Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jofurex ??  (läst 2112 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Jofurex ??
« skrivet: 25 okt-11 kl 21:39 »
I boken våra fjäderfän av Nils Olsson från 1954
Så ståre att folk använde sig av Jofurex när dom skulle bekämpa dom röda..
Har försökt googla men hittar inte ett jotta..
Nån som vet vad det är för något??

/Kvalsterstein
You want some..Come get some

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Jofurex ??
« Svar #1 skrivet: 25 okt-11 kl 22:00 »
Möjligen missminner jag mig, men jag har för mig att det var någon slags kreosotpreparat.

Förmodligen mycket förbjudet numera.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 25 okt-11 kl 22:09 »
Aha ..
I Uk använde man Creseole tror ja de stavas.
Vilket var ett mycket effektivt vapen mot dom röda..
Var en slags träolja typ..
Men tack för hjälpen nu vet ja..
Skit då..

/Kvalsterstein

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 okt-11 kl 23:23 »
Aha ..
I Uk använde man Creseole tror ja de stavas.
Vilket var ett mycket effektivt vapen mot dom röda..
Var en slags träolja typ..
Men tack för hjälpen nu vet ja..
Skit då..

/Kvalsterstein
Det är kreosot du tänker på... Räknas som miljöfarligt i Sverige som har kommit lite längre i sin kemikalielagstiftning än England. Det är därför jag inte tycker att alla engelska bekämpningsmedel till höns är så bra. Det finns helt enkelt massor med farliga kemikalier i UK som är tillåtna och säljs till privatpersoner  i "vanliga affärer" som inte är tillåtna i Sverige.

Bara för att det står OK till höns  på ett preparat från UK innebär det inte att det är ofarligt, tyvärr  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

SannaF

• -
« Svar #4 skrivet: 26 okt-11 kl 06:08 »
Nää, att tänka på miljön är ju än viktigare än att döda röda.
Trist när länder inte hänger med i miljötänket  :-X
Mot nya äventyr!

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 okt-11 kl 08:46 »
Överlag ska man nog ta uppgifter i en bok från -54 med en nypa salt.. :) I synnerhet när det gäller bekämpningsmedel..

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 26 okt-11 kl 20:16 »
Joru..
Inte fan skulle ja använda fotogen på mina hönor eller mig själv för den delen.
Eller de där joruflex bara undra va de va.
Men jag läser allt jag kan få tag på  i min förtvivlade jakt efter en lösning.

/kvalsterstein

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 26 okt-11 kl 21:11 »
Joru..
Inte fan skulle ja använda fotogen på mina hönor eller mig själv för den delen.
Eller de där joruflex bara undra va de va.
Men jag läser allt jag kan få tag på  i min förtvivlade jakt efter en lösning.

/kvalsterstein
Ibland när man läser gamla böcker blir man förvånad att folk & fä överlevde i sådan utsträckning som dom ändå gjorde. Man har lärt sig en del om kemi och medicin sedan 1948 då Paul Hermann Müller fick Nobelpriset i Medicin för sin upptäckt av det för människan helt ofarliga bekämpningsmedlet DDT  ::)

(Bland annat att Müller förmodligen inte borde tilldelats Nobelpris för den uppfinningen....)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

SannaF

• -
« Svar #8 skrivet: 26 okt-11 kl 22:56 »
Nu spånar jag men om man tittar på hästar så drabbas de mycket lättare av parasiter om de inte har ett starkt immunförsvar,
Kanske du ska försöka läsa in dig på mineraler och vitaminer som kan främja hönsens motståndskraft och där med kommer kvalstren försvinna av sig självt till sist?
Som ett exempel så får hästarna mycket lättare pälsätare om de inte har tillräckligt med svavel i kroppen.

Jag tänker på att trots att du har det renaste hönshuset i världen så har du tydligen kvar kvalstren, då har du ju testat det. Kanske det finns en annan väg att gå?
Mot nya äventyr!

johe71

« Svar #9 skrivet: 27 okt-11 kl 08:37 »
Jag tänker på att trots att du har det renaste hönshuset i världen så har du tydligen kvar kvalstren, då har du ju testat det. Kanske det finns en annan väg att gå?

ett rent hönshus räcker inte.... om målet är att man inte ska få några som helst kvalster/löss etc på sina höns så finns det nog bara en väg att gå.... ha ett ordentligt byggt hönshus, inga som helst möjligheter för ens en enda liten mus att ta sig in, ha hönsen inomhus 100% av tiden och ha en hygiengräns (dvs ett extra rum utanför hönshuset) där man byter kläder och skor innan man går in i hönshuset ... då kanske man kan lyckas under en längre tidperiod...

annars får man väl lyssna på SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och acceptera verkligheten som den ser ut "Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk."

en intressant fråga är frågan om hur stora mängder av allsköns olika kemiska bekämpningsmedel påverkar immunförsvaret hos hönsen... det kanske är så att det påverkar negativt så att hönsen blir mer mottagliga för båda nya parasiter och även andra sjukdomar om man bekämpar för mycket?

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser