Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inrökt med Jötul! ( problem med kamin )  (läst 19825 gånger)

Engen

• Heavy Metal
    • Uppland
Inrökt med Jötul! ( problem med kamin )
« skrivet: 18 okt-11 kl 21:48 »
Hejsan alla,! Bor i ett enplans hus som har en Jötul kamin instalerad av förra ägaren,!!  Har bott i huset i 2 år snart och eldat i kamin en hel del, i synnerhet förra vintern och även denna höst 2011!!  Men förra veckan reagerade jag o frugan på att det luktade väldigt mycket rök i huset när vi skulle gå och sova, nästan så att jag var orolig ( är ingen van eldare ) men kunde inte hitta någon orsak till fenomenet förutom att jag en stund innan fyllt på kaminen med en vedklamp.!   Skorstenen är sotat för knappt en månad sedan och nu till problemet, i kväll skulle jag tända en eld i kamin i hyffsat vanlig ordning, och presis allt vad ni kan tänka er i rökväg hamnade inne i huset, det pyrde rök ur varenda hål och öppning ur kamin, slutade med att jag öppnade upp och kastade ut tänd tåget för och släcka! ( ingen ved hade tagit eld utan det va bara tidningspappret som brann/ Glödde !

Då till min fundering, vad hände ? och varför och vad kan jag göra åt det ?, Vädret i uppsala i kväll är regningt och blåsigt samt att  huset är från 71 med 2 glas fönster och inte allt för tätt :-)   och att jag har en inte allt för lång skorsten ( ej murstock ) Eldar just nu med Tall och en del Gran svårt och komma över björk eller dylikt då det går åt så fort och jag vet att tall inte kanske är det bästa att elda med pga Tjärbildning och så men men,, Någon som har någon tanke om vad som hänt, tack på förhand MVH/ Andreas
Undertaksmontör och Musiker

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Inrökt med Jötul! ( problem med kamin )
« Svar #1 skrivet: 18 okt-11 kl 21:52 »
Orsaken borde vara lågtryck och för dåligt med "till-luft".
Prova att öppna ytterdörren/fönster lite på glänt nästa gång du gör fyr i Jötul´n + helöppna spjäll.

Vilken mod har du på spisen.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 21:57 »
Kan ju börja med att elda med ett par tidningar först  för övrigt som tidigare inlägg

Engen

• Heavy Metal
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 22:01 »
http://www.soderlindsvedspisar.se/dynaimages/mursp_jotul_fs84.jpg   Vet inte exakt vad min heter men den liknar denna på pricken fast jag har skorsten går rakt upp genom taket!"!

Engen

• Heavy Metal
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-11 kl 22:05 »
Ska ta och  ta och prova era tipps och hoppas på att inte händer igen, det har aldrig hänt förut så därför blev jag så förbluffad och vi har som sagt använt den väldigt mycket under förra vintern och hösten samt denna höst, just för uppvärmning och avlasta värmepumpen,  Tack så mycket för svar! MVH/ andreas, 

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 okt-11 kl 22:15 »
En klassisk orsak till inrykning är om det blir undertryck i huset vid en viss vindriktning, t ex om de stora otätheterna har råkat hamna på läsidan. I så fall kan man lösa problemet genom att ställa ett fönster på glänt på vindsidan.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 22:39 »
Och så kan man inte lita blint på sotare heller. Det gäller att ha koll själv om det är redigt gjort också.

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 19 okt-11 kl 16:05 »
http://www.soderlindsvedspisar.se/dynaimages/mursp_jotul_fs84.jpg   Vet inte exakt vad min heter men den liknar denna på pricken fast jag har skorsten går rakt upp genom taket!"!

Ok!

Har själve en Jötul murspis med "insats"  och toppanslutet rör.
Den flåsar på bäst från start om man ställer upp ena glasdörren lite på glänt (10-15 mm springa) + alla spjäll vidöppna.
Räcker med ett par minuter så att rökgången hinner bli varm,,,, sen är det bara att stänga luckan och elda efter behag.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 19 okt-11 kl 16:49 »
Kolla skorstenen! De nya billiga i rostfria tunngodsiga rör håller inte för eldning mer än några timmar åt gången. De brinner helt enkelt upp. Är det en sån så kolla i bjälklaget, spår efter rök eller brand.

Är det bara  precis när man tänder kan det hjälpa med att hålla upp ett brinnande tidningsblad högt upp i kaminen.
Hjälper det inte att öppna en dörr/fönster någon cm så tror jag att felet sitter i rökkanalen.
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 16:52 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Engen

• Heavy Metal
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 19 okt-11 kl 22:06 »
Om det är så illa att " skorsten " eller rök kanalen brunnit upp verkar denna lösning av kamin rätt otjänlig what so ever! Har för visso eldat oftast från 17 / 18 tiden fram til 20/l 21 tiden och låtid det brinna ut tills jag går och lägger mig runt 22 på vardagar..!! Kanske är för mycket då då?  Jag får väl an ta o knalla upp på taket och lyfta av huvan och kika ner för o se vad jag kan hitta innan jag tänder någonting i den där igen, om det är så så känner jag mig rätt skeptisk till denna kamin!!   Detta spesifika problem som jag beskrivit hände vid tänd till fället, och har aldrig hänt tidigare!! ???

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 19 okt-11 kl 22:12 »
Lurt sa Räven :o . Tycker ditt problem tyder på något stopp i skorstenen.  8)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 20 okt-11 kl 11:55 »
Om det är så illa att " skorsten " eller rök kanalen brunnit upp verkar denna lösning av kamin rätt otjänlig what so ever! Har för visso eldat oftast från 17 / 18 tiden fram til 20/l 21 tiden och låtid det brinna ut tills jag går och lägger mig runt 22 på vardagar..!! Kanske är för mycket då då?  Jag får väl an ta o knalla upp på taket och lyfta av huvan och kika ner för o se vad jag kan hitta innan jag tänder någonting i den där igen, om det är så så känner jag mig rätt skeptisk till denna kamin!!   Detta spesifika problem som jag beskrivit hände vid tänd till fället, och har aldrig hänt tidigare!! ???
¨

Vore nog läge att ringa sotarmäster. Kanske behövs en sotning? Så kan han säkert bedöma om en provtryckning o. ev. byte av rökkanal är av nöden. Även hur många kilo ved du kan elda / timma i den anläggning du har.
Problemet beror nog mindre på själva kaminen än på rökkanalen, såvida du inte eldat sönder kaminen förståss.

Jag tror inte du ser något uppifrån, inte förrän rökröret är sönder, vilket kan ske i bjälklaget. Då brinner kåken upp och det märker du tydligt 8).

Ring mäster!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lainde

• -
« Svar #12 skrivet: 22 okt-11 kl 22:29 »
Vad talar vi om för godstjocklek på de moderna rostfrirören som du omnämner ToA?
Måtte vara rena "dyngan" i legeringen om en SF skorsten inte håller "kaminen ut" - minst!

Jag har ett industrirör i 2343/150x3 mm på min Jötul, och skickat minst en 80-100 m3tbp genom skorstenen.
Den är fortfarande i nyskick.

_ingemar_

« Svar #13 skrivet: 23 okt-11 kl 01:10 »
kolla så det inte är nåt som blockerar rökröret, har hänt förr att folk har hittat fåglar i rökgångar

Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 okt-11 kl 03:45 »
Vilka hemska svar och vilka bra svar det finns i denna tråd.

När man köper ett hus skall man se efter om bygganmälan är gjord på sin kamin. I så fall sedan se om den är kontrollbesiktigad av sotarfirma. Är detta klart är kaminen helt ok installerad och skorsten godkänd. Bara att försiktigt köra på.

Eldning. (gäller alla långa skorstenar).
Öppna ett fönster eller balkongdörr lite i ca 1-2 minuter för "tryckutjämning".
Öppna alla spjäll.
Lägg in 2-3 sidor tidningspapper och tänd på.
Stäng men lås inte dörren.

Värmen från tidningspappret får den kalla fuktiga luftpelaren på 1-2 kubik luft att vända upp och det blir drag i skorstenen uppåt ganska så fort.
Det är oftast denna "luftpelaren" som rasar in när man eldar fel och då ryker det in.

Använd torr ved och börja med en liten brasa med mindre smala klabbar/bark etc så att elden tar sig. Efter några minuter kan du öppna och lägga på någon större klabb och låsa kamindörren.

När detta fungerar kan du testa att minska lite på spjället. Men först när du lärt dig tända brasan.

Många kaminer och skorstenar är klassade och godkända för eldning men ofta sk "myseldning" med ca 3-4 kg ved per timme.
Börjar man elda för värme skall man alltid kolla att man kan det.
En vanlig isolerad skorsten i sektioner för braskamin är specad för ca 400 graders skorstenstemperatur.
Eldar man med t ex briketter knäcker man den, det blir för varmt.

Det är några som skriver "hysteri" om allt i alla trådar snart. Följer man dessa råd blir det bara kaos hemma.
« Senast ändrad: 23 okt-11 kl 04:37 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 okt-11 kl 03:58 »
Man skall städa sin kamin ibland vid mycket aska. Man gräver ut all aska med en liten spade när kaminen är helt kall förstås och absolut ingen glöd i askan.
De sista minimala resterna kan man dammsuga upp.
Glaset kan man rengöra på insidan genom att ta en sida tidningspapper och knåda ihop under kran till en "kaka" i handen.
Den kakan använder du att doppa i askan och grida detta mot det smutiga glaset och då släpper mutsen.
Upprepa tills glaset blir tillräckligt rent, det kan bli några st. Askan på glasets insida när det blir ingrott minskar värmestrålningen in i rummet.

Den här "kakorna" kan du efter hand låta ligga i kamin. Trots fukten gör de varken av eller till för nästa brasa som börjar enligt instruktion. Elda upp dem.
« Senast ändrad: 23 okt-11 kl 04:11 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 okt-11 kl 09:40 »
Detta är en Contura 560T ca 4 år gammal.

Kaminen klarar mera än skorstenen och omgivningen. När man eldar för värme måste man se till att väggen bakom kaminen klarar det.
Bjälklaget pratar man och skriver ofta om men är sällan problemet.
Är kaminen installerad korrekt och besiktigad är bjälklaget inget problem. Men det är det första någon hackaar på för det har man "läst om" i någon tidning.

Upptill mellan plåtarna ut på taket har man ofta mineralull, typ isolering. Det bästa är att ta bort denna isolering så kyler skorstenen betydligt bättre.

Torr ved kan torrdestillera vid +100 grader och bli farlig. Sådant märker man när det finns glöd i kaminen och man lägger på två klabbar.
Klabbarna tänder inte på flera minuter, men sedan säger det WOFF i kamminen och veden övertänds pga gaserna.

Ett ställe jag besökte hade Gips i väggarna bakom kaminen. Bra! Men ovan på detta var det glasfiberväv och flera lager väggfärg som blev brunt ...

Lainde

• -
« Svar #17 skrivet: 23 okt-11 kl 09:52 »
Man skall städa sin kamin ibland vid mycket aska. Man gräver ut all aska med en liten spade när kaminen är helt kall förstås och absolut ingen glöd i askan.
De sista minimala resterna kan man dammsuga upp.

Man ska alltid lämna 10-15 mm med aska i botten på kaminer/spisinsatser mm.
På så sätt skyddar man ståldetaljerna där hettan blir som kraftigast - i glödbädden.

Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 okt-11 kl 10:08 »
Finns inga sådana direktiv hos de som kontrollbesiktigar braskaminer. Man kan städa rent, det påverkar ingenting.

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 okt-11 kl 10:11 »
Finns inga sådana direktiv hos de som kontrollbesiktigar braskaminer. Man kan städa rent, det påverkar ingenting.
Bara för det inte finns något direktiv så inte bär det inte att det är osant. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

48 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser