Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarkylning  (läst 1965 gånger)

Itagüí

• Gäst
Sommarkylning
« skrivet: 20 sep-06 kl 21:44 »
För den tekniska expertisen var nog detta forum det mest lämpliga, inverterad värme-teknik ;)

Frågan gäller:

En yta på 50 kvadratmeter betongsula (blivande garaget), som jag gjuter in PEX-slang med låt säga standarddiameter, ca 48 m längd - och så låter jag vatten strömma igenom med en cirkulationspump. Ändarna möts i en kylfläns med fläkt i mitt hus där jag behöver kyla luften om sommaren, för jag har svår pollenallergi och kan inte vädra på sommaren.

Jag har ju märkt att betongsulor alltid är svala, även på sommaren. Men kommer det att vara tillräckligt stor konduktivitet ner genom gruset och ner i marken för att klara att transportera bort värmen från huset? (så att det alltså inte ackumuleras värme i betongsulan så att kylningen försämras)

Låt säga att det strålar in 8 kW värme per timme genom fönstrena en solig dag. Klarar betongsulan att leda bort denna värmen? (förutsatt att vattenflödet är så stort och kylflänsen+fläkten så väl tilltagen att lika mycket värme har transporterats till betongsulan under denna timme)

Ju bättre värmeledning genom marken desto mer värme plockar ju vattnet upp i kylflänsen (eftersom det då är kallare).

Men jag vet inte riktigt om jag kan mäta U-värdet på betongsulan och grusgrunden och lerjorden under - så jag behöver någon slags uppskattning, typ: Kan det fungera, eller inte?

Sammanfattning:

8 kw värme genom 48 m slang ingjuten i en sula (under tak) med en yta på 50m2, under en varm sommardag. Kan tillräckligt högt vattenflöde erhållas genom en normaldimensionerad PEX-slang, och kan kylningen genomföras med en inte alltför stor kylfläns (typ 60x60 cm - eller ett par radiatorer av gammal modell) och ett inte alltför stor luftflöde på fläkten (kanske 350 m3/h), för att 8 kw värme ska ledas ut ur betongsulan (mest neråt) under en timme?

~1 kalori värmer 1 gram vatten 1 grad~

ps, ja jag vet att jag kan ha jalusier och annat för att minska solinstrålningen, men jag vill inte minska ljuset mer än såhär, så det är kylning som gäller, inte avskärmning ds
ps2. ja, på vintern tömmer jag ut vattnet, eller så har jag glykol i  eller något i den stilen ds2.

Vitis

• Skåne
Re:Sommarkylning
« Svar #1 skrivet: 21 sep-06 kl 00:37 »
Det låter mer som om du tänker bygga ett golvvärmesystem i ditt garage än ett AC-system till ditt hus ... :) ... om din uppskattning om 8kW stämmer kommer betongplattan snart att bli varm och inte erbjuda mycket kyla.

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 21 sep-06 kl 09:13 »
Min instinkt säger mig att det kommer att bli ett varmt golv i garaget.

Du har inte funderingar om att värma huset med värmepump? Då får du möjligheter att använda frikyla från borrhålet eller jordslangen.

En betongplatta kanske stoppar för 500W eller liknande. Den får ju inte bli så mycket varmare än vad den är utan uppvärmning. På sommaren kanske 10-15 grader. Värmer du den dessutom så blir kylan minimal till ditt hus.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-06 kl 13:20 »
Varför inte gräva ner slangen i backen istället för att gjuta in den i betong? Då kan den göras så lång som behövs och avleda värma över en mycket större yta.

Itagüí

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 sep-06 kl 21:42 »
Jo, jag kom precis fram till, under min sedvanliga fundera-tupplur, att 0,5 kWh skulle öka temperaturen i hela vattnets system (25 liter ca med de dimensionerna) från 15 till 30 grader. Då räknade jag inte in någon avkylning. Men de siffrorna säger mig att med 16 ggr högre effekt så kommer nog sulan att vara ganska värme"mättad" långt innan dagen är slut.

16 ggr större vattensystem, dvs 375 liter, skulle värmas från 15 till 30 grader med 8kWh. Det är då en timme, och ingen temperaturutjämning i sulan medräknad, men låt säga att det är 4 timmars intensiv sol - då är nog sulan rätt varm då.
För att inte räkna med att det då blir 16 ggr 50 meter slang.. hm, näe där sprack det nog.

Men som du sa där Ulric, det är nog bäst att gräva ner det. Ville bara bespara mig det besväret, och slå två flugor i en smäll eftersom jag ändå gjuter ett golv inom kort.

Får se hur mycket grävande som behövs nu då.

Ollebolle, jo det vore jättebra, men det kostar en hel del. Ska fundera mer på det där. Borrhål är en ganska stor kostnad.

Tack för feedbacken hörrni.

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser