Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga nytt tegeltak PÅ befintligt plåttak?  (läst 5026 gånger)

Erel

• Blekinge
Lägga nytt tegeltak PÅ befintligt plåttak?
« skrivet: 07 nov-11 kl 17:12 »
Funderar alltså på att använda plåttaket som underlagstak istället för takpapp. Det är ett falsat plåttak och ligger alltså redan tätt mot taksponten.

Vad tror ni? Är det möjligt att skruva/spika strö-och bärläkt genom plåten och sen tegelpannor på det? Skulle vara skönt att slippa riva ner det, lägga papp osv.

JOW

• Värmland
SV: Lägga nytt tegeltak PÅ befintligt plåttak?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 17:25 »
Falsad plåt är ju snyggt och "äkta". Varför tegel?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 17:38 »
Håller med JOW, men om du nu ska ha tegel så måste det ju vara optimalt att spika strö- och bärläkt ovanpå det befintliga taket.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

JOW

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 18:11 »
För att lägga tegel, som är betydligt tyngre än plåt, så måste du kontrollera att takstolarna klarar den ökade lasten. Om det är ganska klena bjälkar och c/c 120 så skulle jag fundera ett varv till.

Erel

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 07 nov-11 kl 18:54 »
Ja, det är snyggt med ett falsat plåttak, men det är slitet, lappat och allt möjligt..
Det har en gång i tiden varit tegelpannor och det är ett 100år gammalt timmerhus så det ska nog gå. Ska kolla c/c avståndet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser