Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga på redan befintlig betongplatta?  (läst 6111 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Bygga på redan befintlig betongplatta?
« skrivet: 02 nov-11 kl 21:23 »
Har en gammal betongplatta i fruktträdgården som jag ev. tänkte göra i ordning och bygga ett litet hönshus/förråd eller liknande på någon gång. Hur gör man lämpligen det? Alltså hur "sätter man ihop" huset med plattan. Tänkte ju använda plattan som golv som ni säkert förstår.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rosten

• Närke
SV: Bygga på redan befintlig betongplatta?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 19:22 »
Lägg sylllpapp i botten, borra hål i plattan och knacka ner expanderade bultar.
Borra hål i syllen och skruva fast den.
Sen är det bara att bygga

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 19:59 »
Lägg sylllpapp i botten, borra hål i plattan och knacka ner expanderade bultar.
Borra hål i syllen och skruva fast den.
Sen är det bara att bygga
Eller enklare: Lägg ut syllen på plats, borra genom syll och platta och slå i expanderspik?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

JOW

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 20:25 »
Eller enklare: Lägg ut syllen på plats, borra genom syll och platta och slå i expanderspik?

Fast glöm inte pappen eller cellplastremsa mellan platta och syll...

Temeriaire

• Småland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 20:28 »
Fast glöm inte pappen eller cellplastremsa mellan platta och syll...
Sant. Glömde :-[

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 nov-11 kl 22:32 »
Åhå, det lät ju inte så svårt, tack :D. Om jag skulle vilja lägga finare golv sen, plattor an nåt slag eller då, hur gör jag då? Vad skall jag ha för tätskikt under?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 09 nov-11 kl 06:57 »
Om du menar typ klinker så finns det ingen orsak att ha något tätskikt under när det gäller en enklare byggnad som ett förråd. Det är bara att klinkra på!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 09 nov-11 kl 08:34 »
Hur hög är betongplattan jämfört med omkringliggande mark? Jag skulle inte lägga syllen direkt på betongplattan om den är låg, då skulle jag mura upp en grundmur först. Att ha betong de nedersta decimeterna av väggen är dessutom en stor fördel om man ska använda byggnaden som hönshus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 nov-11 kl 12:00 »
Ja, jag kom på det. Den ligger typ i markhöjd, så tänkte köra ett varv med lekablock först och putsa dem.

Ylven: nähä, men är det inte risk att det spricker upp då, om det blir fuktigt och kanske minusgrader etc..?

JOW

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 nov-11 kl 12:26 »
Fast varför klinker i ett hönshus...? Det blir ju bara väldigt halt. Betongen funkar bättre som golv.

Temeriaire

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 nov-11 kl 12:27 »
Ja, jag kom på det. Den ligger typ i markhöjd, så tänkte köra ett varv med lekablock först och putsa dem.

Ylven: nähä, men är det inte risk att det spricker upp då, om det blir fuktigt och kanske minusgrader etc..?
Jag fick höra av en plattsättare att när man kaklar utemiljöer som inte är frostfria så ska man stryka fix på både kakelplattan och underlaget, detta för att det inte ska bli luftbubblor som kan fyllas med vatten och sen spränga loss plattorna när det fryser.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-11 kl 11:12 »
Jaha, okej - tack :) . Jo, tar man blankt kakel typ så blir det ju halt, men jag tänkte mig något med lite ruffare yta i så fall. Men det är väl både billigare och enklare att hälla på ny, jämn betong som golv. Eller funkar flytspackel? Kan man måla när plattan ligger direkt på marken eller släpper färgen då?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 nov-11 kl 19:34 »
Men om jag nu skall använda plattan som golv, hur skall jag då förhindra att det kommer upp fukt från plattan? Kan inte vara mycket till dränering kvar under om det någonsin varit någon.. Skall jag dränera runt plattan? Eller finns det något man kan måla med som inte lossnar av fukt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 18 nov-11 kl 06:30 »
Bättre än att förhindra att fukt tränger upp är att se till att fukten kan ventileras bort. Och om du sätter på bra hängrännor och stuprör och leder bort vattnet från huset, så bör fuktproblemen bli minimala. Om du dessutom ser till att inte ha jord och växtlighet precis intill grunden så minskar du risken ytterligare.

Att dränera på riktigt är orimligt dyrt för ett uthus, med relativt enkla och billiga medel kan man se till att få ett bra resultat i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 nov-11 kl 16:35 »
Ja, det är ju sant. Det tänkte jag naturligtvis göra, men tänkte inte på att det ju även bidrar till att hålla själva plattan torr :-[. Tack! :). Nu känner jag mig säker nog att sätta igång så fort det finns tid och kraft någon gång nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser