Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var sitter ankornas myskkörtel?  (läst 4503 gånger)

TFia

• Gäst
Var sitter ankornas myskkörtel?
« skrivet: 16 okt-11 kl 13:33 »
Det börjar bli dags för slakt här, men jag har inte förstått var den där körteln som man skall vara rädd för sitter. Kan någon förklara?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Var sitter ankornas myskkörtel?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 13:52 »
Vilken körtel? Vad jag vet finns det ingen särskild myskkörtel. Däremot är gumpen, biten utanför kloaken, stjärten fettig och inte särskilt god enligt mitt tycke.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TFia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 14:30 »
Ok, vad bra, det var i en annan tråd som jag läste att man skulle vara försiktig med körteln när man slaktade annars skulle hela ankan smaka parfym. Men då kan jag vara lugn då.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 12:43 »
Körteln sitter på gumpens ovansida. Alla fåglas har en "fettkörtel" där. Den utsöndrar olja fåglarna putsar sig med. Om du petar på den lilla *vårtan* med smådun (på gumpen) på en levande fågel blir dina fingrar alldeles blanka n oljiga-
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 12:46 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 16:00 »
Linkoso @ är nog inte den körteln hon menar. I viss litteratur så står det att myskankorna (hanarna?) har en körtel som luktar starkt. Vilket tydligen inte ska stämma?  ::) eller?
läs mer här:
http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=84913.0
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 16:07 av Serama »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

siken

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 okt-11 kl 20:46 »
Jag har roat mig med att söka på lite engelspråkiga sidor.
Hittade sidan
http://www.burkesbackyard.com.au/2000/archives/2000/roadtests/birds/muscovy
Där det står:"The name Muscovy is said to be derived from an odour of musk which pervades the skin but which disappears when cooked. Other sources say the Muscovy was named after the Muscovite Trading Company which plied its trade on the South American Coast. "

Men på sidan
http://punk-rock-farm.webs.com/muscovyduckinfo.htm

så står det:"It is  not true  about the  musk  odour, they  have no smell "

Jag tycker att det mesta tyder på att ankan först har börjat kallas myskanka, och sedan har man "hittat på" det där om myskdoften i efterhand för att förklara namnet. Eller?
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Rottis

« Svar #6 skrivet: 19 okt-11 kl 20:56 »
Myskankor kan släppa ifrån sig en extrem stank då de blir rädda. Så visst luktar dom.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 19 okt-11 kl 21:00 »
Myskankor kan släppa ifrån sig en extrem stank då de blir rädda. Så visst luktar dom.
Det är väl avföring dem ger ifrån sig då?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 okt-11 kl 21:25 »
Fick lära mig av en god vän, som slaktat många myskankor, att om jag skulle slakta myskanka så var det viktigaste att de inte blev uppstressade, för det var då de utsöndrade själva mysk"stanken" som blir i köttet. Själva djuret luktade inte, men köttet smakar skit om den gör det......

Har inte själv slaktat nga, men vet andra som gjort & de har tagit det väldigt lugnt å varsamt å tagit dem direkt på morgonen när de skall gå ut, för att det inte skall bli "annorlunda" än vanligt.

Misstror inte min vän så jag skulle ta det säkra före det osäkra o:)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 19 okt-11 kl 21:27 »
Fick lära mig av en god vän, som slaktat många myskankor, att om jag skulle slakta myskanka så var det viktigaste att de inte blev uppstressade, för det var då de utsöndrade själva mysk"stanken" som blir i köttet. Själva djuret luktade inte, men köttet smakar skit om den gör det......

Har inte själv slaktat nga, men vet andra som gjort & de har tagit det väldigt lugnt å varsamt å tagit dem direkt på morgonen när de skall gå ut, för att det inte skall bli "annorlunda" än vanligt.

Misstror inte min vän så jag skulle ta det säkra före det osäkra o:)
Alla djur får en annan smak om man stressar dem vid slakt :P även grisar, kor m.m m.m

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 19 okt-11 kl 21:31 »
Alla djur får en annan smak om man stressar dem vid slakt :P även grisar, kor m.m m.m

Självklart! Inga djur skall ju stressas :-X Men inte så som dessa stinkbomber  ;)
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 okt-11 kl 21:40 »
har ägt myskankor i många år, har slaktat många sådana genom de åren och har aldrig varit med om att de smakat illa, vissa har varit stressade och andra inte, men smaken har varit den samma......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #12 skrivet: 20 okt-11 kl 23:42 »
Ytterst är det vår lärde Carl von Linné som bidragit till myten om att att Myskanka luktar mysk. Exakt vad Linné avsåg vet vi inte med säkerhet och nutidens, plus relativt sentida vetenskapsmän, avärdat detta med stor tydlighet.

Men...jag blev ändå lite fundersam när jag läste att aztek indianer hade för vana att mala ner döda myskänder och göra parfym av dessa. Det finns en historia om att de skänkt mald myskanka(=pulver) till en spanjorsk högre snubbe i slutet av 1500 talet eller så....

Myskankan har ingen myskkörtel men Linne sa i något fall att alla luktade som "moschus"(mysk) vilket fick stor spridning bland dåtiden vetenskap då han i stort var en lärd man att lita på. Av intresse är då att Linne´s direkta möten med myskankor i Sverige i andra hälften av 1700-talet var i "rikemans miljöer" (magnatum culta) där användning av mysk(kinesisk) som parfym var högsta mode. Förefaller inte otroligt att den s.k. myskdoften, som är extremt stark, funnit hos dessa fåglar när de har hanterats av folk i just dessa miljöer eller i möjlig samtida transport från just Kina(ostindiska kompaniet).

Ytterligare av intresse är att Linne i flera tidiga observationer inte skrivit ett dyft om eventuell mysk lukt. Dåtidens vetenskapsmän hade en stor passion för att planka andra vetenskapsmäns alster och även Linne trodde Passin som hävdade att myskanden hade sitt ursprung i Kaspiska havet vilket givetvis är en felaktig tes, om än på intressanta grunder. Detta var i början av 1800-talet....

Säga vad man vill men våra myskankors/myskändes historia är fantastiskt intressant!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser