Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg kastade pga inavel!  (läst 3482 gånger)

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
Ägg kastade pga inavel!
« skrivet: 12 okt-11 kl 21:52 »
Vet inte om det här ska ligga under övrigt?

På gården jag jobbade på blev några ägg med kläckfärdiga kycklingar, några var visst på väg ut ur äggen, kastade på gödselstacken med motiveringen "Det är inavel" Det här inträffade någon månad innan jag började där.
För någon vecka sedan hittade kollegan ankägget med ällingen på väg ut nersäkt i en vattenhink. Vi misstänker det kan vara samma person som kastade hönsäggen eftersom den personen pratat om inavel även bland ankorna.
Hur får man människor som, iaf enligt egen utsago, är väl bevandrade i genetiken beträffande hund och häst att förstå att höns inte blir missbildade (den största farhågan) av att samma tupp går med en hönsflock under några år?

Personen i fråga är inte personal på gården kanske bör tilläggas.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ägg kastade pga inavel!
« Svar #1 skrivet: 12 okt-11 kl 22:01 »
Svårt att tala förstånd med idioter  :-\

Att för hög grad av inavel kan vara ett problem är ju i och för sig riktigt men att göra så med kläckfördiga ägg bara för att det eventuellt kanske kan bli problem tyder ju på att man har ett par skruvar lösa och inte har respekt för livet  :(

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 okt-11 kl 00:31 »
Jag förmodar att personen i fråga håller på med maskinkläckning. I så fall kanske ni kan upplysa om att såna här problem nästan alltid beror på att folk inte kan hantera äggen innan de läggs i en maskin och inte heller själva maskinen under ruvning och kläckning. Säg till personen att sånt här sällan inträffar om hönan eller ankan får sköta det själv utan att någon lägger näsan i blöt. Det mesta förklaras med "inavel" om man inte har något bättre att komma med.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-11 kl 06:35 »
Det mesta förklaras med "inavel" om man inte har något bättre att komma med.

Sant!  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #4 skrivet: 14 okt-11 kl 07:48 »
Nej, inte maskinkläckta ägg. De här var ruvade av hönan resp ankan själva. Det är det som känns så otäckt. Jag jobbade inte på gården när hönsäggen med färdiga kycklingar (det var några som kläckts och låg med de hålslagna på stacken) kastades. Inga fel på kycklingarna. Och inget fel på ankungen som var på väg ut ur ägget heller. Det var två ägg från början men vi antog att skatorna tagit det första som försvann, kan varit så men nu undrar vi. Den person som pratat om inavel är väldigt anti-fågel.

Ingen av hönsen på gården eller Leghornstuppen som försvann i förra veckan har någon som helst missbildning, jag förstår helt enkelt inte varifrån inavelstänket kommer från. De har ju hundar, renrasiga, och vilken ras har endast utavel? Jag vet ingen, alla hundar jag haft har ju viss linje- och även in-avelsgrad. Även de två blandraser jag haft, de hade linjeavel på bägge sidor bakåt. Med den ras de har finns troligen ganska hög grad dessutom, så varför ge sig på hönsen??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 okt-11 kl 09:38 »
Människan är uppenbarligen inte riktigt navlad. För det första är det egenmäktigt förfarande och för det andra är det djurplågeri. Det kanske hjälper att hota med våld?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #6 skrivet: 14 okt-11 kl 10:08 »
Har han problem med inavel är det väl inte ens någon idé att försöka kläcka, eller hur? Du säger också att ungarna verkar friska  ??? Det måste vara något annat som har gjort att han gör sig av med ungarna. Det finns ju ingen logik i att försöka kläcka fram ungar som man redan innan vet är för inavlade för att vara levnadsdugliga (om nu inavel skulle vara problemet). Och det finns ju ingen logik i att anse att ungarna är defekta om de inte ens har hunnit ur skalet  ??? Här måste något annat ligga bakom. Det är lätt att skylla på inavel om man tror att omgivningen ändå inte fattar något. Då verkar han ju ansvarsfull att "ta bort dem". Detta är ju välanvänt på bl. a hundar. Men å andra sidan, om man utgår från hundar så är det ju populärt att ta bor de som inte "passar" tidigt. T. ex. fel färg, hängande öron o.s.v..........

De kanske inte såg ut som man ville  >:D

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 okt-11 kl 11:07 »
om personen i fråga inte är personal på gården,vad är han då? och vad säger den som äger gården och djuren om det hela.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

freeky

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 okt-11 kl 14:14 »
Usch vilken människa!Om den inte är personal torde detvara nån som äger stället eller?Oavsett vilket,sicken taskig inställning och vilken respektlöshet.Stackars djur.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #9 skrivet: 14 okt-11 kl 22:59 »
Det är 4H-gården jag jobbade på tills länskonsulenten beslöt att personal inte behövs. Personen i fråga är, tror jag, medlem i 4H klubben som sköter gården. De flesta medlemmarna är privathästägare som haft sina hästar inhyrda fram tills i våras när det beslöts att inga privata hästar skulle finnas på gården. Nu har de börjat hyra ut platser igen. Förhoppningsvis kommer det dit folk som vill att alla djur på gården ska må bra. Även fåglarna.
Ordföranden hade pratat med de som kastade hönsäggen men det verkar inte gjort någon större skillnad i tänket..

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #10 skrivet: 15 okt-11 kl 12:25 »
Har du pratat med personen/personerna i fråga? Är det här verkligen lagligt? Det här handlar, om jag förstått det rätt, om människor som inte äger djuren och som bara gör något för att de tycker något? Jag tror att det kan strida emot djurskyddslagen men nu handlar det ju om hur man vinklar det och vem som säger det. Hur tätt inpå varandra har dessa händelser skett och verkar det som om det kommer att upprepas? Det som skulle kunna göra det hela fel är just det att det inte är ägaren som gör det och att det hela är godtyckligt utan någon grund till förfarandet. Vem är ansvarig för djuren? Är det ordförande så står väl han som ansvarig att förfarandet inte upphör. Men som sagt jag är inte jurist, kanske någon annan här i forumet vet mer om det rättsliga i ett sådant här fall. Jag är helt med på att man inte ska avla på inavlade djur men fåglar klarar du uppenbarligen detta ganska bra. Och som sagt, skulle man ha problem med inavel ska man inte ens låta hönan/ankan låta ruva fram ägg  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser