kunde engagera ett "helt" forum under en lång tid.

Kung Tulle: Om du ordnar en fin gravplats i din trädgård då skall jag komma bort och lägga en liten krans på hans grav och naturligtvis tända ett ljus för denna oförglömliga fågel.

Vila i frid Mysken
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #369 skrivet: 12 nov-14 kl 19:44 »
Helt otroligt att tråden nu blivit läst 53106 gånger!
Vila i frid mysko <3  :'(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser