Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken bi sort i Uppsala trakten?  (läst 9380 gånger)

Fru Kall

• Uppland
SV: Vilken bi sort i Uppsala trakten?
« Svar #20 skrivet: 27 okt-11 kl 12:11 »
Jag har enligt bi-kartan en biodlande "granne" ca 7 km bort, fågelvägen som har Amerikanska Carnica.  :-\

Lindell

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 okt-11 kl 12:14 »
7 km bort är ingen granne!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 okt-11 kl 12:43 »
Och bikartan är inget biodlarregister. Det bästa måste vara att höra med ortens lokala biodlarförening.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 okt-11 kl 12:53 »
Som tidigare skribent skrev så är biodlarkartan L Å N G T ifrån komplett.
Så länge du inte befinner dig nära en stationsparningsplats så...

Sanntos

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 okt-11 kl 13:37 »

Hmmmm, när det gäller parning, och det är väl det som är det viktiga, så kanske ändå. Bina vill inte ha 20 grader varmt och vindstilla vid parning för att det ska vara skönt, utan mer för att kunna flyga långt. Det finns studier som visar att drönare regelbundet kan flyga 5-6 km till en DCA. Och en oparad drottning kan nog flyga mer än en km. Gör en sökning på "queen" + "drone" + "DCA"

Fru Kall

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 27 okt-11 kl 14:16 »

Jag vet att 7 km inte är en granne, därav apostroferna på ordet granne.
Olof skrev tidigare att hans bin hade blivit utblandade med gula bin och att närmaste biodlare fanns 7,5 km bort.
Jag bor dock på landet där det handlar nästan om km till grannarna.  ;)

Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 okt-11 kl 14:20 »
Om det finns Nordiska i norr och Buckfast i öster, Carnica i väster och Italienska i söder. Vad väljer du? För så ser det ju ut på en del platser.

Det fanns Carnica öar i Stockholm. Det kom hit flera stora Buckfast odlare, inte tänkte de på att det fanns andra bin. Räknat i antal bin är Buckfast större än Carnica här, men antalet biodlare med Carnica är flera.

Det är en så förlegad syn att tro att det måste vara flera mil mellan bigårdarna. Var du än sätter ner foten är det någon viktigpetter som skriker och gnäller.

Jag skäms inte att säga att jag skiter fullständigt i vad andra har för bin och satsar på någonting som fungerar för mig i min verksamhet. Man får bygga verksamheten så att den fungerar oavsett biras.
Det går ändå inte att bedriva drottningodling i en del bigårdar pga av det finns olika biraser runt om. Det ser inte ut som många lyckligt ovetande tror utan det är en riktigt j@a soppa där ute.
Våra organisationer lär ut en massa direktiv som i praktiken har försatts ur spel för massor av år sedan, många av de där gamlingarna lever än och därför lever detta kvar.

Tänk bara om man som större biodlare och företagare skulle tvingas använda Carnica i 5-6-700 samhällen bara för att några tror att det bara finns Carnica i Stockholm.
Det skulle förstås bli KAOS!! Bin som kokar, totalt ohanterliga i rationella kupor och driftformer, bin som svärmar i tid och otid, avkommor som är på gränsen till livsfarliga i nästa generation.
Bin som svärmar och drar iväg sprider mera gener är långt flygande drönare. I teorin kan de säkert flyga 5 km, men frågan är om det är realistiskt.
Över vatten på en del renparningsplatser är det bara några få km men vinden ser till att de inte kan flyga över.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 27 okt-11 kl 14:37 »
Låt oss säga att jag struntar i vad "grannarna" har för bin. Är det för kallt här för italienska bin? Jag har läst att de är lite kinkiga med kyla.

Lindell

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 okt-11 kl 15:01 »
Det finns Italienska bin längre norröver som mår bra.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #30 skrivet: 27 okt-11 kl 15:52 »
Fru K eftersom du ställde frågan visar att du är en bit på rätt väg  ;)

Det är klart att du kan ha vilka bin du vill !

Har du ingen som bedriver drottning odling i din omgivning så spelar det ingen roll.. . . MEN .. ..

Det kommer säkert en dag när du själv vill prova dej på att dra upp en egen fri parade drottning , göra avläggare då kommer det att spela roll vad du har för bin i din omgivning , för dej och alla andra  ;)

Har du dessutom en drottning odlare i närheten spolierar dennes avels arbete , bättre att du får material i från denne , är den vettig så brukar man få rabatt eller rent av grattis.

Bästa sätt är att höra med den närmaste föreningen + de kan även hjälpa till med annat .

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sanntos

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 okt-11 kl 16:48 »
Över vatten på en del renparningsplatser är det bara några få km men vinden ser till att de inte kan flyga över.

Det är inte vinden, hade det varit det hade de flugit över när det är kav lugnt, vilket det är ett par gånger per sommar. Bina vill helt enkelt inte flyga över vatten.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 27 okt-11 kl 16:52 »
Vissa skriver att Krainerbin är lite argare än övriga sorter medan andra skriver att de har lugnt temperament. Vad tycker ni?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #33 skrivet: 27 okt-11 kl 18:13 »
Här kommer bi odlandet in, om man väljer att premiera vissa egenskaper så blir de mer dominant hos de bin som kommer efter , seriösa drottning odlare försöker avla bort de egenskaper som inte är önskvärda.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #34 skrivet: 27 okt-11 kl 18:20 »
Vissa skriver att Krainerbin är lite argare än övriga sorter medan andra skriver att de har lugnt temperament. Vad tycker ni?
Jag tvivlar på att du kan få något objektivt svar för det är väldigt få som haft möjlighet att prova ett bredare och bra avelsmaterial av mer än en ras.

Jag är övertygad att vilken ras som helst kommer att fungera fint för dig så länge du kontinuerligt köper in ett bra avelsmaterial.

Räkna med att bina byter ut sin drottning själva senast på tredje året och har du otur kan de byta två gånger på en sommar och i varje byte halveras de inköpta generna och egenskaperna och övergår till traktens blandning. Med varroans intåg så finns inga vilda bin kvar i traktens blandning utan det är biodlarna som själva skapar den.

En del föreningar ordnar drottningodlingskurser och håller sig med ett fint avelsmaterial som medlemmarna får del av, det är ett bra sätt att få en homogenare ras inom ett område.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #35 skrivet: 27 okt-11 kl 18:27 »
...Olof skrev tidigare att hans bin hade blivit utblandade med gula bin och att närmaste biodlare fanns 7,5 km bort.
Jag bor dock på landet där det handlar nästan om km till grannarna.  ;)
Nej, missförstånd. Här finns minst 3 andra biodlare på närmare avstånd och jag känner till 200-250 samhällen som står närmare, alla med bin av buckfasttyp. Trots det slog det gula igenom just den veckan i maj.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 27 okt-11 kl 18:41 »
Om man är nybörjare så är det viktigaste att man få tag i SNÄLLA bin.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 okt-11 kl 19:03 »
Håller med Edward. Arga bin är inte roliga.
Vi har ett par dussin samhällen varav hälften Buckfast och hälften Ligustica.
Huvuddelen har rasparade unga drottningar från olika seriösa leverantörer.
Ska man säga något generellt så kanske Ligustica är lite "snällare" men det finns verkligen undantag åt båda hållen.

Många pratar om väder, tid på dagen etc etc men min erfarenhet är att det är det individuella samhället som har ett visst lynne.
Därför kan man säkert ha otur att få tag på en drottning som ger ilsken avkomma oavsett ras.

Sedan är det som Sten-Åke skriver redan vilda västern därute, och många reggar inte ens sina samhällen hos bitillsynsmannen, så befinner man sig inte vid en parningsstation som Hallands Väderö eller liknande så är det lika bra att välja själv.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 27 okt-11 kl 19:08 »
Då får jag hoppas att ingen blivande biodlare i Strängnästrakten läser den här tråden och tar till sig sådana råd. Bara för att det råder anarki i Stockholm behöver det inte göra det överallt.

Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 27 okt-11 kl 19:21 »
Tänk på alla de flera hundratals kupor som transporteras runt på släp och lastbilar för pollinering på flera olika platser runt om i landet.
I södra sverige är det runt +1.000 kupor som flyttas runt till flera olika platser under en sässong.

Har de samma ras som alla andra i området?                       Så klart inte.
Har de blivit besiktigade av tillsyningsman mellan flyttarna?  Det skulle inte vara rimligt omräknat i resurser/tid/kostnader t o m för SJV.
Är de här drönarna mindre kåta än andra drönare?               Sannolikt inte ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser