Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om verkstaden.  (läst 21785 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Bygga om verkstaden.
« Svar #40 skrivet: 22 sep-12 kl 08:08 »
Jag skriver inte så mycket i sådana här trådar för jag vill inte "klottra" ner dem. Det är så fint för andra som upptäcker dem att bara kunna läsa inläggen och se bilder utan att det är en massa "prat" däremellan som det ofta blir. Sen vill jag heller inte tjata på någon som det går trögt för då jag själv upplever sånt som `sten på börda` :)

Jag tycker dina trådar och andras där man får se praktiskt arbete är roliga att följa för inspiration :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 22 sep-12 kl 09:03 »
Vet inte hur det är för andra, men jag tenderar att ibland glömma trådar jag läst i om jag inte "prenumererar" på dem.
Så ibland går det några månader, så dyker det upp i högerspalten och "ja just ja, den tråden var ju intressant!"
Är lite avundsjuk på din verkstad, kan ju inte bygga egen innan jag hittat ett ställe att slå mej ner.
Det där med plats är ju relativt, på motorklubben jag var inblandad i förut hade vi rutor på 3x6m var, och där renoverades vid ett tillfälle en bonneville, en chev-48, en Challenger och jag byggde snikrod. Så stora ytr är inte allt, men jag håller med om att det underlättar!
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

andtol

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 sep-12 kl 09:35 »
Så jag har helt enklet övergett Alternativ och finns numera på Byggla.se. Ett forum som jag förmodligen också kommer att överge inom en snar framtid pga att ägarna inte lägger ner den tiden som man borde göra för att få ett aktivt forum

Byggla är väl Byggmax?

Hur upplever du Byggahus forum? Är det något att ha? När man söker på något byggrelaterat så hamnar man ofta där.

Alternativ har både sina svackor och fördelar. Jag tycker fortfarande fördelarna är större. Dina projekt ryms här också. Men jag förstår att du tvekar på tiden...

Existens!

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 22 sep-12 kl 10:03 »
Nej, men visst vill man att någon ska kommentera. Det är ju delvis därför man lägger upp en byggtråd. Säger ingen ett knäpp så spelar det ju ingen roll att bilderna är visade 220 gånger.
Det är ju när det går trögt och tungt som man behöver dialogen.

Neon Knight

• -
« Svar #44 skrivet: 22 sep-12 kl 10:11 »
Hur upplever du Byggahus forum? Är det något att ha? När man söker på något byggrelaterat så hamnar man ofta där.

Helt klart Sveriges bästa byggforum. Byggmax forum är det väl ingen som läser?

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 22 sep-12 kl 13:05 »
Byggla är väl Byggmax?

Alternativ har både sina svackor och fördelar. Jag tycker fortfarande fördelarna är större. Dina projekt ryms här också. Men jag förstår att du tvekar på tiden...
Jag är på väg till "Bygga hus" för att det är ett mera levande forum är Byggla.

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 22 sep-12 kl 13:08 »
Nej, men visst vill man att någon ska kommentera. Det är ju delvis därför man lägger upp en byggtråd. Säger ingen ett knäpp så spelar det ju ingen roll att bilderna är visade 220 gånger.
Det är ju när det går trögt och tungt som man behöver dialogen.
Exakt!
När man får mycket respons så är det roligare att gå ut och fortsätta slitgörat.
För att man vet att man får en extra putt på kvällen som gör att man orkar fortsätta när det känns tungt och går trögt.

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 22 sep-12 kl 13:12 »
Helt klart Sveriges bästa byggforum. Byggmax forum är det väl ingen som läser?
Byggla skulle kunna vara ett av dom ledande forumen om Byggmax jobbade på det.
Vilket man lovade att man skulle göra för ett år sedan.
Men inget händer så sakta sakta dör forumet ut.

Lite synd eftersom man har tävlingar där man kan vinna pengar (presentkort) vilket alltid är välkommet. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #48 skrivet: 18 feb-17 kl 12:46 »
Hittade denna gamla tråd som jag skrivit för flera år sedan.
Kan vara lite kul att kolla på hur det blev till slut för er som inte orkar kolla igenom hela tråden.
Verkstaden som den såg ut när vi köpte den.
Stora buskar och små fönster.

Buskarna borttagna.

Dom begagnade treglasfönstren som köptes för 100:- styck är monterade.

Nymålat och en stödmur med begagnade knäckstenar från Blocket.

Invändigt så såg det ut så här från början.

Dom 50 kvadratmeterna blev ju snabbt för litet. Så bakom väggen finns 35 kvadratmeter kallgarage.
Vi rev helt enkelt väggen för att varmisolera den delen också. Vilket visade sig bli betydligt mera jobb än vad vi trodde.
Då råttor och möss hade ätit upp halva väggarna i varmdelen. Samt att varmdel och kalldel som är två olika byggnader från början inte stod mitt för varandra och inte hade samma takhöjd.
Något som vi inte mätte på innan vi rev.

Men till slut så blev det bra. Dock så blev även 85 kvadratmeter för litet till slut.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #49 skrivet: 18 feb-17 kl 12:54 »
Det kvittar nog hur stort man har, det blir ändå för litet till slut

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 18 feb-17 kl 13:19 »
Det kvittar nog hur stort man har, det blir ändå för litet till slut

Så kan det vara men oftast så är det ägaren som gör det för litet genom att förvara saker i verkstaden som borde vara i ett kallföråd istället.
Vilket innebär att många verkstäder ser ut som soptippar efter en stund.

I min nya verkstad så förvarar jag exempelvis pallbockar långt upp i luften. Har 8 stycken men använder sällan mer än max 4.
Så när jag skall ha dom så plockar jag ner dom och när jag inte använder dom så åker dom upp på hyllan igen.

Har mycket verktyg upphängd på verktygstavlor istället för slängda överallt. Då får man en överblick på vad man äger.
Samt att det går fort att laga saker när man slipper springa runt och leta efter saker.

Alla mina snickarverktyg och elmaskiner förvarar jag i en stor låda köpt begagnad på Blocket. Jula säljer dom.

Pettson2

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 18 feb-17 kl 13:53 »
Hej Rosten!

Jag vill tacka dig för en informativ och intressant tråd. Upptäckte den först idag.
Precis som du gillar jag ordning och reda. Gillar inte heller när det är kaos i verkstaden.
Tyvärr har jag inte ekonomi till ett liknande stort bygge. Men håller fullkomligt med om att utrymmet kan aldrig bli för stort.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 18 feb-17 kl 14:00 »
Hej Rosten!

Jag vill tacka dig för en informativ och intressant tråd. Upptäckte den först idag.
Precis som du gillar jag ordning och reda. Gillar inte heller när det är kaos i verkstaden.
Tyvärr har jag inte ekonomi till ett liknande stort bygge. Men håller fullkomligt med om att utrymmet kan aldrig bli för stort.

I mitt fall så köpte jag första kåken 1989.
Så det tog 28 år innan det blev som det blev.
28 år av ständig brist på pengar och brist på verktyg/maskiner.
Men till slut så har man äntligen börjat reda upp sig i livet vid 53 år ålder.

Har köpt dåliga kåkar och renoverat dom själv. Sedan sålt och köpt en ny dålig kåk och renoverat.
Man gör någon krona i vinst varje gång man säljer.

andtol

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 18 feb-17 kl 16:34 »
Fint bygge Rosten!

TL

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 18 feb-17 kl 19:19 »
Fint jobbat Rosten   :D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Vitis

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 18 feb-17 kl 20:58 »
Riktigt bra! Kul att se slutresultatet!  :)

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 24 feb-17 kl 07:14 »
Tackar för alla snälla inlägg!

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser