Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällskap till får?  (läst 4150 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Sällskap till får?
« skrivet: 23 okt-11 kl 19:35 »
Sakta men säkert närmar sig vår flytt och även om fårplaneringen fick ändras lite pga stora magmasken på en del av besättningen vi ska köpa ifrån börjar det snart bli dags för ullen att växa hos oss  ;D Men vi funderar på om vi inte skulle ha ett djurslag till, tillsammans eller växelvis betande med fåren. Vad har ni för erfarenheter av sambete olika arter emellan? Just nu funderar vi mycket på en jak eller fjällko men det finns en del att önska vad gäller kunskapsnivån där... Blir de ledsna om de bara har får att umgås med, och inga av samma art? De skulle få dela ladugård (fåren ska gå på lösdrift men vi har möjlighet att ordna boxar i ladugården också) under vinterhalvåret, finns det några problem med det?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Sällskap till får?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-11 kl 19:42 »
Jag har häst men det är fåren som växel betar med hästarna...utan häst inga får  :-[
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 23 okt-11 kl 20:37 »
Jag har häst men det är fåren som växel betar med hästarna...utan häst inga får  :-[

Det är ett alternativ såklart. Jag vill hemskt gärna ha hästar men inte förrän jag har fått allt i rullning på gården och vet att jag har tid och ork att ta hand om dem ordentligt. En ko känns inte lika high maintenance liksom...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 23 okt-11 kl 20:40 »
Jag startade med häst och så där 34 år senare så kompletterar jag med får...underbara djur  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 okt-11 kl 08:34 »
Om fåren är 4-5 vuxna individer så blir de inte "ledsna för att de bara har får att umgås med". Däremot finns det många fördelar med sam/växelbete. Men det kan ni ta er an om något år, om det är så!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #5 skrivet: 24 okt-11 kl 21:58 »
Om fåren är 4-5 vuxna individer så blir de inte "ledsna för att de bara har får att umgås med". Däremot finns det många fördelar med sam/växelbete. Men det kan ni ta er an om något år, om det är så!!

Jo, jag tänkte att om en bara har en (1) ko kanske den blir ledsen om den bara har får att umgås med? De kanske vill vara minst två? Å andra sidan hölls väll t ex fjällkon oftast ensam på gården? Men visst, det är ingen brådska. Det är det bästa med landet ;D

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-11 kl 14:15 »
Häst är bättre sällskap än ko, kor stångas och kan lätt stressa fåren. Häst går oftast bättre.

Bettyny

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-11 kl 15:13 »
Ett djur som tydligen ska trivas ganska bra med får är lamor. Det var i alla fall vad jag hörde i Tyskland när jag var där i somras. De håller koll på fåren också enligt uppgift, men det beror ju på om det är för mjölken du vill ha dem?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 25 okt-11 kl 15:17 »
  ;) Hästar här jagar och sparkar sönder får. Vi växelbetar också sedan flera decenier med häst/får och har en övertråd i de hagar där djuren möts så det finns en flyktväg.
Tror man måste leta individer som passar ihop och alltid tänka i par eller triss  :D
      MvH Cokett
« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 07:20 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-11 kl 20:38 »
  ;) Hästar  jagar och sparkar sönder får. Vi växelbetar också sedan flera decenier med häst/får och har en övertråd i de hagar där djuren möts så det finns en flyktväg.
Tror man måste leta individer som passar ihop och alltid tänka i par eller triss  :D
      MvH Cokett
Mina får går tillsammans med hästarna just nu. Har följt rådet med en övertråd där hagarna möts så att fåren kan gå undan. Hästarna jagar undan fåren då de försöker sno åt sig av deras hö, dock har jag bara sett en sparkincident, det var det korkade baggelammet som inte fattade vallackens tydliga språk, valacken fick då in en mycket  välriktad kick, men jag tror ändå inte budskapet nådde fram. Annars är mina hagar så stora att de går där utan att störa varandra.

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-11 kl 15:17 »
Häst är bättre sällskap än ko, kor stångas och kan lätt stressa fåren. Häst går oftast bättre.

Mina gutebaggar har gått med två charolais ungdjur och det har fungerat jättebra. Slaktade stuten för nån vecka sen så kvigan går kvar...hon ligger och idisslar ihop med baggarna :) samt går in och delar box frivilligt när det regnar (dom är bortskämda)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Teodor

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 31 okt-11 kl 08:04 »
Mina gutebaggar har gått med två charolais ungdjur och det har fungerat jättebra. Slaktade stuten för nån vecka sen så kvigan går kvar...hon ligger och idisslar ihop med baggarna :) samt går in och delar box frivilligt när det regnar (dom är bortskämda)

Så underbart det låter !!

Jag tror inte djur är elaka mot varanadra bara för att men ... däremot kan situationer uppstå där ett tydligare språk behöver användas emellan djure av olika anledningar men ..
Det finns ju ingen anledning för djur att ha ihäl varandra ...

Nej ... sunda djur och sund hanteringe tror jag mkt på ...

Skönt att höra om en total trygghet !!
Ha en toppendag !!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 31 okt-11 kl 08:11 »
Jag har får ihop med både hästar och kor och allihopa samsas som en stor familj  ;D

Det har inte varit några problem alls. Vintetid blir det dock svårare om man vill fodra kon med inte fåren med en amssa kraftfoder, men har man inte så många djur, går ju det att ordna också.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Teodor

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 31 okt-11 kl 14:12 »
Jag har får ihop med både hästar och kor och allihopa samsas som en stor familj  ;D

Det har inte varit några problem alls. Vintetid blir det dock svårare om man vill fodra kon med inte fåren med en amssa kraftfoder, men har man inte så många djur, går ju det att ordna också.

Jag tänkte också att mina hästar ska samsas med fåren i hagen ...
Läste att man kan ha olika höjder på stänget ... så att fåren kommer under och inte hästarna ... det är ju så smart !!

Därför är jag extra nyfiken på rasen jag tänkt skaffa ... har inte bestämt mig ännu ... men lite bra att ha så många goda förutsättningar som möjligt ...

Ha det toppen ...
Ha en toppendag !!

Guran

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 31 okt-11 kl 14:14 »
En bekants minishettis sparkade och bet ihjäl åtminstone ett av deras får.

Den ena av våra hästar fullkomligen hatar får vilket de tack och lov har lärt sig och går ej in i hästhagen mer.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 31 okt-11 kl 16:52 »
Ang. raser så har jag shettis, finnhäst och russ. Har också haft travhästar och en nordsvensk ihop med mina gutefår och fjällnära och alla har varit jättesnälla. Också hingstar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #16 skrivet: 01 nov-11 kl 13:32 »
Det låter som om det beror mer på individer än arter om det funkar eller inte... Vi får väl helt enkelt se hur djuren verkar reagera på varandra. Jag har den stora turen att närmaste "granne" 2 km bort har tre gotlandsruss som jag får rida och köra, så de får kanske komma upp och hjälpa fåren beta i vår, innan vi bestämmer oss för vad - om - vi ska ha några fler gräsätare hemma :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 01 nov-11 kl 16:59 »
Det låter som om det beror mer på individer än arter om det funkar eller inte... Vi får väl helt enkelt se hur djuren verkar reagera på varandra   

Mycket klokt

Det är där ni är som ni vill ha det
                       Lycka till
                                  Önskar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Guran

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 01 nov-11 kl 22:26 »
Ja, jag tror det är individuellt. Lycka Till :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser