Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvsugen  (läst 2306 gånger)

jillnordh

• Gäst
Ruvsugen
« skrivet: 04 nov-11 kl 11:04 »
Har en höna som verkar ha lagd sig för att ruva idag.... ??? Kan hon verkligen få fram kycklingar denna tid på året nu när jag nu dragit ner på värmen hos mina hedemora höns? Hade ju tänkt att dom skulle få vila lite i vinter inför nästa sommar... Har förstått att det är bra med vinter vila...

jillnordh

• Gäst
SV: Ruvsugen
« Svar #1 skrivet: 04 nov-11 kl 12:34 »
Liten bild av hönan...  :) Farlig blixt men ändå söt va?!?!?!  ::)

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 nov-11 kl 12:41 »
Hönor ruvar året om. Det är nog inget farligt för kycklingarna när dom har höns mamma med sej,, då skyddar hon dom från kylan  o:) (:)
Men det kan vara värre med befruktning, så hoppas inte på för mycket  :-\

Mvh David

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 23:02 »
Hon lämnade redet redan dagen efter och lika bra var det, hade ju tänkt att dra ner på värmen och låta mina hönor vila...
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 10 nov-11 kl 08:17 »
Jag har en som ruvar för fullt, hoppas bara att hon kläcker fram kycklingarna innan den riktiga kylan sätter in, nu är här ju närapå sommarvärme.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 27 dec-11 kl 12:25 »
En uppdatering, hönan som ruvade kläckte fram 4 kycklingar 1:a Advent och idag fann jag en höna med 16(!!!) nykläckta kycklingar ute i fårhagen. Hönan hade hittat ett avskilt gömme i fårens vindskydd och ruvat fram sin kull där. Inte illa med 16 st, det är ovanligt med så många även under de bästa sommarförhållandena. Nu är de inflyttade i hönshuset med mat, vatten och värmelampa som extra säkerhet, de har lite svårt att få plats under sin mamma.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 dec-11 kl 12:27 »
Grattis  ;D alltid kul med små.. Dessutom är det ju Candle varmt nu.. Iaf här  :)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 27 dec-11 kl 21:27 »
Jag har en silke som ligger nu men hon får ligga.Däremot inga kycklingar..
Men ju mer dom vill ruva desto gladare blir jag eftersom dom får vila sina äggledare..
Så jag ska aldrig mer bråka med Gittan,Maggan eller Babs när dom ska sätta igång..=)

/Majsan
You want some..Come get some

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 28 dec-11 kl 00:47 »
Tycker mer synd om mina hönor när de ligger o ligger och inte får något. Har haft en höna en gång som höll på o ruva ihjäl sig.  :-\ Hon började bli blek, magra av. Den dag hon gav upp satt hon helt slut och vinglig, fick tvångsmata i henne saker. Hon kvicknade sedan till.

De vilar ju äggledarna när de har bollar med. ;D Då får de först 3 veckors semester ruvande sedan kan ju många hålla upp i ca 8-10 veckor till. ;D

Annette, grattis till bollarna! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 28 dec-11 kl 10:09 »

Annette, grattis till bollarna! ;D
Tack. Tänk att hon fick ligga ifred för både räv och andra rovdjur, och att inte fåren trampade sönder äggen då de låg helt oskyddade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser