Menar du att det kan ha varit någon kedjereaktion (den parade sig med den som hade parat sig med den...)? Eller att det kanske fanns/finns vilda gula bin i närheten? Eller någon med gula bin som inte är registrerad?
Nej, det är inget konstigt mer än att just vid parningarna omkring den 25:e maj har det varit drönare med gula anlag som dominerat luftrummet och närmsta (kända) uppställningsplats med gula finns rätt långt bort. Jag tror det beror på att de gula är något tidigare igång på våren med drönare, dessutom var det väldigt bra väder då så de kan ha flugit längre än vanligt, men något säkert svar har jag inte. Både vid parningarna tidigare och senare har arbetsbina istället blivit lika det samhälle drottningen odlats från. Jag ville mest visa på att drönare befolkar en väldigt stort område och det är få ställen i bebyggda trakter som det inte finns andra biodlare inom det området.
Det är produktionsdrottningar i samhällen jag tar fram, inte avelsdrottningar, så eftersom mina "gula" bin är mycket snälla så är jag glad om de övervintrar bra.