Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på hästboxuthyrning?  (läst 6141 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Pris på hästboxuthyrning?
« Svar #20 skrivet: 15 okt-11 kl 17:42 »
Det verkar enstämmigt vara så att det inte alls finns ekonomi i stalluthyrning trotts att man har hela anläggningen "färdig" när man läser detta.
Och jag får väll tro på er då jag i princip helt saknar erfarenhet av hästar.

Har ni då några andra råd ang vad man kan använda stallet till? 7 boxplatser, några fölboxar, sadelkammare, tvätt m.m.

Tycker det mesta låter olönsamt när man läser på alternativ.  ;D

Jag har skaffat får, ingen lönsamhet men trevliga djur med trevliga biprodukter som Ull, skinn, kött och sly röjning  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #21 skrivet: 15 okt-11 kl 18:13 »
Min mamma hyrde ut en stallplats till en. Tog 500:-/mån. Då ingick ALLT!! Till och med mockning. Hon tvättade täckena och bokade hovslagare o.s.v. Ägaren behövde bara komma de gånger hon ville vara med sin häst. Det slutade med att mamma fick en utskällning om att hon var svindyr och försökte skinna folk genom att ta så fruktansvärt mycket betalt . Och sen hämtade dom sin häst därifrån.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

flax

• Halland
« Svar #22 skrivet: 15 okt-11 kl 18:35 »
Min mamma hyrde ut en stallplats till en. Tog 500:-/mån. Då ingick ALLT!! Till och med mockning. Hon tvättade täckena och bokade hovslagare o.s.v. Ägaren behövde bara komma de gånger hon ville vara med sin häst. Det slutade med att mamma fick en utskällning om att hon var svindyr och försökte skinna folk genom att ta så fruktansvärt mycket betalt . Och sen hämtade dom sin häst därifrån.

Åh, var bor din mamma?? Tänkte hyra in mina två ponnysar hos henne, verkar bättre, mycket bättre än att ha dom hemma!! ;D ;D ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 okt-11 kl 18:41 »
Samma här :) kan ja få hyra in mig där med
 mina klumpar hos henne över vintern.

LillaGården

« Svar #24 skrivet: 15 okt-11 kl 19:15 »
Hyr ut hela stallet till samma person som får sköta allt själv.
Risken, att de förstör för mer än vad det betalar.

Här finns det många travhästägare som har runt 5 hästar, de önskar körvägar och nära till travbanan.
Sedan tar de hand om allt själva.
Det är på granngården.
Själv skulle jag vara tveksam att ha människor som "tittar in" i ens privatliv dygnet runt och på något sätt alltid kräver att man finns tillhands.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 15 okt-11 kl 19:33 »
Ja, travmänniskor är lite helt enkelt lite förnuftigare  8)

Alltså utan att skoja alls. Det är så.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 15 okt-11 kl 20:34 »
Skulle jag hyra ut en box idag så tog jag 500 i kallhyra o då fick dom betala kilopriset för mitt strö eller foder .
Eller så tog jag 2500kr i månaden /häst då jag har ridbana.
O då skulle detta ingå: box ,strö, hö , saltsten i hagen , in o utsläpp. Inget annat .

Bästa är som sagt att hyra ut hela stallet o dom får ta hand om allt!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #27 skrivet: 15 okt-11 kl 20:40 »

det är sant jag har tyvärr inga körvägar
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

_m_

« Svar #28 skrivet: 16 okt-11 kl 00:26 »
Nu börjar det likna nått, tack för svaren.  ;)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 18 okt-11 kl 10:01 »
Allt under 2000 per häst och månad är att bedriva välgörenhet... om foder och gödselhantering ingår så är 1500 orealistikst lågt satt.

I de allra flesta fall så går man back på att hyra ut stallplatser.

Dessutom ska ju momsen räknas bort, på stalluthyrning är det 25% så på dina 1500 så blir det mao 1300 per månad som ska täcka el, gödselhantering, snöröjning/sandning (krävs ju mer parkering med hyresgäster än utan), underhåll av byggnader och inredning, hö, strö och inte minst din egen arbetsinsats.

Jag skulle påstå att du kommer bättre undan genom att inte hyra ut än om du hyr till 1500 månad.

Ska det bli nått över till dig själv efter att allt annat är betalt så behöver du nog ligga på 2500 per månad snarare än 1500.

Att hyra ut för 700 i "kallhyra" är ju egentligen ett bättre alternativ men även där är det lågt räknat om inte hyresgästen tar på sig allt underhåll inkl snöröjning och halkbekämpning. Bara avskrivningarna på en normal boxinredning hamnar på 3-400 kr i månaden... sen tillkommer målning, stall slits hårt och bör målas med bara några få års mellanrum... och så ska lysrören bytas... sen tillkommer takbyte, uppgradering av elsystem m.m som inträffar sådär vart 30:e år men som i slutänden behöver betalas av hyresgästerna om verksamheten ska kunna vara långsiktigt hållbar.

Det är som sagts tidigare lätt att underskatta de faktiska kostnaderna, man blir inte rik på att hyra ut boxplatser - i de flesta fall får man vara glad om man inte går med förlust.

Vi har numera kaniner i de tomma boxarna istället för att hyra ut till hästägare, kanin kokt i senap med pressad potatis är mycket trevligare än att lyssna på gnälligt hästfolk som tror att allt ska vara som i lägenheten inne i människobyn  ;D. Kan tillägga att vi har 3 egna hästar men tycker ändå att "hästfolk" i allmänhet har en stor andel gnällkärringar  :-X

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 21 okt-11 kl 01:29 »
Jag hjälpte en kompis med en kalkyl för några år sedan vad stallet med 9 hästar kostade henne.

Ingick: morgonfodring, utsläpp, box och del i sadelkammare, lite belysning och värme på sina ställen, vintervatten, utsläpp på morgonen, tömning av gödselplattan, skottkärra, grep, sop, hinkar, underhåll av stall och hagar.

Ingick inte: Strö, halm, hö, ensilage, foder, täcken, allt som hör själva hästen till.

Kalkylkostnad på hennes lön 115kr/timmen, dvs 150kr inkl sos.

67kr ex moms/dygnet per häst. Snålt räknat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 21 okt-11 kl 09:57 »

Travfolk och folk med brukshästar/kallblod.
Akta dej för hobbytävlarna och halvblodsfolket , dom ska ha tredubbla täcken på hästarna o dittan o dattan hela tiden , skitjobbigt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser