Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktygsskaft  (läst 9935 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Verktygsskaft
« skrivet: 24 sep-06 kl 14:06 »
Jag vill veta mer om hur man skaftar om yxor släggor mm. själva tillverkningen av skaftet och hur man väljer ut bra trä till detta.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Hemikring

• Gäst
Re:Verktygsskaft
« Svar #1 skrivet: 24 sep-06 kl 15:37 »
Det där vet jag lite om (riktigt lite). Man går ut i skogen till en lämplig björk, fläker av barken i en decimeterbred remsa uppifrån och ner. Så går man hem och vilar sig.
Efter tio år reser man på sig, gäspar och går ut till björken igen. Då har den försökt läka sig genom att välla över ved över skadan, från båda håll. Man hugger loss vällveden och har två sega, starka skaft.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 24 sep-06 kl 21:04 »
Det visste jag ju redan men om man inte har tio år på sig.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 25 sep-06 kl 15:14 »
Håller man sig framme när dom hamlar askar kan man få bra skaftmaterial.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

johena

• Dalarna
några träslag...
« Svar #4 skrivet: 16 nov-06 kl 11:45 »
till verktygsskaftning är det hårda träslag som gäller, som t.ex. björk, rönn, bok, men framförallt lönn är helt fantastiskt. eftersom det är så hårt ger det betydligt mindre blåsor än andra träslag. dock är det hopplöst att bearbeta när det är torrt, så tillverka skaften i färskt tillstånd. till yxskaft och liknande är ask att föredra, men egntligen går andra hårda träslag lika bra. i hyvelsulor skall du använda vitbok, men även lönn kan vara tillräckligt hårt.

hoppas du får lite nytta av detta :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Sågaren75

SV: Verktygsskaft
« Svar #5 skrivet: 22 okt-08 kl 23:06 »
Färsk björk är det som finns här uppe antagligen använde dom tekniken som tar ett 10 tal år här, men annan björk i färskt kanske funkar eller vad tror ni?.

gopo

« Svar #6 skrivet: 23 okt-08 kl 08:16 »
Man behöver ju inte gå och göra egen svallved. När jag är ute i skogen brukar jag alltid se svallved någonstans, så det är bara att gå ut och kika! Glöm inte att fråga skogsägaren!! Det är klart att det går att prova med vanlig björk, men svallveden är dubbelt så stark.

Beroende på verktyg tar det olika lång tid med skaftningen. Jag hade en huggyxa med svensköga, det tog nog en hel förmiddag att passa in skaftet i ögat, men nu sitter det som berget. Den övriga formen gjordes på sedvanligt sätt med yxa, kniv och spånhyvel.

turlar

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 08:45 »
Vad är svallved?
För mej är svallved det samma som ytved, den ljusa veden närmast barken.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #8 skrivet: 23 okt-08 kl 08:54 »
Jag kör med ene i både handsläggor, storsläggor, sättar & klyvare mm. Segt och inte så stumt som t.ex. ek. Men sedan är det ju så att man använder det som funkar bäst av det lokala utbudet av träslag. Men ene till släggor är iallfall inte fel.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 okt-08 kl 10:07 »
Vad är svallved?

Se några inlägg längre upp. Svallved är det som trädet bildar för att valla över en skada.

gopo

« Svar #10 skrivet: 24 okt-08 kl 08:07 »
Det finns bra bilder på webbsidan "Slöjden i Skogen" för den som vill veta!

http://www.slojdeniskogen.se/materialen/svallved/

Non Profane

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 25 okt-08 kl 11:54 »
En bra amerikansk sida med bilder och info om det mesta relaterat till yxor, även skaftning.
http://www.fhwa.dot.gov/environment/Fspubs/99232823/toc.htm

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 07 nov-08 kl 10:27 »
Jag brukar gnugga med en kinesisk timmermanspenna inne i ögat på yxan. Då ser man på skaftet var det ligger an. Passningen blir mycket bättre än om man bara litar på rost och annan smuts i ögat.

Förr tjärade de alltid den färdigpassade ändan av yxstaftet och rullade det i aska innan de slog in det en sista gång och kilade. Ibland gör jag det och ibland inte. Någon gång har jag i ren desperation tagit till epoxy för att hålla kvar skaftet i ett svensköga som inte var tillräckligt konat i kiländan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

slainte

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 21 nov-08 kl 15:49 »
Till yxor och tjäcklor är det viktigt att man får själva skaftet i rätt vinkel i förhållande till eggen. Jag vill ha lätt böjda handtag till yxor eftersom det är lättare att få skärande hugg då. Det skiljer ju på skaften till klyvyxor, bilor och täljyxor. Jag kilar alltid fast handtaget och slår in en liten bit slipat rör för att låsa kilen.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sjaunja

• -
« Svar #14 skrivet: 14 dec-08 kl 21:46 »
Det är bra å passa på å ta skaftämnen när man är uppåt fjällen, det växer så långsamt där och årsringarna blir väldigt täta = hårt trä.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 07 jan-09 kl 23:08 »
Dom rönnar som växer i gammal skog intill en gran brukar ha ungefär 30 -40 blad och är hårda som f*n samt även sega hugg när du ser den barka torka om du har några på lager har du alltid bra skaft.

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser