Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken bi sort i Uppsala trakten?  (läst 9379 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vilken bi sort i Uppsala trakten?
« Svar #40 skrivet: 27 okt-11 kl 19:34 »
Jag tycker nog att ni i stockholmtrakten har de bin som ni förtjänar.

Om jag blickar tillbaka 30 år när jag hängde med min morfar i hans biodling så har har det hänt väldigt mycket här i Mellanskåne. Då rådde här den anarki här som du beskriver att ni har i Stockholm nu.

Lindell

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 27 okt-11 kl 19:38 »
Jag har snälla bin nu, hela sässongen har jag haft Åke Ferms Buckfast i Bromma. De kan jag jobba med i vanliga kläder.

Pamp

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 27 okt-11 kl 19:55 »
Vi har både gula och buckfast i våran föreningsbigård och bägge är jätte snälla.Bägge sorter är shortsbin :D
Dom gula har gett större skörd än buckfast.

Pamp

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 27 okt-11 kl 20:01 »
Låt oss säga att jag struntar i vad "grannarna" har för bin. Är det för kallt här för italienska bin? Jag har läst att de är lite kinkiga med kyla.

Vilka blommor ger nektar när det är kyligt ?
Ute och flyga när det är kallt och inte hitta nektar det måste bli förlust i kupan !

Fru Kall

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 27 okt-11 kl 20:56 »
Vilka blommor ger nektar när det är kyligt ?
Ute och flyga när det är kallt och inte hitta nektar det måste bli förlust i kupan !

Tussilago? Inte vet jag.  ::) Jag läste bara att det var en negativ egenskap med de gula bina.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 27 okt-11 kl 21:02 »
Nej, missförstånd. Här finns minst 3 andra biodlare på närmare avstånd och jag känner till 200-250 samhällen som står närmare, alla med bin av buckfasttyp. Trots det slog det gula igenom just den veckan i maj.

Menar du att det kan ha varit någon kedjereaktion (den parade sig med den som hade parat sig med den...)? Eller att det kanske fanns/finns vilda gula bin i närheten? Eller någon med gula bin som inte är registrerad?

Fru Kall

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 27 okt-11 kl 21:03 »
Sten-Åke, vilken bra hemsida du har!  :D

Gideon i Roslagen

« Svar #47 skrivet: 27 okt-11 kl 21:51 »
Rent genetiskt så är det så att den gula färgen är dominant. Så det behövs inte att det finns några gula bin i närheten utan det räcker med att det finns anlag till gult från drottning o även drönare. Stickan förklarade detta med anlag på Carnica bloggen för ett tag sedan.
Låt oss göra klart en gång för alla: Om man korsar bastardbin med bastardbin så får man just... bastardbin.
Här i Roslagen där Sten Åke gillar att para sina bin så är just detta med korsningsbin minst lika vanligt som i Stockholm och varje år så gör jag drönaravläggare för friparning av mina drottningar och naturligtvis också för mina goda grannars drottningar. Genom att göra detta år efter år så förbättrar binas egenskaper allt eftersom.  Så även om det till en del är bastardbin som släpper till drönarna så är det utvalda bastarder tillsammans med renrasiga testade dito. Jag har de senaste åren sålt många avläggare som hamnat lite runt om här i Roslagen och jag har inte fått några protester om humöret på dom.
Låt oss konstatera en annan sak: I Tyskland/Österrike så är 95% av biodlarna Carnica odlare. Om inte "gnällspikarna" här i Sverige  klarar av att odla Carnica bin så tyder del väl ändå på bristande kompetens hos "gnällspikarna" här i Sverige när det nu är samma bin vi odlar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #48 skrivet: 27 okt-11 kl 22:03 »
Menar du att det kan ha varit någon kedjereaktion (den parade sig med den som hade parat sig med den...)? Eller att det kanske fanns/finns vilda gula bin i närheten? Eller någon med gula bin som inte är registrerad?
Nej, det är inget konstigt mer än att just vid parningarna omkring den 25:e maj har det varit drönare med gula anlag som dominerat luftrummet och närmsta (kända) uppställningsplats med gula finns rätt långt bort. Jag tror det beror på att de gula är något tidigare igång på våren med drönare, dessutom var det väldigt bra väder då så de kan ha flugit längre än vanligt, men något säkert svar har jag inte. Både vid parningarna tidigare och senare har arbetsbina istället blivit lika det samhälle drottningen odlats från. Jag ville mest visa på att drönare befolkar en väldigt stort område och det är få ställen i bebyggda trakter som det inte finns andra biodlare inom det området.

Det är produktionsdrottningar i samhällen jag tar fram, inte avelsdrottningar, så eftersom mina "gula" bin är mycket snälla så är jag glad om de övervintrar bra.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #49 skrivet: 27 okt-11 kl 22:28 »
Många pratar om väder, tid på dagen etc etc men min erfarenhet är att det är det individuella samhället som har ett visst lynne.

Ja till en viss del , fast om du har ett samhälle fult med >:D så är det bättre att huvud delen är ut och flyger än att alla är hemma och grininga  ;D

Det är lättare att handskas men 20-30´unga och vakt bin än 80 tusen som är hemma och griniga pga dåligt väder . ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Pamp

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 27 okt-11 kl 22:51 »
Tussilago? Inte vet jag.  ::) Jag läste bara att det var en negativ egenskap med de gula bina.

Man skall inte tro på allt som skrivs.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser