Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar vad ska man tänla på!!  (läst 1720 gånger)

Gosan1

• Övriga världen
kycklingar vad ska man tänla på!!
« skrivet: 24 okt-11 kl 11:33 »
Jag har just fått mig kycklingar. Jag tror de är 1-2 veckor gamla, men jag vet ingenting om kycklingar. En av dem dog idag.
Vad är det jag måste tänkta på nu för att de ska överleva?

galdur

• -
SV: kycklingar vad ska man tänla på!!
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 11:35 »
Är dom så små och inte går med mamma måste dom ha värmelampa! Tillgång till friskt vatten och kycklingstart (foder för små kycklingar).
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 11:37 »
Dom måste så klart ha mat:-) det finns kyckling foder på granngården att köpa. Sen är det viktigt för dom att ha värme ett tag till,värme lampa kan du köpa på samma ställe. Oxå självklart är friskt vatten.
sen behöver dom ha torrt underlag där dom bor. så småning om behvöer dom ha tillgång till sittpinnar så dom kan sova lungt. dags ljus,frisk luft osv... har du möjlighet att ha dom ute så käkar dom gärna gräs och insekter. dom behöver även tillgång till sand för deras matsmältning och för att kunna bada.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Gosan1

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 24 okt-11 kl 11:55 »
Tack för svar. Jag bor i Nepal. Jag har kycklingarna inne eftersom det blir ganska kallt på nätterna. Jag har köpt värmelampa. De står alla under den. Men i natt hade jag ingen värmelampa. Kanske därför den ena dog idag. Idag har jag haft dem ute i kartongen (ca 22 grader idag). Kan jag låta dem gå i gräset på dagen om det är 20-25 grader? De har färskt vatten och foder. Jag byter underlaget när det blir vått eller avföring på det.

Gosan1

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 24 okt-11 kl 11:58 »
värmelampan jag köpt är en 60w glödlampa som jag hängt upp. Går inte att få tag på riktiga värmelampor. Det blir värme och ljus av den i alla fall. Fick veta där jag köpte dem att jag kan vänta 1-2 veckor innan de behöver sand att sprätta i. Stämmer det? Usch jag blir så nervös av att jag ska göra fel, särskilt nu när en har dött. De är ju så små. Trodde inte att de tog så små kycklingar från sina mammor så tidigt.

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 okt-11 kl 00:17 »
Om de är 1-2 veckor så bör de vara under lampa hela tiden. Varierar i hur länge de behöver lampa. Har aldrig haft sand till mina kycklingar förän de flyttar ut till stallet vi 2-3 månader gammla. Man kan ju ha det som bottenmatrial.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 25 okt-11 kl 08:04 »
Ok, lite råd från en som inte varit i Kathmandu men har föräldrar som bor där och har hört en del ;)

Titta på hur de sitter under lampan. Sitter dom tätt ihop sänk lampan så att  det blir varmare, sitter dom långt bort från lampan så höj den lite. Dom har perfekt temperatur när alla ligger under lampan utan att bunka ihop sig. Man brukar säga att man kan sänka temperaturen 3grader/vecka och att dom behöver ca 35 grader när dom är nykläckta. Med det som måttstock kan du ju själv avgöra när du kan börja ha dem ute på dagarna. Kycklingar på 5-6 veckor brukar klara sig bra helt utan extra värme då dom har tillräckligt med fjädrar. Har du någon  kycklings om verkar sämre befjädrad kan det vara klokt att ha lite värme på på natten någon vecka till.

Flaskvatten till kycklingarna så länge de är små, eller kokat vatten. Jag skulle vara noga med det tills dom är 3-4 månader i alla fall. Kycklingar är känsliga i magen när dom är riktigt små. Skulle dom få diarré så prova att ge youghurt (kan du få tag i det?) eller medicinsk kol eller något mot turist diarré (borde gå att få tag på ;) )  Vattnet ska helst stå så långt från värmekällan som möjligt för att hindra tillväxt av coccider (dom vill ha varmt och fuktigt)

Mat kan du ju inte köpa på Lantmännen  ;) Du får ge frö och spannmål, något proteinrikt som kokt äggula eller lite kött. Lite yoghurt är ingen nackdel. Groddar och grönsaker är också bra. I princip kan hönsen äta allt du äter som inte är för starkt kryddat. Varierad kost är nyckeln till att dom får i sig det dom behöver. Var dock noga med hygien av skålar. Diska varje dag när kycklingarna är små. När dom är större och går ute och sprätter så utvecklar dom immunitet mot det mesta ::)

Byt strömaterial i kycklingarnas bur varje eller varannan dag nu i början. Då du kanske inte kan få tah i halm eller kutterspån som är vanligast här hemma kan du lägga tidningar i botten. Om du lägger hela tidningar först och sedan finriver lite uppe på så får dom att sprätta i  :D

De största riskerna för problem med kycklingar är förkylning/lunginflammation om dom blir för kalla eller coccidios/diarré om det blir smutsigt omkring dem när döm är för små. Det är lite ett moment 22. Bakterier och protozoer tillväxer ju snabbare i värme så det är just veckorna med värmelampa som är mest högrisk.

PS Mina föräldrar jobbar på Kathmandu Medical Collage och bor precis där i närheten. DS

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser