Om det finns Nordiska i norr och Buckfast i öster, Carnica i väster och Italienska i söder. Vad väljer du? För så ser det ju ut på en del platser.
Det fanns Carnica öar i Stockholm. Det kom hit flera stora Buckfast odlare, inte tänkte de på att det fanns andra bin. Räknat i antal bin är Buckfast större än Carnica här, men antalet biodlare med Carnica är flera.
Det är en så förlegad syn att tro att det måste vara flera mil mellan bigårdarna. Var du än sätter ner foten är det någon viktigpetter som skriker och gnäller.
Jag skäms inte att säga att jag skiter fullständigt i vad andra har för bin och satsar på någonting som fungerar för mig i min verksamhet. Man får bygga verksamheten så att den fungerar oavsett biras.
Det går ändå inte att bedriva drottningodling i en del bigårdar pga av det finns olika biraser runt om. Det ser inte ut som många lyckligt ovetande tror utan det är en riktigt j@a soppa där ute.
Våra organisationer lär ut en massa direktiv som i praktiken har försatts ur spel för massor av år sedan, många av de där gamlingarna lever än och därför lever detta kvar.
Tänk bara om man som större biodlare och företagare skulle tvingas använda Carnica i 5-6-700 samhällen bara för att några tror att det bara finns Carnica i Stockholm.
Det skulle förstås bli KAOS!! Bin som kokar, totalt ohanterliga i rationella kupor och driftformer, bin som svärmar i tid och otid, avkommor som är på gränsen till livsfarliga i nästa generation.
Bin som svärmar och drar iväg sprider mera gener är långt flygande drönare. I teorin kan de säkert flyga 5 km, men frågan är om det är realistiskt.
Över vatten på en del renparningsplatser är det bara några få km men vinden ser till att de inte kan flyga över.