Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rapsfrön till höns?  (läst 4833 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
rapsfrön till höns?
« skrivet: 29 okt-11 kl 22:31 »
har fått tag i en som säljer rapsfrön 2kr/kg i 25kg säckar. ämnat för småfåglar, men är det något jag kan blanda i åt mina höns?
jag har i övrigt: korn, havre, vete, ärtor, solrosfrön samt helfoder.

tänkte just prismässigt var det ju bra, men läste någonstans att det var giftigt i större mängder, eller har ja fattat fel?
även en blind höna hittar ett korn...

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: rapsfrön till höns?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 22:40 »
jag ger det till mina pullor som del i blandning, men även hampafrön o linfrön
Västgötamor

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 22:55 »
oki :) tackar för svar. hampafrön vill ja oxå få tag i, men 5kg för 200 på granngården känns dyyyrt :(

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 29 okt-11 kl 23:31 »
För stor andel raps är negativt för ämnesomsättningen och kan ge fisksmak om man har brunvärpare. Nyare sorter innehåller mindre av ämnet som ger problemen, tror det var saponin men ids inte googla när jag surfar mobilt.

Med rybskaka är riktlinjen för de flesta djurslag max 6%. Mina sussex äter det gärna och det har inte gett firresmak när jag blandat ca 5%.
//Lina

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-11 kl 23:35 »
Vem ær det som sæljer rapsfrøn før två kr kilot? Jag skulle gærna testa det!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #5 skrivet: 29 okt-11 kl 23:47 »
tack, jag har dv kochin, silkes och sussex. Tar hem någon säck å provar, annars får väl ute fåglarna äta det :)
annons finns ute på blocket, västernorrlands län, härnösand bor de i.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 13:16 »
har fått tag i en som säljer rapsfrön 2kr/kg i 25kg säckar. ämnat för småfåglar, men är det något jag kan blanda i åt mina höns?
tänkte just prismässigt var det ju bra, men läste någonstans att det var giftigt i större mängder, eller har ja fattat fel?

Som Lina skrev så ska givan av rapsfrö inte vara över 5% av det totala matintaget per dag för hönan.
För mycket rapsfrö ger sköldkörtel förstoring på höns! klart dåligt för hönan :-\
leverproblem och diarre..

Rapsfrö kan också göra så att äggulan från brunvärpande höns smakar illa (fisksmak).
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122214.msg1113010#msg1113010
« Senast ändrad: 03 nov-11 kl 10:09 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser