Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanske dum fråga (grävling)  (läst 5926 gånger)

Pus

• Norge
kanske dum fråga (grävling)
« skrivet: 11 okt-11 kl 18:12 »
Vi har en grävling runt huset, har sett h*n vid 3 tillfällen nu, inte vid hönsen men på vägen...
Jag har ingen som hällst kunnskap om grävlingar, så med risken att värka helt dum så frågar jag.. kan grävlingen göra hönsen noe? dom e gott säkrade alltså, men jag bara lurar sån i fall att...

Hoppas noen kan svara  :)
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: kanske dum fråga (grävling)
« Svar #1 skrivet: 11 okt-11 kl 18:15 »
Grävlingar tar gärna höns/ägg!

Sök här på alternativ.nu det finns trådar om just det.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Pus

• Norge
« Svar #2 skrivet: 11 okt-11 kl 18:45 »
 :-\ ok.. tack för svar  :) ska söka runt å se vad jag finner  :)
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 okt-11 kl 18:47 »
skjut.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 11 okt-11 kl 18:48 »
Grävlingar äter gärna ägg om dom kommer åt. Man behöver som regel inte vara orolig för sina vuxna djur dagtid då grävlingen sällan är aktiv när det är ljust och höns och större kycklingar lätt hinner sätta sig i säkerhet när dom är vakna och ser. Får man in en grävling i hönshuset nattetid däremot är det riktigt illa :( Då hönsen inte ser att fly och om de blir skrämda ner från pinnarna löper stor riska att bli dödade.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-11 kl 18:59 »
Grävlingar äter gärna ägg om dom kommer åt. Man behöver som regel inte vara orolig för sina vuxna djur dagtid då grävlingen sällan är aktiv när det är ljust och höns och större kycklingar lätt hinner sätta sig i säkerhet när dom är vakna och ser. Får man in en grävling i hönshuset nattetid däremot är det riktigt illa :( Då hönsen inte ser att fly och om de blir skrämda ner från pinnarna löper stor riska att bli dödade.

Den kan vara riktigt slug.
Förra året grävde den sig in och dök upp precis i mitten under sittpinnarna. Har jordgolv.
När jag kom på morgonen så saknades två,tre fabrikshöns. Nere i hålet låg alla nerdragna och halvt uppätna.

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-11 kl 19:09 »
grävlingen är ju vanlig i nästan hela landet och jag tror den finns runt de flesta av oss som har höns..

Här har vi aldrig haft några problem med grälle och höns.   dom sitter ute hela sommaren i en hönsgård med bara ett "sommarhus" utan att det händer något och vi har ändå en grävlling som bor under ettt av magasinen och som jag möter nästan varje natt när jag går ut och går min brunstkontrollrond i lagårn innan läggdags.

I år har hon haft två ungar med sig å just nu är dom tre, och eftersom hon blev dräktig så gissar jag att det finns minst ytterligare en i trakterna härikring...

enda gången jag kan tänka mig att grävlingen tagit fjäder hos oss var när vi hade en anka som la sig och ruvade ute under en buske...  hon försvann spårlöst en natt efter att ha legat där i över två veckor..  men det kan lika gärna varit räven, lo, eller nåt annat rov som stryker härikring.

och ägg har vår grävling ingen chans att ta för hönsen värper i reden uppskruvade på väggen.

På ett sätt vill jag hålla med föregående talare och säga "skjut"
Men å andra sidan så anser jag att viltet har rätt att leva det med,  har man problem med att få ha sina djur ifred från rovdjuren så får man skylla sig själv, för då har man för dåliga stängsel.
Det gäller oavsett om man har får och en hungrig varg som lurkar omkring och tar för sig eller om man har problem med smårov som tar hönsen eller vad det nu månne vara....

I ett vettigt hönshus kommer inte nån grävling in och har man ett elnät runt hönsgården så klarar man sig från både räv, lo, varg, grävling ja till och med björn och vildsvin.  jag har lite svårt att förstå varför inte alla har ett elnät runt hönsen...

ett taknät så slipper man flyganfallen oxå...

Det största problemet jag har här är snarare mink som kommer in i princip överallt, el eller inte dom kommer in...  och så råttorna som förutom att dom kan äta kopiösa mängder hönsfoder gärmna tar ägg och kycklingar..
Kennel SweetCaileanz

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-11 kl 15:03 »
grävlingen utgör en fara för höns,ankor mm.. den går rakt igenom hönsnät och kan gräva sig under.. som jägare är den något klumpig.. vanligtvis plundrar den hönsgårdar på senhösten.. bären,maskarna och sniglarna och annat gott börjar ta slut i naturen.. grävlingarna har som vana att vittja trädgårdarna på fallfrukt..plommon mm och plötsligt är det slut på det oxå och en hönsgård blir väldigt lockande fram i oktober.. grävlingen samlar på sig ett rejält späcklager under huden inför vintern..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser