Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med varmvattenberedare som läcker via säkerhetsventilen  (läst 16985 gånger)

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Efter ett byte av brunnspump så har varmvattenberedaren krånglat. Så snart varmvattenberedaren fyllts med vatten så pressar den med hårt tryck ut vatten genom säkerhetsventilen. Flödet slutar om man släpper ut vatten genom varmvattenkranen men så fort kranen stängs så pressas vatten ut genom ventilen istället. Först trodde jag att säkerhetsventilen var sönder och bytte till en helt ny men det gjorde ingen skillnad. Vatten trycks ut oavsett om vattnet i varmvattenberedaren är uppvärmt eller om det är kallvatten. Om vattenflödet till varmvattenberedaren stängs av så fungerar kallvattnet normalt, inga ledningar läcker och kallvattenkranen kan stängas eller öppnas med normalt flöde. Pumpen verkar alltså trycka med normalt tryck fram till varmvattenberedaren.

Brunnspumpen byttes från en ejektorpump med hydrofor till en dränkpump.

Vad kan ha hänt? Vad kan jag felsöka?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag får känslan av att den nya pumpen genererar ett högre tryck än det gamla systemet.  Har du möjligtvis en manometer på den inkommande stammen så du kan se vad det är?
Har trycket blivit högre så kan det vara så att säkerhetsventilen är inställd mot det lägre trycket.  Det borde gå att ställa upp trycket på säkerhetsventilen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lindell

• Gäst
Du har väl en manometer någonstans och kan skruva åt på ingående vatten till ca 8 bar typ (0.8 på mätaren).

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Jag tror att säkerhetsventilen är på 8 Bar och det borde som jag lärt mig ligga långt över det tryck som en vattenpump genererar eller? Säkerhetsventilen går inte att reglera nivån på. Var hittar jag manometer och hur reglerar jag trycket på pumpen?

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Tack förresten för snabba svar. Det finns ju ett motorskydd (kallas det så?). Finns så vitt jag vet inget att reglera där utöver på/av-knapp men visst kan man ställa in när pumpen ska slå av respektive på? Jag kollade på vilken säkerhetsventil jag köpte senast och den är på 9 kg. En sån här: http://www.rinkabyror.se/?showcat.aspx?catid=787&gclid=CNmD7rLk-asCFapzmAodjHDelw

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Såvitt jag förstår så får du högre tryck i vattensystemet än vad säkerhetsventilen är inställd på. Någonstans finns en tryckströmbrytare som måste ställas ner. Om jag minns rätt finns en tråd om hur man gör det.
Ser ut något så här http://www.vvs-boden.se/tryckstrombrytare-c-35_810_811.html och sitter på vattenledningen, mellan pump och hydrofortank.

take

• Östergötland
    • De Klomp
jag tror du har ett säkerhetsventil för värmesystem med 2-3 kilos tryck och att dit vattensystem håller 6-7kilos tryck.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Javisst. En tryckströmbrytare finns det ju. Då ska jag bara ta reda på hur man ställer in den så får vi se om det avhjälper problemet.

sydtobak

• Skogstorpare
Javisst. En tryckströmbrytare finns det ju. Då ska jag bara ta reda på hur man ställer in den så får vi se om det avhjälper problemet.
Är det en pressostat av ordinarie typ så skall det bara vara att skruva av locket och under det skall det finnas en fjäderbelastad skruv. Justera på den så skall du kunna ställa in trycket så det blir rätt.
Min bästa ägodel är min vedspis!

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Tack för svar. På hydrostaten, finns det någon märkning som visar hur den fjäderbelastade skruven ska regleras? Jag antar att man kan reglera både till (lägsta tryck och från (högsta tryck) och därmed intervallet mellan. Är tyvärr inte på plats just nu så jag har inte kunnat kolla hur det ser ut eller ta någon bild.

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser