Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knasig Wyandottehöna eller sen tupp?  (läst 2454 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Knasig Wyandottehöna eller sen tupp?
« skrivet: 25 okt-11 kl 22:25 »
Jag har en grupp stora Wyandotte på 17 veckor, och en av hönorna förbryllar mig lite...

Hon har "normalkam" (alltså vanlig enkel kam, ingen rosenkam) och rejäla slör. Ingen av de andra har slör, inte ens tupparna. De två tupparna började gala för 1 och 2 veckor sedan, och det syns verkligen att de två är tuppar - har gjort sedan de var runt 6-7veckor.

Den här hönan är dock lite konstig och förbryllar mig... är kammen sammankopplad med slöret på nåt vis eller kan hon vara en tupp ändå, även om hon annars verkar vara en höna? Hennes beteende är också lite konstigt, hon "får spel" och kacklar till högt och springer sedan iväg i galen fart mitt i maten, springer rakt in i väggen ibland, hon står ofta för sig själv osv. Bör jag vara orolig, eller rent av ta bort henne? Hon har varit lite egen sedan start (fick hem dem 1 dag efter kläckning) så jag är rätt fäst vid henne... :)

Jag tänkte fota dem i morrn och lägga upp bilder här, vad ska jag fota? Jag tänkte försöka få närbild på huvudet, en helkroppsbild och en på fötterna, nåt mer jag ska ha med? (Sambon får fota medan jag håller i dem, lättast så)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Knasig Wyandottehöna eller sen tupp?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-11 kl 23:15 »
Foto på fjädrarna på ryggen framför stjärten (sadeln) och fjädrarna på halsen kan vara till god hjälp :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 26 okt-11 kl 18:58 »
Det ska jag försöka få med! Glömde ju helt bort att fota dem i dag men ska komma ihåg det i morrn. Tack!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 02 nov-11 kl 16:14 »
Så, nu har jag äntligen fått batteri i kameran så här kommer lite bilder på henne

Tillsammans med lilltuppen:

Närbild sadel på stortuppen

De andra hönorna ser ut så här t.ex:

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 02 nov-11 kl 16:28 »
Resten av gruppen har som sagt rosenkammar. Ingen har slör heler, tupparna har börjat få liiite men inte alls lika mycket som den här damen, det var därför jag undrade om det var sammankopplat på nåt vis  i och med att hon är den enda med enkelkam och slör. Hela gruppen är kläct samtidigt för 18 veckor sedan igår.

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 nov-11 kl 16:36 »
Kan det blivit en blandis? lr finns det enkelkammande wyandotte?

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 16:42 »
Kan det blivit en blandis? lr finns det enkelkammande wyandotte?

mvh

Jag skulle säga det samma, kan du ta kort närmare på kam? Även ben..

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 nov-11 kl 16:45 »
Verkar som singelkam kan dyka upp i wyandotte, vad jag förstår ska man ej avla på tuppar med singelkam. 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 nov-11 kl 16:50 »
http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?pid=6040612

Kolla denna länken! Jag tror din är en höna! Så nu har jag bombat dig och din tråd nu får jag gå ut och mocka :D

mvh

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 02 nov-11 kl 18:06 »
Enkelkam kan komma ibland har ngt att göra med framavlingen av rasen för längesedan.'
Har jag fått förklarat.
Hedemorahöns

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 03 nov-11 kl 07:26 »
Precis som det sägs i tråden förekommer det med enkelkam hos Wyandotte, det finns även uppgifter om att dessa individer ska vara mer fertila än de med rosenkam... om det stämmer eller ej vet jag dock inte.

Hon känns ju verkligen som en höna, både i beteende, personlighet och till utseendet - förutom det här med slören då som ställde till det för mig. Jag får nog helt enkelt anta att stort slör så tidigt i jämförelse med de andra har att göra med att hon har enkelkam. Hon är en himla rolig höna i alla fall, även om hon är lite skyggare än resten.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 nov-11 kl 08:14 »
Väldigt vacker höna tycker jag. Din enkelkamhöna kunde gärna få bo hos mig då jag bara har hönor i min flock. Hon bör som sagt inte användas i avel.

Jag kläckte fram 4st kycklingar av samma ras och fick två med rosenkam (en av varje kön), en tupp med enkelkam och en höna med ärtkam. Sålde de första till en som ville hålla på med avel. Enkelkamtuppen flyttade till en hushållsflock men nån rovfågel tog honom. Kvar har jag ärtkamhönan, så vacker.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser