Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp du som kan allt om målning!  (läst 4230 gånger)

Tulipanros

• Gäst
Hjälp du som kan allt om målning!
« skrivet: 19 okt-11 kl 20:36 »
Ska måla om mina väggar.
Tidigare genom åren:
tapet i botten, köpt limfärg med korn i, vidare med egen limfärg men med ljusare kulör. (om nu någon undrar varför)

Nu:
Spacklat, slipat ner kornen, dammsugit av och tvättat väggen försiktigt med vatten.
Köpt Alcro färg för väggar och tak.

Färgen bubblar upp och krackar i väg...åååå tvättat ner, väntat 2 dygn,
samma igen.
Antar att det är underlaget...
Men vad ska jag göra?
Har inte råd med dyra stoppfärger.

Nu drar jag ner färgen, sitter så löst.
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 20:54 av Tulipanros »

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Hjälp du som kan allt om målning!
« Svar #1 skrivet: 19 okt-11 kl 21:02 »
Ska måla om mina väggar.
Tidigare genom åren:
tapet i botten, köpt limfärg med korn i, vidare med egen limfärg men med ljusare kulör. (om nu någon undrar varför)

Det är limfärgen som är problemet. När du lägger på något med starkare limkraft så "spänner" du loss den.
Om det inte är för tjockt med limfärg kan du binda upp det med en halvolja( kokt linolja 50%, balsamterpentin50%) Applicera mellanflödigt 2ggr (2 dygns torktid emellan) och spackla sedan. och måla med den färg du valt.
Annars är det bara att tvätta ner limfärgen >:( så gott det går och halvolja därifrån.
Lycka till
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 19 okt-11 kl 21:32 »
När man målar tavlor jobbar man efter principen "Fetare, fetare och fetare". Du kan aldrig måla en torr färg (alltså ex vattenburen) ovanpå en färg som är fetare (ett ex är när folk målat med lackfärg ovanpå en äggoljetempera, där lossnar ju flagor).

Jag skulle ge upp på den färgen du försökt att applicera och blanda en ny lite fetare limfärg i den nyans du vill ha. Annars får du helt enkelt ta bort den gamla färgen och börja från början.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #3 skrivet: 19 okt-11 kl 21:55 »
Har hört att man mellan två lager limfärg kan stryka såpa. Nonchalerade det och försökte stryka limfärg på gammal limfärg och det gick INTE!

Annars som tidigare talare säger:  tvätta ner limfärgen eller bind den med olja.
Skall du måla med limfärg igen är det ju super viktigt att inte underlaget suger för mycket. mätta med tapetklister eller ännu hellre linolja eller linoljefärg. Skall du måla med plastfärg blir det nog att måla så många ggr. att det suger jämnt......

Korn i? Är det pigment du menar? Vit limfärg innehåller ju bara krita, lim och vatten.......

Lycka till ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 21:57 »
Sandkorn.
För strukturen.

Tack för råden.  :D

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 okt-11 kl 22:07 »
Tack...
men hur går det med den vattenburna färgen på oljan?
Blir det inte samma sak?

Vet inte. Jag har målat många gånger med emulsionsfärg ovanpå halvoljad limfärg( med bra resultat). Limfärgens yta ska kännas torr, det ska inte finnas en oljehinna.
Var lite misstänksam mot materialet, om det verkar att räcka med att bara halvolja en gång så gör det. Meningen är ju att oljan ska sugas in och binda limfärgen till, i detta fallet, tapeten.
Prova med din plastfärg i en hörna som inte syns. :)
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #6 skrivet: 22 okt-11 kl 19:52 »
Det finns något som heter spärrgrund, tyvärr med lösningsmedel Lacknafta. Men det är det enda du kan använda mot en gammal bakgrund utan att de3t ska blåsa upp sig. Om du har en vattenbaserad färg eller tapet så får den alltid blåsor om du  inte använder en grundfärg som innerhåller andra lösningsmedel än vatten. Tyvärr det går inte att komma i från 
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-11 kl 05:58 »
Nja...där har du fel.
Det är ett alternativ men...
...nu har jag tvättat väggarna. Massor av gånger. Med borste. Och trasa. Tills det slutade "slemma"
Våtslipat en gång och nu sitter den nya färgen!!!
Ja, det är klart att väggarna fick torka innan målning...så slipper någon undra över det.

Väldigt tråkigt jobb och ett himla byte av vatten, men det var det värt.

:D

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #8 skrivet: 29 okt-11 kl 23:05 »
Nej Jag har inte fel. En vatten löslig färg löser alltid upp tapetklistret. Du kan ju naturligtvis blöta väggen med vatten och skära bort blåsorna och spackla. men de flesta blåsorna drar sig tillbaks om du målar. Men om du lägger spackel på väggen och det blir en blåsa så går den inte tillbaka. Jag kan inte allt om målning och olika färgtyper men har jobbat några år med färg och tapeter. Så jag har lite erfarenhet. Om någon annan har någon annan erfarenhet så säger jag inte emot. Jag talar bara av egen erfarenhet.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

mig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 okt-11 kl 11:04 »
Jag skulle slitit loss tapeten  :P

Tulipanros

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 okt-11 kl 19:02 »
Nej Jag har inte fel. En vatten löslig färg löser alltid upp tapetklistret. Du kan ju naturligtvis blöta väggen med vatten och skära bort blåsorna och spackla. men de flesta blåsorna drar sig tillbaks om du målar. Men om du lägger spackel på väggen och det blir en blåsa så går den inte tillbaka. Jag kan inte allt om målning och olika färgtyper men har jobbat några år med färg och tapeter. Så jag har lite erfarenhet. Om någon annan har någon annan erfarenhet så säger jag inte emot. Jag talar bara av egen erfarenhet.

Ja...men nu har jag ju tvättat ner med såpa och vatten och målat med ett jättefint resultat.  Sen var det ju inte tapetklister jag har frågat om...och inga blåsor heller...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser