Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda kaninskinn - fattar inte trots jag försökt läsa gamla trådar. =/  (läst 8134 gånger)

SannaF

• -
Det är dax för höstslakten och jag vill öva mig i att bereda skinnen.

Skulle någon supervänlig själ vilja ta mig igenom hela processen från det att jag har flått kaninen till det att skinnet är redo att sys till tofflor/vantar eller vad det nu blir av det.

Jag har läst nånstans att man kan frysa skinnen istället för att salta dem, hur länge i frysen i så fall? Och ska de tinas innan de börjar bearbetas?
Jag vill inte använda hjärna men i övrigt så naturligt som möjligt (förstås)

Tack snälla snälla på förhand!  :-*

Ps. Hade gärna varit med på kaninskinnberedar kursen som kommer nu i november men det är för långt för mig att åka  :-\
Mot nya äventyr!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Även jag ska börja studera detta ämne!  :)  Såvitt jag vet finns det tre sätt att bevara skinn fram tills man hinner bereda dem:  salta, torka eller frysa.

Har inte Lotta Rahme skrivit om kaninskinn i sin bok?  Jag har inte läst den än!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SannaF

• -
Nä det har inte jag heller! Har varit allmänt dålig på att läsa böcker på sistone. o:)

Torka hade jag inte hört om, spännande!  :D

Ps. Jag trodde Trollmor kunde ALLT som finns att veta om djur o självhushåll  :-[ Du brukar komma med så förnuftiga svar jämt!
Mot nya äventyr!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag har torkat en del skinn, med växlande resultat.  Det gäller att få dem torra ganska snabbt, så de inte hinner mögla eller härskna, samt att sedan skydda dem från fåglar, möss m fl.  Såvitt jag fattat blir resultatet "råskinn", vilket ju är känt för sin hårdhet ...  LYCKA TILL och låt oss få del av Dina erfarenheter!  :)

... Jag trodde Trollmor kunde ALLT som finns att veta om djur o självhushåll  :-[
:-[ ojdå, hur har Du nu fått den uppfattningen ...   :-[ :-[

Nä, men jag är nyfiken bortom all måtta!  :D  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
För minkskinn gör man precis det Trollmor berättar. Skinnet spänns upp på en avlång bräda som är klädd med tidningspapper för att suga åt sig lite mer av fukten, skinnet häftas fast i den formen man vill att den torkar i. Särskilt vill man ju att ryggen ska vara slät och fin. "brädorna" ställs sedan upp (med nosen före) i en fläkt där luften strömmar in och genom skinnet för den snabbaste (och mögelfria) torkningen.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

anders50

• Gäst

SannaF

• -
Tack snälla för era svar!

Torkning får jag nog vänta med - har väldigt ont om varma torra utrymmen tyvärr.

Tack Anders50! den tråden var det jag letade efter men inte lyckades finna! Jag visste väl att jag läst en utförlig beskrivning nånstans!  :-*

Trollmor: Man ska va nyfiken - det är så man lär sig och när man lär sig kan man mycket och när man kan mycket tror andra att man kan allt!  ;D  o:)
Mot nya äventyr!

anders50

• Gäst
Finns mycket mer om du googlar. Skriv bara "bereda kaninskinn" i sökrutan!  ;)

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Du skulle varit med på helgens "Skinnberedningskurs" anordnad av Föreningen Gotlandskaninen! Den var superbra! Jag, som har garvat skinn förut men bara läst mig till hur man skall göra, lärde mig massor!! Och så fick jag umgås med kaninintresserade gelikar en hel helg! Förhoppningsvis kommer föreningen att anordna ytterligare kurser för intresset var stort!! Vi som var där ser redan fram emot fortsättningskursen!!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

SannaF

• -
OOhh Jag vet! Jag hade anmält mig när intresseförfrågan skickades ut men så kom det sig att jag flyttade ner till skåne och eftersom jag inte känner många här och har djur så var det svårt att ordna det hela + att det blev ju liiiite dyrare resepengar om man säger så... Så jag har gjort önskemål om att det ska komma en likadan kurs för oss här nere i södra sverige. Hoppas hoppas hoppas!!!
Mot nya äventyr!

icko

• Skåne
    • Ickos

Skulle någon supervänlig själ vilja ta mig igenom hela processen från det att jag har flått kaninen till det att skinnet är redo att sys till tofflor/vantar eller vad det nu blir av det.

Jag har läst nånstans att man kan frysa skinnen istället för att salta dem, hur länge i frysen i så fall? Och ska de tinas innan de börjar bearbetas?
Jag vill inte använda hjärna men i övrigt så naturligt som möjligt (förstås)

Tack snälla snälla på förhand!  :-*

Ps. Hade gärna varit med på kaninskinnberedar kursen som kommer nu i november men det är för långt för mig att åka  :-\
[/quote]

:)Hur gick det med skinnen,blev du nöjd med resultatet.ur många skinn berädde du....jag är bara nyfiken.
Själv har jag har jag garvat 7 av 9 renskinn nu,men dom 2 råskinnen som är kvar får vänta till våren. Har även berett ett rävskinn ,men det var något år sedan.resultatet blev blev väl godkänt...för eget bruk i allafall.

-Skinnen kan med fördel frysas,men bör skrapas fria från fett om de ska förvaras en längre tid.och är tänkta för att beredas.Om dom ska garvas så är det nog av mindre betyelse.(animaliskt fett härsknar även om det är fryst)
-Skinnen tinas före beredningen påbörjas.

//icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

anders50

• Gäst
Du kan ju börja med att klicka på länken i inlägg 5, eller googla på "bereda kaninskinn" .  Man får många tips där.

SannaF

• -
Tyvärr har jag inte hunnit med att garva några skinn än, de ligge i frysen tills livet är lite lugnare =)
Mot nya äventyr!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Efter helgens kurs kan jag konstatera att för mig är frysen deffinitivt rätt ställe att förvara dem.
Av med pyjamasen, ner i en påse och frys in den. Tinas i saltvatten och skrapas fria från fett innan de åker i alunbad 1. När det är klart något dygn senare dra av hinnorna och stoppa sedan ner i alunbad 2 något dygn innan man tvättar ur pälsen och de får torka. När de är lagom torra mjukgörning och återfettning. Det var snabb varianten och en liten kurs är det mest perfekta man kan tänka sig.

Det blev mycket enkelt med en instruktör på plats, att ta till sig det hela i textform är nog inte lika lätt.

Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

anders50

• Gäst
Efter helgens kurs kan jag konstatera att för mig är frysen deffinitivt rätt ställe att förvara dem.
Av med pyjamasen, ner i en påse och frys in den. Tinas i saltvatten och skrapas fria från fett innan de åker i alunbad 1. När det är klart något dygn senare dra av hinnorna och stoppa sedan ner i alunbad 2 något dygn innan man tvättar ur pälsen och de får torka. När de är lagom torra mjukgörning och återfettning. Det var snabb varianten och en liten kurs är det mest perfekta man kan tänka sig.

Det blev mycket enkelt med en instruktör på plats, att ta till sig det hela i textform är nog inte lika lätt.

Varför tar du av dig pyjamasen och fryser in??   ;)

(flåt...kunde inte låta bli  ;D

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
Aaandeeeers!  (:)    ;D ;D ;D
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

SannaF

• -
Hihihi!  ;D Nä pyjamasen ska du nog behålla på - det blir så kallt annars...  (:) o:)

Ja men alun - vilken blandning ska det vara och återfettningen - vad??? O vilken salthalt ska jag ha i vattnet vid tiningen, ska vattnet vara varmt eller kallt?

Har läst om avocado eller ägg men till vad? o måste man använda alun - vad gör den (hittar ju ingen på affären - var annars ska alun finnas, i inte för stora mängder?)

Jösses vad frågor det blev!  ??? :P :-[ o:)
Mot nya äventyr!

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Lotta Rahmes böcker rekomenderas 8)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

SannaF

• -
Äsch! Det var väl inget roligt svar heller  ;D - läsa hinner jag inte med just nu. Försöker ju plöja John Seymour - självhushållning nu.
Mot nya äventyr!

Luffsen

• -
Förr kunde man hitta alun på apoteket i små burkar... kan ha varit 100 g i varje burk om jag inte minns helt fel.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser