Här kommer några kluriga frågor som jag försökt formulera efter bästa förmåga. Hoppas att det finns någon som kan svara på någon av dem i alla fall.
Det är så att jag snart kommer vara ägare av en jordbruksfastighet (kod 120) och det dyker upp frågor HELA tiden

1. Som ägare av jordbruksfastighet tillsammans med min fru, har "näringsverksamheten" då två ”organisationsummer” (personnummer)?
2. När anses näringsverksamheten startad; vid förvärvsdagen av fastigheten, eller kan jag bestämma det genom t.ex. när jag skickar in ansökan om momsregistrering till skatteverket?
3. Om det är möjligt så skulle jag vilja kvitta underskott i jordbruksfastigheten mot min nuvarande inkomst av tjänst. Då vi kommer att bli ägare av fastigheten nu vid slutet av året så funderar jag på om det kan vara en bra idé att göra lite investeringar redan i år för att kunna kvitta detta vid nästa deklaration. Fungerar detta? Verksamheten måste vara aktiv, så mycket har jag förstått. Är det lätt att övertyga skatteverket om det?
Jag har planer på att starta annan näringsverksamheten orelaterad till jordbruksfastigheten, en svets- och smidesverkstad. Den kommer drivas som enskild näringsverksamhet, precis som jord/skogsbruket och jag planerar att inhysa den i en av fastighetens ekonomibyggnader (en smedja!).
4. Kan jag bygga om smedjan och starta med inköp av verktyg och maskiner innan jag talar om för skatteverket om verksamheten, och ändå ha möjlighet att göra avdrag för dessa senare?
Till saken hör att verkstaden kan anses som konkurrerande verksamhet mot min nuvarande arbetsgivare (samma bransch) och jag vill kunna smyga igång ”smedjan” genom att jaga maskiner på beg. auktioner när jag fortfarande har min anställning kvar... är detta möjligt?
5. Jag har aningar om att min anställning kommer att ta slut nästa år p.g.a arbetsbrist, hursomhelst behöver jag en ”exit” och en uppsägning vore nog inte helt fel. Har jag rätt till A-kassa som ägare av näringsfastighet? Registrerar jag mig för F-skatt för att driva smidesverkstad antar jag att det är ajöss med A-kassa?

Det blev mycket mer än vad jag tänkt mig...