Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När brukar tuppar börja gala?  (läst 4807 gånger)

rosita51

• Skåne
När brukar tuppar börja gala?
« skrivet: 22 okt-11 kl 08:56 »
Jag köpte 2 Hedemora som kläckts juni/juli, det såg ut som hönor, men nu börjar jag tveka. De är nu alltså 14-15 veckor gamla och en av dem låter lite konstigt ibland, nästan som en harkling. Då tänker jag att det kanske är som den försöker gala. Dessa båda "tuppar" sig ibland genom att hoppa mot varandra. Gör hönor så? Hur gamla brukar tuppar vara när de börjar gala?

MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
SV: När brukar tuppar börja gala?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-11 kl 08:57 »
En till:

MVH Rosita zon 1

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 22 okt-11 kl 09:38 »
Det där är utan tvekan en höna. Om det hade varit en tupp hade den haft mycket mera kam o slör, rödare i ansiktet, annan kroppsbyggnad och annorlunda fjädrar. Tuppar kan börja gala allt från små kycklingar på några få veckors ålder upp till över 1 års ålder (har en som är över 1 år och aldrig golt ännu, han är en lågrankad tupp) beroende på hur de är som individer och hur de ligger till i rangordningen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 22 okt-11 kl 09:41 »
Min ena tupp gal när han var 13 veckor, den andra vid 14 veckor.

Jag har också sett att hönorna hoppar mot varandra och "tuppar sig". Fast det är klart, de är ju bara 16 veckor hela gänget, så det kanske fortfarande kan gömma sig någon fler tupp bland dem?
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 okt-11 kl 09:49 »
Det låter ju bra! Bild nr 2 var jag orolig att det var en tupp, men jag antar att ni sett att det är 2 olika, så då hoppas jag att det är 2 hönor. Nr 2 är ju lite rödare än den första, men fortfarande bara liten kam och slör. Ni menar att det alltid syns innan 14 veckors ålder då?
MVH Rosita zon 1

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-11 kl 10:15 »
Ja, det brukar kunna synas redan vid en 5-6 veckor vilka som är tuppar resp. hönor...så den smarta kycklingförsäljaren säljer av dem vid 4 veckors ålder med "kön okänt" och enhetligt pris, så får en inte sämre pröjs för tuppkycklingarna o:) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 okt-11 kl 14:40 »
Då kan jag vara lugn! Jag ser fram emot att ha 4 hönor som värper ägg  :)
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser