Vart ska jag vända mig som nybliven Mark-bo (ligger mellan Göteborg och Borås) med intresse för att lära mig bruks-körning? Finns det något körsällskap härnere som sysslar med olika former av körning? Ridsällskap finns det ju gott om, men har sökt efter körsällskap i hela västra sverige utan resultat. (Jo, hittade ett: Körsällskapet nordhallänningarna men de sysslar inte så mycket med brukskörning utan det är häst och vagn för hela slanten)
Har ju ingen körhäst för tillfället heller. Bara en massa körredskap som jag hemskt gärna vill lära mig använda nån gång...
Det hade varit ett alternativ att hitta någon duktig entusiast som har egna körhästar, tålamod att lära ut, och som behöver ett handtag från en intresserad novis! Jag vill ju helst inte behöva åka för långt, men det kanske finns nån i närheten? Tacksam för tips!
Passar på att slänga in en fråga: Som nybörjare på just brukskörning, vilken brukshästras ska man välja? Har bara haft tinker och vill ha det temperamentet hos en körhäst: sävlighet och lugn! I alla fall så länge jag är nybörjare

Sen är det ju bra med lite större storlek än tinker(som ofta kommer i mindre storlekar), så att den orkar och passar framför redskapen på logen (slåtterbalk, tippkärror, plog, korgslädar m.m)