Hur blir man genbank på myskanka då ? Måste man köpa in redan genbanks anslutna djur eller kan dom "rastypas" som genbank?
Vill man göra det enkelt för alla inblandade parter i samband med godkännandet så gör man som Grimbart skriver. Skaffar djuren från en redan etablerad och godkänd genbank (dokumenterarad härstamning via genbanksintyg) och håller endast denna ras av det aktuella djurslaget (typ höna, anka, gås). Då ska det inte vara några problem. Dispenser kan i vissa fall beviljas, men det är en hel del extra regler som ska uppfyllas och efterlevas då.
När det gäller genbanken för svensk myskanka, så skrev jag att jag tror det finns ett relativt stort mörkertal. Då menar jag att det bör finnas myskankflockar i detta land, där ingen inblandning av sentida importerade myskankor har gjorts. Yttre tecken är att de är relativt små (bortsett från könsskillnaden mellan hanar och honor) och inte klyver ut en massa färger och mönster. Svart, vitt och i enstaka fall blått - inget annat. Beroende på hur länge ni har haft dem och/eller var de kommer ifrån, kan de vara av intresse för ett bevarande. Hör av er här eller till mig, om ni tror att ni har sådana myskankor!